Problem med automatisk E-faktura (Handelsbanken)

Permalänk

Problem med automatisk E-faktura (Handelsbanken)

Hej

Jag är kund hos handelsbanken och har länge flitigt använt E-fakturor med automatiskt godkännande för hyra, bostadsförsäkring etc, något som man tydligen inte kan lita på.

Tidigare i år märkte jag helt plötsligt att TV-licensen och försäkringen inte betalats, men jag upptäckte det snabbt och det blev inga problem så jag reflekterade inte mer över det, dumt nog.

Idag fick jag veta att månadens hyra inte betalats. Jag gick genast till Handelsbankens kontor för att få iväg pengarna och frågade varför den automatiska betalningen hade slutat fungera när det gått problemfritt i fyra år. Dom hade inget svar.

Är det nån annan som råkat ut för det här? Jag läste på SSSBs, hyresvärdens, hemsida. Dom skrev att ärenden med obetalda hyror skickas direkt till inkasso. Bör jag vara orolig? Är det nått jag bör göra för att undvika anmärkning?

Permalänk

Jodå, samma skit hänt mig, swedbank.
Försäkringen till bilen blev inte betald och påminnelser uteblev, men fick som tur en varning av farbror polisen efter 40 dagar.. Kostade dock bara 4500kr
Samma månad blev elräkning inte betald, ingen påminnelse där heller.
6år senare får jag en kärleksbrev från inkasso på 3000kr, ränta och div skit på en summa som var 500kr från början.

Inkasso ger ingen anmärkning, inte kronolle heller OM man själv tar kontakt med dom.
Men oftast kan man lösa det med inkasso innan olle, typ avbetalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du har som part i ett avtal skyldighet att se till att betalningarna fungerar, oavsett om du skriver manuellt på en giroblankett eller om du anlitar din bank för uppdrag att göra det automatiskt. banken å sin sida frånskriver sig dock från ansvar just vad gäller automatiska överföringar.

Du får ingen anmärkning, men att ta kontakt med hyresvärden och förklara läget vad som hände och att du vill kontrollera så hyran nu kommit in är ett råd.
Anmärkning får du först när kronofogden har fastslagit en skuld, att bara få brev från inkasso skapar ingenting förutom inkassokostnader.
Ser ut ungefär såhär: Hyresvärd lämnar ärendet till Inkasso, de skickar brev till dig och de vill ha betalt inom 10d, efter 10d kan du få en påminnelse, alternativt går det direkt till KFM. När du får brev från KFM ska du skicka in en liten lapp att du mottagit handlingen, 10 (eller 14) dagar efter du skrivit på lappen sker ett utslag, d.v.s. skuldsaldo upprättas och en betalningsanmärkning fastställs, om du inte betalat.
Betalar du och skriver under lappen till KFM händer ingenting.
Men ett tips är ju att du tar kontakt innan ens lappen från inkasso dimper ner.

Så ta det lungt, kolla så hyran är betald.
Ring hyresvärden på Fredag och kolla så slantarna kommit in och förklara att det blev tokigt med e-faktura på banken.
Ev. kan du åka på inkassokostnaderna, om ärendet gått ifrån hyresvärd till inkasso så vill nog de ha betalt för de avgifter inkassobolaget tar ut. Brukar vara ett par hundralappar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!