Fler skärmar = varmare grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

Fler skärmar = varmare grafikkort?

Mina 2 6950's tycker jag är lite föör varma, så jag googlade runt lite, kom fram till att vid flera skärmar så blir korten varmare, vilket är självklart egentligen, men ska det verkligen bli 10 grader varmare för jag har 3 skärmar?

Det är så att mina 6950's är ca 65-67 grader idle, iaf översta kortet, vilket jag tycker är lite mycket, och oavsett spel så går dom direkt upp till 80-85 och fläkten börjar susa, men vid tex konversationer i TOR/ME3 så går dom upp till 90c.

Jag har ganska bra kylning endå tycker jag, Corsair H60 på cpun som blåser inåt, en 180mm i taket ut, en 140mm på sidan av grafikkorten som blåser ut, och 2st i front som blåser in (alla 140mm 1000rpm)

Eller vad tycker ni? för såhär varma var dom inte förut vad jag vet, och då hörde jag knappt grafikkortsfläkten i BF3, men nu susar den på förfullt direkt..

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av -ronz:

Mina 2 6950's tycker jag är lite föör varma, så jag googlade runt lite, kom fram till att vid flera skärmar så blir korten varmare, vilket är självklart egentligen, men ska det verkligen bli 10 grader varmare för jag har 3 skärmar?

Det är så att mina 6950's är ca 65-67 grader idle, iaf översta kortet, vilket jag tycker är lite mycket, och oavsett spel så går dom direkt upp till 80-85 och fläkten börjar susa, men vid tex konversationer i TOR/ME3 så går dom upp till 90c.

Jag har ganska bra kylning endå tycker jag, Corsair H60 på cpun som blåser inåt, en 180mm i taket ut, en 140mm på sidan av grafikkorten som blåser ut, och 2st i front som blåser in (alla 140mm 1000rpm)

Eller vad tycker ni? för såhär varma var dom inte förut vad jag vet, och då hörde jag knappt grafikkortsfläkten i BF3, men nu susar den på förfullt direkt..

Har du mer än en skärm inkopplad så har jag för mig att minnet på grafikkorten går för fullt hela tiden. Annars klockar ju grafikkortet ner sig till ca 300mhz på kärnan o minnet för att bli svalare. Behövs ju inte mer om man ändå bara surfar på nätet osv. Men när fler skärmar är igång så behöver nog minnet användas mer så då går minnet på max hela tiden, därav varmare idle temp. Kolla upp det i Msi Afterburner så ser du.

Garanterar inte till 100% att det är därför dina kort är varma, men kan ha med det att göra i alla fall.

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750 Moderkort: Asus Sabertooth Z77
Processor: i5-3570K Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance LP 1600MHz 8GB
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Min 6950 blir bra mycket varmare med 1-2extraskärmar, i jämförelse med en.

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

även om jag har CF avstängt så blir det översta 67c idle..

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ja, det låter ju lite jävligt. Kolla i msi afterburner vad fläktkurvorna ligger på.
Jag kör dubbla skärmar och det idlar 50.

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.