Läge för konsumentombudsmannen? SANDISK!!?

Permalänk
Medlem

Men nu får du väll fan lägga av! Svara på frågorna så har dom som faktiskt försöker hjälpa dig något att gå på.

Själv gissar jag på att du börjar förstår att det är någonting som DU själv har gjort som har krånglat till det och nu ligger på offensiven för att inte verka dum.

*PS, du gör inte ett särskilt bra jobb.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Din Engelska är horribel, men dock HELT förståelig - budskapet går fram. Men som du själv nämnt hör det inte till diskussionen.

Vad jag och flera andra påpekat är dock att det (troligtvis) inte är USB-stickan det är fel på.
Antingen har du strulat till något (kanske din mamma som gissningsvis inte är så haj på datorer) eller så var det virus på datorn redan från början.

Men nu tillbaka till frågan - HUR kom du fram till att där fanns ett virus?
Har AV reagerat på något?
Har något försvunnit?

Du har undvikit frågor och istället svarat på personer som påpekar din förmåga i språket engelska.
Vissa försöker ju hjälpa dig här.

kan inte riktigt urskilja vem som försöker då dem flesta klagar på saker som jag inte kan förstå mig på då dem besitter säkerligen inte det engelska språket bättre än mig själv.

Iaf så såg jag en liten stund efter att virus programmet hade upptäckt det och även windows defender men konstigt nog inte "stoppat" det utan jag fick välja åtgärd efteråt, vet inte riktigt varför det var så, råkar inte ut för virus ofta, många år sedan.

bilderna och nu kommer du ta mig för iritterad men har nämnt detta flera gånger att det har "försvunnit" vad jag tror då jag inte kan hitta dem, något har som sagt bytt ut mapparna mot genvägar som såhär E:/6975125/BILDER.EXE där genvågen heter BILDER som originalmappen men har .exe på slutet alltså när jag klickar på den ska något hända vet dock inte vad och detta gäller på samtliga enheter där mappen bytats ut och genvägen går till den andra siffermappen som har skapats som jag dock inte kan finna även när jag ändrar så att windows ska visa osynliga filer, och i 3g dongeln så gick en mapp till en annan mapp som gick till den, alltså det var genvägar som hänvisades till varandra, vilken anledning nu där finns för det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Men nu får du väll fan lägga av! Svara på frågorna så har dom som faktiskt försöker hjälpa dig något att gå på.

Själv gissar jag på att du börjar förstår att det är någonting som DU själv har gjort som har krånglat till det och nu ligger på offensiven för att inte verka dum.

*PS, du gör inte ett särskilt bra jobb.

höll på att svara och inser inget då jag inte kan inse att jag har gjort något fel, ingen av er verkar kunna svara själv på mina frågor eller? hänvisa mig gärna till dem då, verkar mest som påstende som ni står fast vid och struntar i vad jag än säger utan får det att låta som om jag kan inget om datorer.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

toxicstone:
Till att börja med, lugna ner dig, din attityd är till att börja med helt åt skogen
Gå ut, ta dig en rök, eller gör något annat som lugnar ner dig, för det här är inte konstruktivt någonstans och hjälper dig inte det minsta.
Du hjälper dig själv bara in i en återvändsgränd där alla vägrar att hjälpa dig för att de har hajat att det här inte har gått till på detta vis.
Det enda sättet det har kunnat ske, är att någon på butiken öppnat minnet, och råkat smitta det och sen återförslutit och sålt det igen för annars skulle det varit som de andra här säger, miljontals/tusentals som har samma problem och jag lovar dig, att det skulle dyka upp trådar överallt på internet om detta och det skulle också spridas till media på en gång.

Till att börja med, kan jag säga att jag råkat ut för detta virus, på min arbetsplats i en datorbutik faktiskt, så att du kanske förstår att jag inte babblar i nattmössan.

Det kom INTE som jag också trodde,från början från ett usbminne, utan det var en annan dator i nätverket som infekterat datorn och sen är det listigt nog att kopiera in sig på första bästa usbminne för att sedan sprida sig vidare till nästa dator som du stoppar usbminnet i
Det funkar med ett sdkort, vad som helst, bara det är ett flyttbart medium.
För att lösa problemen, behöver du gå in i felsäkert läge med din dator och sen så är det väldigt smart det här viruset då den byter ut ALLA mappar, genvägar osv mot en exe.fil eller en länkning till viruset som gör att så fort du klickar på och öppnar något så startar du återigen samma process.

Det går att kolla detta, genom att du startar datorn i felsäkert läge och börjar kolla på genvägarna och länkarna på ditt skrivbord.
Det finns också en variant, där den ersätter hela din desktop i windows med en falsk sådan.
Enda säkra sättet, att komma undan det här, är att gå in i mappalternativ och ställa in så att alla dolda mappar och filer visas och kända filändelser.

Då kommer du antagligen snabbt se att alla dina filer och mappar finns där, gömda

Så, nu har du fått lite konstruktiva tips här mitt i natten från en trött och grinig pctekniker med erfarenhet utav det här
Men, GLÖM att det kommit med usbminnet, om det nu inte har varit uppbrutet ur sin förpackning från butiken, är det plomberat och helt nytt, nejdu, gosse, tyvärr då har det kommit via nåt annat.

Det som jag lyckades spåra min förövare till, var en porrsurfare, som sökt på internet efter lite snaskiga saker, lät roligt va?
Ta det nu som en smula humor, men jag tror att du antagligen inte kan det, men jag hoppas iallafall.

Edit:
Jag glömde också säga, att alla flyttbara medium, sdkort osv, stoppa inte dem i en annan dator vad du än gör, och koppla inte in dem via nätverket heller, för om sårbarheten finns i nästa dator som utnyttjar detta säkerhetshål så kommer den också infekteras på samma vis
Så, gör som man gör med smittade patienter, isolera!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag är också nyfiken på vad virusprogrammet ger för utslag. Vad heter viruset, vilka filer är angripna och vad är det för antivirus du kör?

Nej, jag orkar inte läsa din Sandisk historia på deras forum.

Ett tips är att lätta på din attityd när du kryper hit och ber om hjälp - annars står du ju utan.

Skickades från m.sweclockers.com

kryper gör jag ju knappast, verkar mest som folk klagar utan grund, ja lite otrevlig var jag men det kan hända alla, ingen anledning av er som ska anse er själv mognare att hoppa på en, och jag har ju inte bett dig läsa den, är upp till var och en, men vill man förstå min situation så får man oftast läsa vad personen har att säga.

viruset heter som där står i länken backdoor:win32/ircbot.FY and backdoor:win32/sdbot.gen!A men kan säkerligen heta mer då viruset programmet visade olika på dem 2 datorerna som fick viruset, alltså ena viruset på ena datorn och andra på den andra.

vilka filer kan man läsa om på internet, jag tänkte inte på att kolla just då för det var lite stressigt men är som sagt det med mapparna som ändrats och den går in i registert och ändrar och ger sig själv administratörs rättigheter och lägger till sig i brandväggen så den får tillgång till internet.

Men att ta bort viruset är inga problemet är bilderna, enda som jag vill få ut av detta korståg som inletts mot mig.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Jo, men som du säkert läst om viruset i fråga så var det ju inte SANDISK (precis som grabbarna på Sandiskforat samt detta forat) som viruset kom ifrån.

Men att hitta dina bilder är jag ingen större expert på.

Läs det godspeed skrev, han verkar ju som sagt råkat ut för samma virus.
Förhoppningsvis så löser det sig.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av godspeed:

toxicstone:
Till att börja med, lugna ner dig, din attityd är till att börja med helt åt skogen
Gå ut, ta dig en rök, eller gör något annat som lugnar ner dig, för det här är inte konstruktivt någonstans och hjälper dig inte det minsta.
Du hjälper dig själv bara in i en återvändsgränd där alla vägrar att hjälpa dig för att de har hajat att det här inte har gått till på detta vis.
Det enda sättet det har kunnat ske, är att någon på butiken öppnat minnet, och råkat smitta det och sen återförslutit och sålt det igen för annars skulle det varit som de andra här säger, miljontals/tusentals som har samma problem och jag lovar dig, att det skulle dyka upp trådar överallt på internet om detta och det skulle också spridas till media på en gång.

Till att börja med, kan jag säga att jag råkat ut för detta virus, på min arbetsplats i en datorbutik faktiskt, så att du kanske förstår att jag inte babblar i nattmössan.

Det kom INTE som jag också trodde,från början från ett usbminne, utan det var en annan dator i nätverket som infekterat datorn och sen är det listigt nog att kopiera in sig på första bästa usbminne för att sedan sprida sig vidare till nästa dator som du stoppar usbminnet i
Det funkar med ett sdkort, vad som helst, bara det är ett flyttbart medium.
För att lösa problemen, behöver du gå in i felsäkert läge med din dator och sen så är det väldigt smart det här viruset då den byter ut ALLA mappar, genvägar osv mot en exe.fil eller en länkning till viruset som gör att så fort du klickar på och öppnar något så startar du återigen samma process.

Det går att kolla detta, genom att du startar datorn i felsäkert läge och börjar kolla på genvägarna och länkarna på ditt skrivbord.
Det finns också en variant, där den ersätter hela din desktop i windows med en falsk sådan.
Enda säkra sättet, att komma undan det här, är att gå in i mappalternativ och ställa in så att alla dolda mappar och filer visas och kända filändelser.

Då kommer du antagligen snabbt se att alla dina filer och mappar finns där, gömda

Så, nu har du fått lite konstruktiva tips här mitt i natten från en trött och grinig pctekniker med erfarenhet utav det här
Men, GLÖM att det kommit med usbminnet, om det nu inte har varit uppbrutet ur sin förpackning från butiken, är det plomberat och helt nytt, nejdu, gosse, tyvärr då har det kommit via nåt annat.

Det som jag lyckades spåra min förövare till, var en porrsurfare, som sökt på internet efter lite snaskiga saker, lät roligt va?
Ta det nu som en smula humor, men jag tror att du antagligen inte kan det, men jag hoppas iallafall.

Edit:
Jag glömde också säga, att alla flyttbara medium, sdkort osv, stoppa inte dem i en annan dator vad du än gör, och koppla inte in dem via nätverket heller, för om sårbarheten finns i nästa dator som utnyttjar detta säkerhetshål så kommer den också infekteras på samma vis
Så, gör som man gör med smittade patienter, isolera!

Kan inte riktigt släppa det med attityden då majoritet här är spydiga i nästan alla trådar och ingen verkar bry sig om det som jag redan har skrivit till någon här som svar.

Jag var lite otrevlig, betonar lite efter situationen och jag inser att han över på sandisk kan anta mig som en "spammare" pga länken, men jag förstår inte det riktigt helt då han inte "måste" klicka sig in på den, han hade kunnat svarat och sett vad jag hade skrivit istället för att fortsätta på det spåret.

Jag inser själv att det är en liten chans att det skulle sitta på alla andra usb minnen då trådar hade skapats som du själv skrev, men kan inte släppa det eftersom att jag själv som "standard" har gjort så att windows visar alla osynliga mappar då jag inte vill saker ska vara gömda för mig, en vana.
I tråden på sandisk så la jag upp bilden som visade innehållet på mitt usb minne och där om man tittar så ser man att vissa filer är nedtonade det är dem som är "osynliga" annars, och där återfinns inga bilder, jag kan följa ditt tips om felsäkert läge och se efter där.

Jag har kunskap inom datoter men dem delar jag inte är bra är bl a virus och därför frågar jag efter hjälp, är sällen jag behöver någon hjälp.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Jo, men som du säkert läst om viruset i fråga så var det ju inte SANDISK (precis som grabbarna på Sandiskforat samt detta forat) som viruset kom ifrån.

Men att hitta dina bilder är jag ingen större expert på.

Läs det godspeed skrev, han verkar ju som sagt råkat ut för samma virus.
Förhoppningsvis så löser det sig.

Nä tror inte det iheller pga där annars hade skapats massa trådar om det, men har man koll på sin dator och gör det man kan för att undvika virus så blir man förvånad då viruset inte är ett nytt utan ett gammalt sådant.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

kopiera var jag var otrevlig?

Varsågod!(Detta endast i denna tråd, ett par alternativ.) :
1#

handlar väll fan inte om det, och vadå grina, såfort där är ett problem som jag ej orsakat så ska jag bara hålla käften och göra som andra säger och vara glad?

Dold text

2#

rätt konstigt ni är dem enda som klagar? aldrig varit med om det och svårt att tro att där inte skulle finnas någon av dem tusentals människor jag pratat med över på dem engelska forumen som inte skulle kommentera det då man kommit i bråk någon gång med personer över forum, och det är konstigt ni påpekar min dåliga attityd då en stor andel här själv är det speciellt mot nybörjare som lägger trådar i fel kategorier eller där frågan är dum etc etc.

Förvånar mig vilken nivå ni ligger på här, ja jag var iritterad med all rätt tycker jag, det händer alla, alla ni här har gjort detsamma och är inte guds barn.

Dold text

3#

sluta påpeka saker du inte vet någonting om och ägna din nattetid åt ditt egna porrsurfande.[/QUOTE]

Dold text

Detta endast på den sidan jag var på.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Undrar hur många sådana här trådar jag sett låsas, pga otrevligt tjafs..

Du har iaf hunnit få ett bra svar..

Och ett råd till framtida trådar.. Strunta i påhopp och fokusera på de frågor du vill ha svar på.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kan inte riktigt släppa det med attityden då majoritet här är spydiga i nästan alla trådar och ingen verkar bry sig om det som jag redan har skrivit till någon här som svar.

Jag var lite otrevlig, betonar lite efter situationen och jag inser att han över på sandisk kan anta mig som en "spammare" pga länken, men jag förstår inte det riktigt helt då han inte "måste" klicka sig in på den, han hade kunnat svarat och sett vad jag hade skrivit istället för att fortsätta på det spåret.

Jag inser själv att det är en liten chans att det skulle sitta på alla andra usb minnen då trådar hade skapats som du själv skrev, men kan inte släppa det eftersom att jag själv som "standard" har gjort så att windows visar alla osynliga mappar då jag inte vill saker ska vara gömda för mig, en vana.
I tråden på sandisk så la jag upp bilden som visade innehållet på mitt usb minne och där om man tittar så ser man att vissa filer är nedtonade det är dem som är "osynliga" annars, och där återfinns inga bilder, jag kan följa ditt tips om felsäkert läge och se efter där.

Jag har kunskap inom datoter men dem delar jag inte är bra är bl a virus och därför frågar jag efter hjälp, är sällen jag behöver någon hjälp.

-------------------
Du verkar ha en väldig förmåga att bita dig fast i att alla hoppar på dig, en del kanske är lite mindre hjälpsamma pga just detta för att man tröttnar fort utav tusan på en människa med attityd eller sätt att formulera dig som du har här, trots att folk påpekar det, även jag på ett lugnt och sansat sätt biter du dig fortfarande fast vid samma tröttsamma argument som en ilsken grävling ^^
Grejen är den, att attityden kommer utav att du först börjar med din egen attityd, du känner väl till uttrycket "som man bäddar, får man ligga?" och det är ett utmärkt citat såhär i denna tråd tror jag

Ett tips till dig framförledes, om inte en approach fungerar i framtiden, vad sägs om att prova att göra på ett annat sätt?
Som att t e x bara inse, att alla människor inte tänker likadant eller funkar likadant, och att du faktiskt kan ha fel eller agerar fel i en given situation
Försöker bara hjälpa dig lite, så att det blir lättare för dig i framtiden när du ber om hjälp antingen här eller var det nu än är, hänger du med?

Seså, då återgår vi till faktumet, det som har hänt har hänt, och nu koncentrerar vi oss på att hjälpa varandra istället

Jag minns, att jag fick bort viruset efter en massa jobb, det här hände mig för över ett år sedan på jobbet, så därför kan viruset ha hunnit ändra sig men principen är densamma iallafall som du beskriver det
Jag höll på i över en dag med det här, för att lista ut hur det var, och jag var tvärförbannad på mina kollegor som trots mina "förbud" flyttade usbminnena hej vilt i desperata försök att få fram program på dem som de behövde..skapade ett fint kaos för mig att reda upp

Iallafall, jag minns det att det var antingen panda antivirus eller kasperksy som redde upp det här viruset, vill minnas att den dator som smittade hade ett AVG eller kanske nod32 som virusskydd
Jag hade nog satsat på kaspersky iaf
Jag minns också att jag kopplade ur alla diskar, och körde dem i en miljö med uppdaterat panda eller kaspersky för att bli av med viruset åtminstone tillfälligt.
Sen installerades alla datorer om och det hölls väldigt god koll på usbminnena framöver ^^
Vill minnas också att jag hade en dedikerad dator med en recoveryfil på som gjorde att jag kunde köra tillbaka ett "osmittat" windows tillbaka igen när arbetet var klart med ett usbminne i taget

Så, ja, det här kommer nog krävas en del tyvärr, jag hoppas att hur jag gjorde kan hjälpa dig lite i jobbet med det här, är alltid svårare att hjälpa någon över internet, särskilt då man som mig har uselt minne och lätt blandar ihop saker ibland, men det här var så speciellt att jag minns det ganska väl då det gav mig ett sjujäkla jobb över ett par tre dagar med jobbdatorer osv och hålla tassarna borta från kollegor som trodde att allt är säkert bara för att jag rör vid saker ibland:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Man kör inte filer som man inte vet vad de innehåller, du körde ju frivilligt BILDER.EXE vilket bara är korkat.
Du får skylla dig själv, viruset kom antagligen från den dator du först kopplade det till.

viruset kom innan jag tryckte på den så jag vet inte vem av oss som är korkade.

att den plötsligt skulle ändra mappar osv när jag kopplar in den låter ju konstigt, då allt fanns där innan det, hade annars inte trott att viruset kommit ifrån den.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------------
Du verkar ha en väldig förmåga att bita dig fast i att alla hoppar på dig, en del kanske är lite mindre hjälpsamma pga just detta för att man tröttnar fort utav tusan på en människa med attityd eller sätt att formulera dig som du har här, trots att folk påpekar det, även jag på ett lugnt och sansat sätt biter du dig fortfarande fast vid samma tröttsamma argument som en ilsken grävling ^^
Grejen är den, att attityden kommer utav att du först börjar med din egen attityd, du känner väl till uttrycket "som man bäddar, får man ligga?" och det är ett utmärkt citat såhär i denna tråd tror jag

Ett tips till dig framförledes, om inte en approach fungerar i framtiden, vad sägs om att prova att göra på ett annat sätt?
Som att t e x bara inse, att alla människor inte tänker likadant eller funkar likadant, och att du faktiskt kan ha fel eller agerar fel i en given situation
Försöker bara hjälpa dig lite, så att det blir lättare för dig i framtiden när du ber om hjälp antingen här eller var det nu än är, hänger du med?

Seså, då återgår vi till faktumet, det som har hänt har hänt, och nu koncentrerar vi oss på att hjälpa varandra istället

Jag minns, att jag fick bort viruset efter en massa jobb, det här hände mig för över ett år sedan på jobbet, så därför kan viruset ha hunnit ändra sig men principen är densamma iallafall som du beskriver det
Jag höll på i över en dag med det här, för att lista ut hur det var, och jag var tvärförbannad på mina kollegor som trots mina "förbud" flyttade usbminnena hej vilt i desperata försök att få fram program på dem som de behövde..skapade ett fint kaos för mig att reda upp

Iallafall, jag minns det att det var antingen panda antivirus eller kasperksy som redde upp det här viruset, vill minnas att den dator som smittade hade ett AVG eller kanske nod32 som virusskydd
Jag hade nog satsat på kaspersky iaf
Jag minns också att jag kopplade ur alla diskar, och körde dem i en miljö med uppdaterat panda eller kaspersky för att bli av med viruset åtminstone tillfälligt.
Sen installerades alla datorer om och det hölls väldigt god koll på usbminnena framöver ^^
Vill minnas också att jag hade en dedikerad dator med en recoveryfil på som gjorde att jag kunde köra tillbaka ett "osmittat" windows tillbaka igen när arbetet var klart med ett usbminne i taget

Så, ja, det här kommer nog krävas en del tyvärr, jag hoppas att hur jag gjorde kan hjälpa dig lite i jobbet med det här, är alltid svårare att hjälpa någon över internet, särskilt då man som mig har uselt minne och lätt blandar ihop saker ibland, men det här var så speciellt att jag minns det ganska väl då det gav mig ett sjujäkla jobb över ett par tre dagar med jobbdatorer osv och hålla tassarna borta från kollegor som trodde att allt är säkert bara för att jag rör vid saker ibland:p

Jo det är sant men man kan tycka att andra som hoppar på otrevlighetståget ska betee sig lite bättre iom det är dem som påpekar det, är inte så att jag började med att säga något om människorna på forumet.

Iaf så får jag väll ta och göra det, kan fortfarande inte förstå varför det just hände när jag kopplade in usb minnet och precis innan fungerade allt som vanligt, jag märkte något var fel pga datorn blev skitseg osv.

tackar iaf för svaren.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Jo det är sant men man kan tycka att andra som hoppar på otrevlighetståget ska betee sig lite bättre iom det är dem som påpekar det, är inte så att jag började med att säga något om människorna på forumet.

Iaf så får jag väll ta och göra det, kan fortfarande inte förstå varför det just hände när jag kopplade in usb minnet och precis innan fungerade allt som vanligt, jag märkte något var fel pga datorn blev skitseg osv.

tackar iaf för svaren.

-------------
Det är lugnt från min sida iaf, ville bara gå in och stoppa det som verkade hända här och såg att tråden nog snabbt skulle spåra ur, och eftersom jag satt på lite viktig information ville jag agera så snabbt jag kunde

Det som är så konstigt med just det här viruset, är att det dels inte är så vanligt vilket det borde kunna vara, och jag vet än inte idag exakt hur det gick till att få viruset att agera som det gör och då har jag ändå googlat en hel del på fenomenet men aldrig fått ett sådant svar på det att jag riktigt kunnat förstå hur man stoppar det annat än att ha ett riktigt bra antivirus och vara försiktig med usbminnen o liknande

Kunden som kom in med den dator som smittade ner oss och min arbetsplats, hade inte en aning om annat än att när han surfat runt lite "minns inte var det var någonstans.." så började datorn bete sig konstigt efter att han skulle flytta filer med sitt usbminne, vips så var allt borta!
Jag kan bara med säkerhet själv säga, att allt jag gjorde var att koppla in kundens dator i nätverket (jag var måndagstrött och helt väck i bollen) och det gör jag aldrig med virussmittade datorer annars

Vips, så dök problem upp på en dator med win xp i nätverket, alla varningsklockor skrek och jag drog ur ALLT i alla datorer som hade med nätverk att göra och började felsöka bakåt vilket var mycket enkelt när viruset identifierades med antivirusprogrammen och det var samma som i kundens dator
Sen flyttade en korkad kollega, trots min skarpa tillsägelse usbminnet som var infekterat till en annan dator, tack och lov inte kassadatorn

Men, som sagt, det enda jag gjorde var att koppla in i nätverket, kollegan råkade av dumhet flytta det ytterligare en gång via usbminnet
Det jag tror, är att dator1 blir infekterad, vilken mapp man än trycker på, trickar igångsättandet av funktionen antagligen då alla mappar osv byts ut, sen har man intet ont anande stoppat i usbminne och då per auto-magi kopierar sig skiten till usbminnet och sen är shitfesten igång:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Denna version/typ av virus(trojan som det är) har ganska ny era, är väl bara nåt enstaka år tillbaka första gången det vart rapporterat om "smarta" sätt att spridda smitta vidare.

MSN hade en sjuka för ca:2år sen då man fick länk av nån (klickar givetvis inte på länkar som innehåller skum text)
Länken bestod utav hxxp:vvv.sida.com/<text>/<text>/<snaskigt>.exe <---- notera .exe i slutet.
2 som jag känner tryckte givetvis på denna länk, dom fick se en bild å så var alla nöjda?

Nopp, när jag får samma länk ifrån en annan så förstod jag redan kopplingen å började söka i hennes dator.
Jepp virus å trojaner hittade jag, men fick f*n inte bort det.

Det hade rottat sig ordentligt den lilla skiten.
Efter ha rensat, in i felsäkert, ta bort ytterligare några filer å raderat 4 rader i registret så var allt lugnt.

Du som kan så mycket om datorer, installera övervakningsprogram på din dator, lista alla filer efter viss datum å påbörja häxjakten

Ps. Porrsidor har massa gottigotta

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Varsågod!(Detta endast i denna tråd, ett par alternativ.) :
1#

handlar väll fan inte om det, och vadå grina, såfort där är ett problem som jag ej orsakat så ska jag bara hålla käften och göra som andra säger och vara glad?

Dold text

2#

rätt konstigt ni är dem enda som klagar? aldrig varit med om det och svårt att tro att där inte skulle finnas någon av dem tusentals människor jag pratat med över på dem engelska forumen som inte skulle kommentera det då man kommit i bråk någon gång med personer över forum, och det är konstigt ni påpekar min dåliga attityd då en stor andel här själv är det speciellt mot nybörjare som lägger trådar i fel kategorier eller där frågan är dum etc etc.

Förvånar mig vilken nivå ni ligger på här, ja jag var iritterad med all rätt tycker jag, det händer alla, alla ni här har gjort detsamma och är inte guds barn.

Dold text

3#
[SPOILER]sluta påpeka saker du inte vet någonting om och ägna din nattetid åt ditt egna porrsurfande.

[/SPOILER]
Detta endast på den sidan jag var på.[/QUOTE]

Du skämtar med mig? första så var han otrevlig först mot mig
andra så sa jag inget till någon förutom att jag blev förvånad av nivån då "ni" hoppar på mig för att vara otrevlig genom att själv vara det
tredje han menar på att det är pga mitt porrsurfande som han påstår jag gör så där ser jag inte problemet.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Denna version/typ av virus(trojan som det är) har ganska ny era, är väl bara nåt enstaka år tillbaka första gången det vart rapporterat om "smarta" sätt att spridda smitta vidare.

MSN hade en sjuka för ca:2år sen då man fick länk av nån (klickar givetvis inte på länkar som innehåller skum text)
Länken bestod utav hxxp:vvv.sida.com/<text>/<text>/<snaskigt>.exe <---- notera .exe i slutet.
2 som jag känner tryckte givetvis på denna länk, dom fick se en bild å så var alla nöjda?

Nopp, när jag får samma länk ifrån en annan så förstod jag redan kopplingen å började söka i hennes dator.
Jepp virus å trojaner hittade jag, men fick f*n inte bort det.

Det hade rottat sig ordentligt den lilla skiten.
Efter ha rensat, in i felsäkert, ta bort ytterligare några filer å raderat 4 rader i registret så var allt lugnt.

Du som kan så mycket om datorer, installera övervakningsprogram på din dator, lista alla filer efter viss datum å påbörja häxjakten

Ja jag kan, men som jag skrev innan inte så mycket om virus, och att lägga ner all den tid vill man inte, bara en förklaring om varför viruset skapar genvägar som jag nu förstår men var då original mapparna befinner sig då dem inte är "dolda" åtminstonde på usb minnet.

Då detta verkar vara ett virus som rottar sig in så får jag nog omformatera om datorn men det tar inte lång tid, är bilderna som jag vill återfå först som det hela i största del handlar om.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ja jag kan, men som jag skrev innan inte så mycket om virus, och att lägga ner all den tid vill man inte, bara en förklaring om varför viruset skapar genvägar som jag nu förstår men var då original mapparna befinner sig då dem inte är "dolda" åtminstonde på usb minnet.

Då detta verkar vara ett virus som rottar sig in så får jag nog omformatera om datorn men det tar inte lång tid, är bilderna som jag vill återfå först som det hela i största del handlar om.

1: Behandla din smitta på din smittade dator.
2: Skriv efter mig... "http://www.google.se/search?q=recovery+usb"

Gör fullsökning på din dator, skapa ny tråd med korrekt namn (dvs namn på virus ex)
Använda tag [.spoiler] å [./spoiler] utan "." med data, samt tänk på att inte kritisera andra, skriv det på en lapp på sidan om å kasta i soptunnan istället.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------
Det är lugnt från min sida iaf, ville bara gå in och stoppa det som verkade hända här och såg att tråden nog snabbt skulle spåra ur, och eftersom jag satt på lite viktig information ville jag agera så snabbt jag kunde

Det som är så konstigt med just det här viruset, är att det dels inte är så vanligt vilket det borde kunna vara, och jag vet än inte idag exakt hur det gick till att få viruset att agera som det gör och då har jag ändå googlat en hel del på fenomenet men aldrig fått ett sådant svar på det att jag riktigt kunnat förstå hur man stoppar det annat än att ha ett riktigt bra antivirus och vara försiktig med usbminnen o liknande

Kunden som kom in med den dator som smittade ner oss och min arbetsplats, hade inte en aning om annat än att när han surfat runt lite "minns inte var det var någonstans.." så började datorn bete sig konstigt efter att han skulle flytta filer med sitt usbminne, vips så var allt borta!
Jag kan bara med säkerhet själv säga, att allt jag gjorde var att koppla in kundens dator i nätverket (jag var måndagstrött och helt väck i bollen) och det gör jag aldrig med virussmittade datorer annars

Vips, så dök problem upp på en dator med win xp i nätverket, alla varningsklockor skrek och jag drog ur ALLT i alla datorer som hade med nätverk att göra och började felsöka bakåt vilket var mycket enkelt när viruset identifierades med antivirusprogrammen och det var samma som i kundens dator
Sen flyttade en korkad kollega, trots min skarpa tillsägelse usbminnet som var infekterat till en annan dator, tack och lov inte kassadatorn

Men, som sagt, det enda jag gjorde var att koppla in i nätverket, kollegan råkade av dumhet flytta det ytterligare en gång via usbminnet
Det jag tror, är att dator1 blir infekterad, vilken mapp man än trycker på, trickar igångsättandet av funktionen antagligen då alla mappar osv byts ut, sen har man intet ont anande stoppat i usbminne och då per auto-magi kopierar sig skiten till usbminnet och sen är shitfesten igång:/

Ok det sistnämna kan jag köpa dock med viss tveksamhet, det är där min otrevlighet låg i att folk inte förstog att det var det usb minnet som triggade igång allt som dem inte verkade vilja förstå, sen om det var så som du sa låter jag vara osagt, men är där hela problemet började och jag får försöka få tillbacks bilderna, ska ev kontakta olika anti-virus företag för att jag är nyfiken på dess beteende , ett sätt att få lugn och ro.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

kontakta olika anti-virus företag för att jag är nyfiken på dess beteende , ett sätt att få lugn och ro.

Stackars företag (ironi)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Stackars företag (ironi)

Ska inte börja tjafsa mer, då du verkar vara en sådan typ. sov gott:)

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Det kan väl aldrig ha kommit från samma tveksamma källa du laddat hem "Alvin and the Chipmunks 3" och "Svensson Svensson I Nöd och Lust" ifrån, som du glatt visade upp på sandiskforumet? *facepalm*

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Sluta vara så otrevlig så kanske folk vill hjälpa dig!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Inaktiv

Var är min ogilla knapp?

OP nu får du ta och lyssna på folk, du har två forum emot dig och trots hjälp så är du svår, tycker du inte att det är lite märkligt? Tänk dig själv utifrån, du läser på ett forum där en kille är otrevlig och söker hjälp och alla försöker men personen i fråga är ändå otrevlig, han motbevisas med sina egna inlägg men vägrar ändå.
Det är så det ser ut för dom flesta av oss som läser detta.

Nästa gång, börja med en trevlig ton och försök att få din grammatik rättad i word eller nåt.

Permalänk
Skrivet av kirkunit:

Det kan väl aldrig ha kommit från samma tveksamma källa du laddat hem "Alvin and the Chipmunks 3" och "Svensson Svensson I Nöd och Lust" ifrån, som du glatt visade upp på sandiskforumet? *facepalm*

hur kan det vara en facepalm? vet du ens vad det är? dem fanns långt innan detta skedde. *facepalm*

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Var är min ogilla knapp?

OP nu får du ta och lyssna på folk, du har två forum emot dig och trots hjälp så är du svår, tycker du inte att det är lite märkligt? Tänk dig själv utifrån, du läser på ett forum där en kille är otrevlig och söker hjälp och alla försöker men personen i fråga är ändå otrevlig, han motbevisas med sina egna inlägg men vägrar ändå.
Det är så det ser ut för dom flesta av oss som läser detta.

Nästa gång, börja med en trevlig ton och försök att få din grammatik rättad i word eller nåt.

motbevisas är lite svårt då ingen här kan ge en källa, och skulle du påstå att ni är bättre som själv är otrevliga eller? man kan väll inte klaga på en person om man inte är bättre själv, eller har jag fel?

Sen återigen är det knappast fel på min engelska så det kan du lägga ner.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av olivern3:

Sluta vara så otrevlig så kanske folk vill hjälpa dig!

sluta skriv om du inte har något vettigt att komma med istället för att själva betee dig omoget.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

sluta skriv om du inte har något vettigt att komma med istället för att själva betee dig omoget.

Och du lärde dig inget från igår...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

handlar väll fan inte om det, och vadå grina, såfort där är ett problem som jag ej orsakat så ska jag bara hålla käften och göra som andra säger och vara glad?

Vad handlar det om då? Att du är van att få allt serverat för dig? Du kan göra det enklaste för dig, tror det inte finns någon på detta forum som inte klarar av att formatera ett usb minne. Istället för att skriva hatmail till servicefolk på ett usb minne som faktiskt fungerar som du lyckats få virus på, finns inget sätt för dig att bevisa att det är sandisk som lagt in viruset på stickan.

Jag personligen hade aldrig skrivit ett mail då jag förstår att problemet är ett handhavande fel, och även om det mot förmodan inte skulle vara det är problemet lätt löst.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Har varit med om sådana här virus när jag arbetade i en fotobutik. Det fanns en framkallningsmaskin som kunderna fick sköta själv och den blev infekterad stup i kvarten innan jag kom dit. Stängde sedan av auto-run funktionen och satte igång ett skript som formaterar usb-stickan innan den monteras för säkerhetsskull. I alla fall... Det här viruset aktiveras av auto-run funktionen på USB-minnen och minneskort. Det ligger vilandes i datorn och förs över till & från andra usb-minnen. Så i ditt fall kan viruset ha kommit från ett annat USB-minne som varit inkopplad i er dator eller får nätet. Det är inte omöjligt.

I vårt fall i fotobutiken var det en incident (snarare ett test) med mitt eget Cruzer minne på 16gb (en äldre modell) som fick U3 delen korrupterad och infekterad även fildelen i minnet. Liknande symptom som dig, med mappar som genvägar och .EXE filer. Vet inte om det är samma virus dock eftersom det är 1 år sedan för min del.

Att ditt språk blir till turkiska kan betyda att viruset är nischat. Ämnat åt turkiska kunder för att lura av dem pengarna på fejkade Club Sandisk reklamer. Det har även cirkulerat ett sånt här virus förra året vid namn dorkbot.D worm som gav remote access till datorn och korrupterade filsystemet genom Club Sandisk filerna. Men det har varit ett vilande virus som kommit från internetsidor/filer.

Om du fortfarande tror att viruset kom med minnet så önskar jag dig lycka till med att hitta roten till problemet. Men jag tror viruset har legat gömt och aktiverats av usb-minnets auto-run eller känt av och riktat sig in på U3-systemet eller Club Sandisk.

Skippa SanDisk i framtiden och deras jävla bloatware. Oavsett priset.