Energisnål media-server för streaming och random filservers-jobb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Energisnål media-server för streaming och random filservers-jobb

Jag funderade först på att posta detta i server-forumet, men eftersom jag ser att det här i första hand blir en media-server så kände jag att det här forumet nog är "mer korrekt".

Jag har börjat titta på att bygga mig en mediaserver eftersom garderoben känns alldeles för kall och rymlig ( ). Men jag är en mjukvaruperson i grund och botten och har väldigt dålig koll på hårdvara. Mjukvara är noll problem för mig, men hårdvara är svårt. Så, jag skulle behöva hjälp

Mina prioriteter för vad som datorn bör kunna göra är
* Streama video utan transcoding (upp till 1080p)
* Streama video MED transcoding (upp till 1080p)
* Agera NAS
* Köra bittorrent etc (över VPN-uppkoppling)
* Rulla ett par standard-servrar (SFTP, SSH, Subversion, kanske en Apache)

Dvs, förmodligen kommer datorn att köra en random linuxdist.
All sorts interaktion med datorn kommer ske via ssh, så den kommer inte ha någon sorts skärm eller liknande.

Mina preferenser är i ordningsföljden som följer
* Energisnål
* Inte varm
* Tyst
* Plats för en lagom löjlig mängd med 3,5 diskar
* Kapacitet för att RAIDa

Viktigast är att den kan uppfylla kraven och att den är energisnål. Vad jag gissar så är det transcoding-biten som kan sätta käppar i hjulet eftersom det kan vara rätt krävande. Jag har googlat runt lite på Atom-processorer och liknande, men jag har inte sett någon som diskuterat huruvida dessa faktiskt har tillräckligt mycket kräm i sig för att kunna göra transcoding?

Har någon koll på det här? Det känns som att jag inte kan vara ensam med att vilja ha en sånhär server i garderoben?
Vad gäller budget så är jag flexibel. Det vore trevligt att komma under 10k, men jag vill främst ha en bra lösning.

Har ni några bra förslag, råd, tips, länkar etc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Atom är för slött. Men sandy bridge drar inte så mycket mer ström. Har dålig koll på vilka ivy bridge som lanseras snart men de ska vara mer energieffektiva. Kolla på i3

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av wastaz:

Jag har börjat titta på att bygga mig en mediaserver eftersom garderoben känns alldeles för kall och rymlig ( ). Men jag är en mjukvaruperson i grund och botten och har väldigt dålig koll på hårdvara. Mjukvara är noll problem för mig, men hårdvara är svårt. Så, jag skulle behöva hjälp

Köp en Synoplogy eller QNAP. Har allt du efterfrågar. Drar lite i ström och du slipper pilla med hårdvara.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Citat:

Köp en Synoplogy eller QNAP. Har allt du efterfrågar. Drar lite i ström och du slipper pilla med hårdvara.

En Synology låter ju onekligen som att den gör allt som jag vill att den ska göra. Men jag läser deras sida och är lite fundersam på om den klarar av att transcodea samt om den klarar av att samtidigt köra vpn-ad trafik utåt mot internet och "normal" trafik inåt mot mitt interna nät. Jag ser att den kan agera VPN-server, men klarar den av att vara VPN-klient?

Edit:
Google är min vän. Hittade precis att Synologys prylar klarar av att vara vpn-klienter. Däremot fortfarande inte säker på om de kan transcodea...

Edit2:
Nevermind, nu hittade jag att de klarar av det också. Jävligt smidiga prylar de där. Låter ju sjukt mycket enklare än att hålla på och bygga en dator (även om det är lite roligt att bygga datorer...)

Tack så mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2002

Intel Xeon E3-1220L 2.2GHz DualCore HT, 3MB, 20W TDP

Den vore fint att ha i sin HTPC.