Permalänk
Medlem

Diy Backplate, frågor!

Tjenare, Funderar på att göra egna backplates till mina grafikkort Men har lite frågor

Hur ska man göra för att inte få kortslutning? Oringar Mellan Grafikkortet/Backplaten?
Vart blir det varmast på Grafikkortets Baksida?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Kapton tape eller nylonbrickor - filtbrickor fungerar också. Så brukar man isolera pålitligt och enkelt.

Bakom BGA-kapslar (GPU och liknande) brukar det bli varmast, men man kan inte vara helt säker på det då det ofta finns komponenter från strömförsörjningen som går lite varma och kan ge hotspots på baksidan av korten. Enklast är att fota av kortet med värmekamera, men tyvärr har få privatpersoner någon sådan i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Kapton tape eller nylonbrickor - filtbrickor fungerar också. Så brukar man isolera pålitligt och enkelt.

Bakom BGA-kapslar (GPU och liknande) brukar det bli varmast, men man kan inte vara helt säker på det då det ofta finns komponenter från strömförsörjningen som går lite varma och kan ge hotspots på baksidan av korten. Enklast är att fota av kortet med värmekamera, men tyvärr har få privatpersoner någon sådan i lådan.

Okej, Hehe , Värme kamera har jag dock ingen

Men Jag har sett vissa Backplates som är Ventilerade lite överallt, och ett EK Backplate som inte är ventilerat? Någon som kan svara på varför det är så?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Sätter man gap-pad och gör backplaten i alu så kyler den bättre utan hål än med hål. Design är nog också en orsak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Sätter man gap-pad och gör backplaten i alu så kyler den bättre utan hål än med hål. Design är nog också en orsak..

Det var det jag tänkte på , Gap-Pad

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Oki, jo, det är bra skit - dyrt tyvärr. Vi använder mycket sådant på jobbet och det är inte billigt alls tyvärr.