Skyrim (PC) bäst med mus eller controller.

Permalänk
Medlem

Skyrim (PC) bäst med mus eller controller.

Jag har tidigare spelat Oblivion med mus och tyckte att det fungerade utmärkt. Hur är det med Skyrim?

Permalänk
Medlem

Jag har spelat med både mus/tbord och min xbox dosa, båda funkar ok, menyerna ändras beroende på vad man kör med. Xbox dosan är väl lite softare om du vill luta dig bak och spela men jag föredrog mus/tbord för jag spelade archer, tyckte det var värdelöst att sikta med dosan.

Permalänk
Medlem

Tänk på att svårighetsgraden är anpassad på konsoler(xbox-ps3-wii) just för att dem använder sig av en "gamepad". Dvs spelen är enklare än en PC version som är gjord för mus/tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Tänk på att svårighetsgraden är anpassad på konsoler(xbox-ps3-wii) just för att dem använder sig av en "gamepad". Dvs spelen är enklare än en PC version som är gjord för mus/tangentbord.

Så du rekommenderar gamepad?

Permalänk
Medlem

Själv kör jag endast med 360-kontroll. Tycker det funkar mer än bara bra så jag kan rekommendera 'controller'. Absolut!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk

Om man föredrar mus+tgb så bör man skaffa modden skyUI. Om man kör vanilla så gör det sig nog mycket bra med en handkontroll.

Permalänk

Det har väl fått kritik för att menyerna och ui:t är "konsollifierade" och dåligt anpassade till pc. Jag navigerar dock dubbelt så fort med mus+tangentbord rent generellt och därför är det fortfarande att föredra.

Permalänk

Använder nästan bara 360kontroller. Dels för att ryktena som ovanstående säger och för att jag tycker det är luta mig bakåt och spela. Stör mig bara på genvägarna för att byta vapen/spell försvinner dvs. nummerknapparna 1-9. så har bara 2st genvägar istället.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så du rekommenderar gamepad?

Hur fick du det han skrev där till att han rekommenderade det? Det enda han skrev var att det blir svårare med en handkontroll på PC gentemot handkontroll på en konsoll eftersom PC-versionen är balanserad efter mus och tangentbord. Siktet blir alltså sämre på PC med en handkontroll. I övrigt klarar du dig nog bra med handkontroll.

Jag brukar själv föredra handkontroll till PC-spel om det är möjligt (Alan Wake, Darksiders, Batman, Two Worlds 2, Magicka etc), men jag skulle aldrig använda den till ett spel som är så "siktesintensivt" som Skyrim.

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Tänk på att svårighetsgraden är anpassad på konsoler(xbox-ps3-wii) just för att dem använder sig av en "gamepad". Dvs spelen är enklare än en PC version som är gjord för mus/tangentbord.

Bara att höja svårighetsgraden

Kör själv med mus+tgb, men är lite trött på den ojämna mus-sensen i skyrim :S

Permalänk
Medlem

Finns ju en UI-mod så man blir av med de hemska konsol-menyerna på PC...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Givetvis är tangentbord och mus bättre, om man har några krav på precision.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker inte att skyUi funkade så bra, den är fiul och ganska buggig.
Sen kan man anpassa svårigheten så att det skulle vara consolanpassad svårighetsgrad håller jag inte heller med om. Jag kör med controller om jag spelar på tv'n och tangent+mus på lillskärm. Tycker enda skillnaden är att magic och bow's är svårt att använda med controller eftersom fiender är mästare på att strafe'a undan precis efter man släppt på knappen.

Permalänk
Medlem

Skyrim har ju mouselag så in i helvete med standard config. Fixas dock med "bMouseAcceleration=0" (Tror jag det var)
För mig är det bättre att spela med xbox controller då det känns som det laggar mindre

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Det funkar bäst med mus och tangentbord, dock så är det väldigt uppenbart att det är anpassat för handkontrol.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM