Erfarenheter av dessa leverantörer?

Permalänk

Erfarenheter av dessa leverantörer?

Tjena!

Ska flytta till en lägenhet med fiber i början på Maj och undrar vad jag bör välja för leverantör. Alla leverantörer har olika typer av erbjudanden just nu. T.ex 4 månader fri surf och utan startavgift.
I vanliga fall hade jag valt Bahnhof direkt, men eftersom jag tidigare varit kund hos dom så räknas jag inte in som ny kund och kan därför inte ta del av deras erbjudanden. Det är 100/100Mbit detta gäller.

Så nu väljer jag på dessa:

Netatonce
Comhem
Tyfon
Tele2
Bitcom
Bredband2
T3
Universal Telecom
Bixia
AllTele

Erfarenheter med dessa leverantörer? Netatonce har jag haft tidigare och deras support var helt horribel så dom kommer jag inte skaffa igen. Comhem är jag väl heller inte så sugen på.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Av dessa i listan har jag haft Tele2, Bredband2, Universal Telcom och Alltele.. Skulle aldrig välja någon av dem igen.

Däremot så skulle jag välja Bahnhof igen, vilken dag i veckan som helst.. Kosta vad det kosta vill!

Själv kan jag inte få dem här..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Haft AllTele, vidrig peering/routing och kommer aldrig skaffa dem igen.
Comhem är väll överlag värdelösa?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... (läs nfm's första inlägg)

Jag hade minskat valen till:
AllTele
Bitcom
T3
Tele2

Men om du var nöjd med Bahnhof så lär AllTele vara ett bra val, verkar vara relativt lika på pappret..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Haft netatonce, skippa dom ifall dom inte bättrat sig.
Samma med alltele(slagits ihop med blixtvik som va helt urusla dom med)
Tycker bredband2 levererade när jag hade dem i Karlskrona,

Och nej, skaffa INTE alltele som killen/tjejen över tycker, läst mycket skit om dem och du kan nog hitta det på Google, sök på blixtvik med, då de slagits ihop.

www.google.se/m?q=alltele+klagom%C3%A5l&spell=1&ei=dA2FT9i7KK...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Tycker bredband2 levererade när jag hade dem i Karlskrona,

Och nej, skaffa INTE alltele som killen/tjejen över tycker, läst mycket skit om dem och du kan nog hitta det på Google, sök på blixtvik med, då de slagits ihop.

och om du väljer Bredband2 så får du det här istället:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har själv Bredband2. Har aldrig varit några driftproblem med någonting. Men kan ju vara undantaget som bekräftar regeln.
Får ut full hastighet 100/100 för det mycket trevliga priset av 49:- i månaden. Vår BRF har specialavtal med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

och om du väljer Bredband2 så får du det här istället:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

2009-11-06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

2009-11-06

Jag som gjorde tråden, och har inte märkt att det har blivit bättre.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Av de operatörer du nämnt har jag kört Bredband2 (Min nuvarande) och Bitcom.

Om jag skulle stå i valet
mellan dem två vinner bredband2, Bitcom var det sämsta skit jag någonsin kört med, skit kass / dryg support,
överlag dålig service då bredbandet låg nere minst 3-4 gånger i veckan. Men det är ju bara min syn kanske
är bättre nu eller andra har bättre erfarenheter.

Bredband 2 har jag aldrig haft problem med, enda problemet
är väl kanske deras kötider på supporten den gången man faktiskt behöver dem, annars har nätet varit nere
1 gång det året jag haft dem.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

och om du väljer Bredband2 så får du det här istället:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Det där märkte jag inte av med mitt 100/100, det va 2008-2010, och tro mig jag är ingen novis.
Men du kan inte va seriös med att säga att alltele är bra för all information på nätet motsäger det, deras ord står mycket starkare än dina. (Samt en polares erfarenheter av Blixtvik)

Det jag säger kvarstår(Bredband2), jag hade heller ingen bindningstid (Kanske bara va i Karlskrona?) utan man kunde säga upp det och avslutades månaden efter.

Har en personlig fråga, varför sade du inte upp det om det fungerar så sjukt dåligt? Orkar tyvärr inte läsa mer än första posten och den stämde inte överens med mitt nät jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Det där märkte jag inte av med mitt 100/100, det va 2008-2010, och tro mig jag är ingen novis.
Men du kan inte va seriös med att säga att alltele är bra för all information på nätet motsäger det, deras ord står mycket starkare än dina. (Samt en polares erfarenheter av Blixtvik)

Det jag säger kvarstår(Bredband2), jag hade heller ingen bindningstid (Kanske bara va i Karlskrona?) utan man kunde säga upp det och avslutades månaden efter.

Har en personlig fråga, varför sade du inte upp det om det fungerar så sjukt dåligt? Orkar tyvärr inte läsa mer än första posten och den stämde inte överens med mitt nät jag hade.

Sa upp vad? Jag har Telia.. (vilket du ser om du läser första inlägget.)

Sen så skrev jag såhär:

"Men om du var nöjd med Bahnhof så lär AllTele vara ett bra val, verkar vara relativt lika på pappret.."

Så läser du verkligen vad som skrivs?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

och om du väljer Bredband2 så får du det här istället:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Detta är ett klassiskt fall av jag har haft problem med en produkt/leverantör då måste alla andra också ha det :). Nu har jag inte orkat läsa hela din tråd men jag tror att det är någon inställning i din router som på något sätt begränsar hastigheten.

Förövrigt har jag 100/100 från bredband2. Aldrig haft några peeringproblem och faktisk aldrig haft några riktiga problem med BB2 överhuvudtaget. Har fått ringa den super trevliga supporten en gång för att ta reda på varför mitt nät var nere. Fick reda på att det var pga en driftstörning och att nätet varit nere i omkring 2h men att de beräknade att nätet skulle komma igång igen inom 2h, 30min senare var nätet uppe.

Permalänk

Håller med tidigare personer. Undvik Netatonce, tele2 samt comhem i möjligaste mån, övriga på listan har jag ingen erfarenhet av.

Och varför skaffar du inte bara Bahnhof igen även om du inte får start erbjudandet som är värt vad, 1000kr? Skulle inte förvåna mig om du kan få igenom ny kund dealen om du ringer och snackar med dom och säger att du flyttat men gärna väljer dem igen då du varit nöjd bla bla bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Sa upp vad? Jag har Telia.. (vilket du ser om du läser första inlägget.)

Sen så skrev jag såhär:

"Men om du var nöjd med Bahnhof så lär AllTele vara ett bra val, verkar vara relativt lika på pappret.."

Så läser du verkligen vad som skrivs?

Tack för att du förtydligar, jag va som jag skrev i någon annan tråd påverkad av sömnmediciner då hela discussionen påbörjade, kunde inte sova så det blev att jag satte mig här så jag misstolkade det. (erkänner detta, hoppas du blev NÖJD)

Hur som hade jag aldrig problem med mina polare som hade Telia, så i såfall är det i vissa delar av landet men inte här nere i södra Sverige.

Hur som, undvik (AllTele/Blixtvik), dom har slagits ihop, och all information på nätet om dem är inte speciellt bra...

http://www.fairshopping.se/blixtvik
http://www.rejta.se/omdome/563248/Blixtvik+AB
http://www.rejta.se/omdome/453529/AllTele+Allmänna+SvenskaTel...
http://www.fairshopping.se/alltele

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shito:

Detta är ett klassiskt fall av jag har haft problem med en produkt/leverantör då måste alla andra också ha det :). Nu har jag inte orkat läsa hela din tråd men jag tror att det är någon inställning i din router som på något sätt begränsar hastigheten.

Förövrigt har jag 100/100 från bredband2. Aldrig haft några peeringproblem och faktisk aldrig haft några riktiga problem med BB2 överhuvudtaget. Har fått ringa den super trevliga supporten en gång för att ta reda på varför mitt nät var nere. Fick reda på att det var pga en driftstörning och att nätet varit nere i omkring 2h men att de beräknade att nätet skulle komma igång igen inom 2h, 30min senare var nätet uppe.

Tester är även gjorda när jag har kört direkt i väggen. Sen så pratas det om att BB2 stryper hastigheten, det ser du om du faktiskt läser tråden.

EDIT: och vad skulle det vara för inställning som begränsar bandbredden från just Bredband2?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Tack för era svar! Frågade Bahnhof och jag kan tydligen ta del av deras erbjudanden eftersom det var så lång tid sedan jag var kund hos dom (efter 6 månader så räknas man som ny kund tydligen), så valet blev genast lättare :). Bahnhof it is!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Har upp till 1 gbit via datauttag från tele2. Helt nöjd.