Rykte: Xbox "Durango" innehåller 16 kärnor

Permalänk

Yeah, let's make awr consowl R3ally different so dev3l0p3rz have to w0rk super hard to m4k3 multiplatform games lollz. 4 corws? lol dat suks rofl.
Seriöst, vi vet ju alla hur det gick med Sonys korkade idé med PS3 och cell. Alla förutom Microsoft iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Låter lite väl otroligt för att vara sant... Kan mycket väl tänka mig att de har gått från 3 till 6 kärnor och ökat minnesmängden rejält, men 16 kärnor tror jag inte på.

Om ryktena om att Kinect är inbyggt i Xboxen stämmer så är det tom ganska troligt eftersom Kinect kommer att reservera åtminstonde 2 kärnor.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro på 16 äkta kärnor i en konsol. Antingen räknar de med nått hyper-threading liknande och/eller så räknar de in "kärnorna" i diverse extra processorer för ljud, in- och utmatning, 3D-rörelser och hårddiskar.
Om de nu inte kör med nåt Larrabee-liknande lösning istället för grafikprocessor.

Vi får väl se hur mycket bättre konsolen presterar i verkligheten först. Det känns som det är marknadsföringsavdelningen som släpper lite vilda rykten för att konkurrenternas produkter ska verka sämre. Har ju hänt förr, om man säger så.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Rykterna flyger som kulor genom luften, först ett vekt Radeon 6670 med någon Athlon processor, och nu detta?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

vad menas med att kinect är inbyggt i boxen föresten?

betyder det att man tejpar fast hela nya xboxen på tv'n?
det lär väl vara lika inbyggt som på den nuvarande xboxen, dvs att nätagget/processor för att driva kameran huseras i konsollen medans själva kameran är separat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Musikälskare

Hmm 16 kärnor, de kommer aldrig att använda alla imo... Max 50-60%, men klart det låter tufft med 16st!

Bra försäljningsknep om inget, aja vi får se...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Låter lite väl otroligt för att vara sant... Kan mycket väl tänka mig att de har gått från 3 till 6 kärnor och ökat minnesmängden rejält, men 16 kärnor tror jag inte på.

Varför inte? När xboxen släpptes var det säkert folk som tyckte 3 kärnor var otroligt (Dual-core hade ju precis lanserats för vanliga konsumenter ) Eller vad tänkte du på?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att kärnor i själva verket betyder trådar ? Vi får vänta o se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Låter lite väl otroligt för att vara sant... Kan mycket väl tänka mig att de har gått från 3 till 6 kärnor och ökat minnesmängden rejält, men 16 kärnor tror jag inte på.

Det är inga monster kärnor så varför inte ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Va vad det ja sa?

Finns som sagt ingen anledning att inte samarbeta med IBM. AMD suger på CPU:er...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av stn1337:

Hahahahaha!

Med det inlägget menar du att han inte kan ha sådan information?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarD90:

Kommer inte 7000-serien att börja kännas gammal om ett och ett halvt år för en "high-end" konsol?

Ingen risk. Vad 7-serien än presterar i en dator så blir det grymt mkt bättre i konsol, vilket alltså blir en extrem förbättring mot de konsoler vi har idag som huserar arkitekturer sedan första världskriget.

Dessutom (foliehatt?) så lär de inte kunna använda helt nya grafikkort då det tar en stund att utveckla konsolen. Hur de än gör så kommer delarna hinna bli gamla.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

"PowerPC"... vet inte varför men jag gillar inte när det nämns i nya produkter

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Skeptisk om slut produkten kommer ha 16 kärnor! Troligtvis inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

"PowerPC"... vet inte varför men jag gillar inte när det nämns i nya produkter

Antar att dom behåller PowerPC så 360 spel fungerar på nya.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Yeah, let's make awr consowl R3ally different so dev3l0p3rz have to w0rk super hard to m4k3 multiplatform games lollz. 4 corws? lol dat suks rofl.
Seriöst, vi vet ju alla hur det gick med Sonys korkade idé med PS3 och cell. Alla förutom Microsoft iallafall.

Bara för att det är många kärnor betyder inte det att det kommer vara lika svårt att koda till som cell...

sen är det ett rykte och står det någonstans att alla 16 cores ska användas bara till spelen, som någon tidigare nämnde i tråden kan de ju utnyttjas på annat sätt, t.ex spela upp film på en annan tv etc.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Låter lite väl otroligt för att vara sant... Kan mycket väl tänka mig att de har gått från 3 till 6 kärnor och ökat minnesmängden rejält, men 16 kärnor tror jag inte på.

Ptja varför inte? När xbox 360 kom så hade "precis" tvåkärninga processorer rullat ut, dvs 4a kärnigt var långt borta. Xboxen hade som bekant 3.

Rättelse: Xbox 360 presenterades samma månad som Pentium D (dvs den första intelprocessorn för hemmabruk med två kärnor släpptes. Första AMDprocessorn med två kärnor (för hemmabruk) kom exakt ett år senare). Så nog var den minst lika hightech som 16 cores som skulle vara idag.

Jag vill dessutom minnas att det tog en jääkla stund på PC-sidan innan spelprogramerare drog nytta av två kärnigt. Och då satt som sagt xboxen med 3 kärnor redan.

Permalänk

Jag är mest intresserad av minnesmängden faktiskt. Och vilket grafikkort det är mer exakt. Känns inte som CPU är det som kommer flaskhalsa först. Är ju sällan det. Kinect är jag helt o-intresserad av.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Och vilka kommer att programmera för 16 kärnor?

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Så länge dom fortsäter släppa ordentliga spel, och inte bara Angry Birds Kinect och annat trams, så får dom ha hur många kärnor som helst för min del.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Dodge Durango?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Ja, jag har hemlig information om detta...mer säger jag inte....

MS kommer att använda sig utan liknande OS som W8 till nya xbox:et..Operativsystemet kommer att klara av flertrådade uppgifter inom OS:et...men spelutvecklarna kommer att hålla sig till en till 2 kärnor...Förutom exklusiva titlar som MS själva har tagit fram så som nya GOW eller nya Forza som även kommer till PC-live..

Det är ingen PC det handlar om nu Efter att PS3an släpptes så har utvecklare blivit mer van att arbeta med fler trådar. Att det inte görs så många flertrådade spel till PC beror på att det finns flera olika CPUer där ute, och att programmera ett spel som drar nytta av t.ex. 6 kärnor är helt enkelt inte så lönsamt då dom flesta idag sitter på en 2-kärnig CPU. Onödiga kostnader för spelutvecklarna med andra ord.

Sen ska vi inte förvänta oss att spelen vid release kommer använda dessa 16 kärnor speciellt effektivt, utan det lär dröja några år innan vi får se dessa titlar. Förmodligen lär release-titlarna se lite snyggare ut än vad BF3 gör på ultra, möjligtvis att något spel, förmodligen från Microsoft som du själv nämnde, kommer sticka ut rent grafikmässigt, då dom garanterat har haft tillgång till hårdvaran betydligt längre än andra speltillverkare.

Utvecklare kommer med tidens gång lära sig nya knep för att få ut max prestanda, så har det alltid varit med konsoler. Xbox och PS2 hade t.ex. Black, som än idag ser ut att kunna vara ett spel från dagens generation. SNES hade Yoshi's Island, som på den tiden var riktigt snyggt och unikt. Ju närmre en ny generation vi kommer, desto snyggare kommer spelen på den aktuella generationen se ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Eftersom inget är officiellt släppt än så får man anta att det är kodnamn.
Microsoft lär inte släppa xbox märket och all märkeskännedom som ligger bakom det i första taget.

Jo det ju klart men även för ett kodnamn så är jäkligt fult tycker jag

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag håller mig skeptisk. Blir mycket svårt att använda 16 kärnor till spel. De allra flesta spel har svårt att använda mer än 3 kärnor.

Skrivet av Fredag:

Va vad det ja sa?

Finns som sagt ingen anledning att inte samarbeta med IBM. AMD suger på CPU:er...

Vi får se hur det går, samma snack hörde man innan förra generationen och se hur det gick. PC-processorer var ohotade.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig mest om att att AMD fått affären gällande 7000 kortet. De behöver verkligen lite mer klirr i kassan för att kunna bjuda nVidia på fortsatt bra motstånd och eventuellt hålla priserna nere.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subruz:

Och vilka kommer att programmera för 16 kärnor?

ja precis, och kan man verkligen utnyttja 16 kärnor på ett bra sätt......

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är betydligt enklare att utveckla till Xbox än ps3 vad gäller just användning av kärnor.

MS hittar säkert på något smutt så utvecklarna inte behöver oroa sig så mycket om optimering

Anyway. Nu steg intresset en hel del, även om det fortfarande bara är rykten. W8, WP, XBOX, kan bli en mycket trevlig kombination framöver. Och en surfplatta på det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tror det är mycket mer logiskt med 4 kärnor och flertrådsteknik. Inte en chans att de kan utnyttja kraften i 16 fulla kärnor.

Permalänk
Medlem

Varför kör de inte på intel eller amd cpu btw? varför just IBM?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror det är mycket mer logiskt med 4 kärnor och flertrådsteknik. Inte en chans att de kan utnyttja kraften i 16 fulla kärnor.

Varför?