Dreambox + Comhem = Alla kanaler borta!!

Permalänk
Medlem

Dreambox + Comhem = Alla kanaler borta!!

Hejsan!
Idag gjorde comhem en uppdatering i vår byggnad. Och nu är alla kanaler borta från min Dreambox. När jag gör kanalsökning hittas knappt 10% av alla kanaler.
Jag kör DM800C..

Vad kan det vara? I infon står det att man ska ändra network ID till 40004 men i dreambox kan man inte ändra just detta.
Nån som kan hjälpa mig snälla!

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

de har ändrat från QAM64 till QAM256 på alla muxar utom en, detta är en landsomfattande förändring som görs etappvis på olika orter. sammanfattat behöver du en ny cables.xml. jag har gjort ett script som du kan köra på din box för att generera en ny cables.xml. se http://www.nickebo.net/new-qam-modulation-on-comhem-muxes/

jag har även genererat en komplett cables.xml för alla orter i sverige, se http://www.nickebo.net/complete-cables-xml-for-com-hem/
den är dock inte uppdaterad på ett par dagar, men kan se till att ha den uppdaterad tills imorgon.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Tack!
Nu är jag så pantad att jag helt ärligt inte riktigt förstår hur jag ska lösa detta.
Jag ser Uppsala i din länk (40004)

Hur använder jag skriptet du har i första länken?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

EDIT : har Nabilosat Enigma2 Black Hole - DM800 v0.12
Hittar inte heller cables.xml på etc/tubox =/

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

har aldrig kört nabilo, bara OpenPLi. den kompletta xml-filen är uppdaterad nu, så du behöver bara hitta din cables.xml och ersätta den. var den nu kan ligga...

dra en "find / -name cables.xml" annars för att leta reda på den

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Skrivet av Cynic:

Tack!
Nu är jag så pantad att jag helt ärligt inte riktigt förstår hur jag ska lösa detta.
Jag ser Uppsala i din länk (40004)

Hur använder jag skriptet du har i första länken?

ladda ner det och gör det körbart på din box

kör ./cables.sh [Network ID] > /etc/tuxbox/cables.xml, ersätt alltså [Network ID] med t.ex. 40004 om det är IDt för staden du bor i. du kan ju välja att skicka utdatat till en annan fil än /etc/tuxbox/cables.xml såklart.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Fungerat!! tack snälla

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Idag hände det mig här i Eskilstuna. Alla kanalerna försvann. Tidigare var bara några kanaler borta. Jag har en DM600c och bytte ut cables.xml under etc/tubox mot den version som finns här i tråden. Jag startade om boxen och försökte mig på en ny kanalsökning. Men den hittar ingen transponder.

Gör jag något fel eller är det bara cables.xml som inte är uppdaterad med dagens förändring? Att köra skriptet fattar jag ingenting av. Rena grekiskan för mig som inte är någon van Linux trixare.

Permalänk
Skrivet av ehrlin:

Idag hände det mig här i Eskilstuna. Alla kanalerna försvann. Tidigare var bara några kanaler borta. Jag har en DM600c och bytte ut cables.xml under etc/tubox mot den version som finns här i tråden. Jag startade om boxen och försökte mig på en ny kanalsökning. Men den hittar ingen transponder.

Gör jag något fel eller är det bara cables.xml som inte är uppdaterad med dagens förändring? Att köra skriptet fattar jag ingenting av. Rena grekiskan för mig som inte är någon van Linux trixare.

xml-filen på min blogg är uppdaterad igen, borde funka med den nu.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

xml-filen på min blogg är uppdaterad igen, borde funka med den nu.

Tack! Det löste det senaste problemet att alla kanaler hade försvunnit. Tyvärr kommer fortfarande samma felmeddelande upp på bl.a. TV6, Eurosport 2 och Canal+ Hockey. Någon som har en aning om hur man löser det problemet??

Permalänk
Skrivet av ehrlin:

Tack! Det löste det senaste problemet att alla kanaler hade försvunnit. Tyvärr kommer fortfarande samma felmeddelande upp på bl.a. TV6, Eurosport 2 och Canal+ Hockey. Någon som har en aning om hur man löser det problemet??

hur lyder felmeddelandet?

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

hur lyder felmeddelandet?

"Omkopplare Denna kanal sänder för tillfället ingen signal"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrlin:

"Omkopplare Denna kanal sänder för tillfället ingen signal"

Sök fram dem kanalerna manuellt.
Frekvensen hittar du på http://www.lesve.org/digtv/service/

dvs frekvens 290 verkar det som du ska söka på.

Permalänk
Skrivet av ehrlin:

"Omkopplare Denna kanal sänder för tillfället ingen signal"

det felmeddwlandet har jag inte sett förut. dock verkar den nua qam256-moduleringen kräva lite bättre signal. var din signal på gränsen innan så kan det ju vara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppis:

Sök fram dem kanalerna manuellt.
Frekvensen hittar du på http://www.lesve.org/digtv/service/

dvs frekvens 290 verkar det som du ska söka på.

Det där knepet fungerade bra! Var tvungen att bocka i rutan INV också så löste det sig! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

de har ändrat från QAM64 till QAM256 på alla muxar utom en, detta är en landsomfattande förändring som görs etappvis på olika orter. sammanfattat behöver du en ny cables.xml. jag har gjort ett script som du kan köra på din box för att generera en ny cables.xml. se http://www.nickebo.net/new-qam-modulation-on-comhem-muxes/

jag har även genererat en komplett cables.xml för alla orter i sverige, se http://www.nickebo.net/complete-cables-xml-for-com-hem/
den är dock inte uppdaterad på ett par dagar, men kan se till att ha den uppdaterad tills imorgon.

Samtliga av mina kanaler försvann häromdagen. Fick upp "Denna kanal sänder för tillfället ingen signal" på dem.
Gjorde en kanalsökning då, men vissa kanaler dök detta felmeddelande upp på ändå.

Jag klippte ut den ort jag bor på från din lista och klippte in i en ny cables.xml och skrev över den som fanns i min box, en DM600 PVR.
Sökte sedan på nytt, men utan att det blev bättre.

Uppdaterade vissa kanaler manuellt med hjälp av http://www.lesve.org/digtv/service/, vilket hjälpte. Trots detta är många kanaler nu "helt svarta", och jag vet inte hur jag ska lösa detta.

Permalänk
Medlem

Tack för att du skapade cables.xml! Räddade min dag när kanalerna försvann

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Du som verkar kunna detta med drömlådor, jag har ett litet problem. När jag sätter på min dreambox från standby och ska kolla på en kodad kanal tar det runt en minut att få bild. Jag kör med cardsharing, någon enkel inställning någonstans? kör mgcamd med newcs

Jag kör med cardsharing för att canal digital ville att jag skulle köpa en ci modul för 1200 spänn, köpte en smartcard reader istället för 100:- och är därför jag kör cardsharing, jag har abb!

Permalänk
Medlem

En ny fråga...?

Hej.
Sitter och funderar på att köpa mig en dreambox eftersom jag vill ha bättre bild hemma och fler kanaler. Jag har comhem via kabel-TV varför jag inte köper deras egna är för att jag är student och inte vill betala för det. (tydligen har vårt hus försvunnit ur deras system eller nått, men jag får kanalerna utan att betala för dem)

Så min fråga är om det går att få fler kanaler och bättre bild med en dreambox? och hur skulle jag då lösa detta då jag inte använder mig av något kort?

//Fundersam student

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonD:

Hej.
Sitter och funderar på att köpa mig en dreambox eftersom jag vill ha bättre bild hemma och fler kanaler. Jag har comhem via kabel-TV varför jag inte köper deras egna är för att jag är student och inte vill betala för det. (tydligen har vårt hus försvunnit ur deras system eller nått, men jag får kanalerna utan att betala för dem)

Så min fråga är om det går att få fler kanaler och bättre bild med en dreambox? och hur skulle jag då lösa detta då jag inte använder mig av något kort?

//Fundersam student

En dreambox trollar inte fram kanaler bara sådär utan dom måste man få av en magiker som trollar dom till dig, änsålänge är det inte olagligt när nån trollar kanaler till dig men det är olagligt att vara magiker därför är dessa personer lite halvsvåra att hitta och dom hittas enklast genom vänskapskretsar,

om du med kabel menar antenn kabel från väggen? så kan du nog koppla in den i dreamboxen och spela upp dessa på tv'n, Dock lär du inte få bättre bild då dom begränsningarna ligger i kablarna (tror jag) och du kommer inte heller få fler kanaler bara för att du köper en dreambox utan dom måste man skaffa på annat vis.,

ska man få kanaler trollade till sig tror jag man behöver parabol och sånt också med det är jag inte säker på,

Permalänk
Medlem

okey, får ge mig ut på jakt efter en magiker.
Men dock så kan jag inte ha parabol vilket kanske då förstör hela idéen med att ha en magiker?
Någon som vet detta?

Tänkte eftersom det går att köra över nätet så borde man väll kunna koppla upp sig på något form av nätverk där de distribuerar kanalerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonD:

okey, får ge mig ut på jakt efter en magiker.
Men dock så kan jag inte ha parabol vilket kanske då förstör hela idéen med att ha en magiker?
Någon som vet detta?

Tänkte eftersom det går att köra över nätet så borde man väll kunna koppla upp sig på något form av nätverk där de distribuerar kanalerna?

Vi har en magiker men jag vet själv inte hur det fungerar då det är min pappa som sköter det,

MEN JAG TROR!

att det är så att magikern bara delar ut sina "kort" över internet sen har man en parabol och ansluter till satelliter som vanligt (vi har parabol och måste ha signal mot satellitter för att kunna få in kanaler på tv,n

men jag kan ta reda på mer info om detta,

du får gärna citera mina tidigare inlägg då är det mycket enklare för mig att veta om du svarat och då hittar jag hit,

Edit, vill du hitta mer info om detta ämne strunta i ordet dreambox (det är bara namnet på vissa digitalboxar) utan sök på cardsharing,

och det är precis som jag säger ovan att du måste ha en parabol och det är bara möjligheten till att få in kanaler via parabolen som "dreambox" cardsharing erbjuder

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Vi har en magiker men jag vet själv inte hur det fungerar då det är min pappa som sköter det,

MEN JAG TROR!

att det är så att magikern bara delar ut sina "kort" över internet sen har man en parabol och ansluter till satelliter som vanligt (vi har parabol och måste ha signal mot satellitter för att kunna få in kanaler på tv,n

men jag kan ta reda på mer info om detta,

du får gärna citera mina tidigare inlägg då är det mycket enklare för mig att veta om du svarat och då hittar jag hit,

Edit, vill du hitta mer info om detta ämne strunta i ordet dreambox (det är bara namnet på vissa digitalboxar) utan sök på cardsharing,

och det är precis som jag säger ovan att du måste ha en parabol och det är bara möjligheten till att få in kanaler via parabolen som "dreambox" cardsharing erbjuder

okok...ja du får jätte gärna kolla upp det.
ska fortsätta kika runt o se vad jag kan hitta

Permalänk
Medlem

Har du ComHem så behöver du ett ComHem-jack med en ComHemMagiker

Har du vanlig antenn så behöver du en BoxerMagiker

Har du Parabol så behöver du ett Parabol med helst flera huvuden och en ParabolMagiker

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Inaktiv

**makulerad fråga**

.