Skyrim (PC) bäst med mus eller controller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Skyrim (PC) bäst med mus eller controller.

Jag har tidigare spelat Oblivion med mus och tyckte att det fungerade utmärkt. Hur är det med Skyrim?

Skärm - Dell U3011 REV09 : Dator - Windows 10 pro : Antec P193 : Asus P8z77-V : Intel Core i7 2700K @ 4,6 ghz : Noctua NH-C14 : Corsair 16 GB DDR3 Vegance 1600 mhz : Gigabyte GeForce GTX 970 4GB WF3OC : Silverstone Strider 1000W silent modular 80+ gold : Crucial SSD 128 GB : Samsung dvd brännare : Mus - Logitech G400.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Jag har spelat med både mus/tbord och min xbox dosa, båda funkar ok, menyerna ändras beroende på vad man kör med. Xbox dosan är väl lite softare om du vill luta dig bak och spela men jag föredrog mus/tbord för jag spelade archer, tyckte det var värdelöst att sikta med dosan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2010

Tänk på att svårighetsgraden är anpassad på konsoler(xbox-ps3-wii) just för att dem använder sig av en "gamepad". Dvs spelen är enklare än en PC version som är gjord för mus/tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av stoltz:

Tänk på att svårighetsgraden är anpassad på konsoler(xbox-ps3-wii) just för att dem använder sig av en "gamepad". Dvs spelen är enklare än en PC version som är gjord för mus/tangentbord.

Så du rekommenderar gamepad?

Skärm - Dell U3011 REV09 : Dator - Windows 10 pro : Antec P193 : Asus P8z77-V : Intel Core i7 2700K @ 4,6 ghz : Noctua NH-C14 : Corsair 16 GB DDR3 Vegance 1600 mhz : Gigabyte GeForce GTX 970 4GB WF3OC : Silverstone Strider 1000W silent modular 80+ gold : Crucial SSD 128 GB : Samsung dvd brännare : Mus - Logitech G400.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jonsered
Registrerad
Dec 2010

Själv kör jag endast med 360-kontroll. Tycker det funkar mer än bara bra så jag kan rekommendera 'controller'. Absolut!

AMD Ryzen 7 1700 @ 3.8GHz | MSI X370 Gaming Pro Carbon | MSI GTX 1080 Ti Armor | 16GB Vengeance LPX 3000Mhz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Samsung 960 EVO M.2 250GB (boot disc) | Samsung 840 EVO 120GB x2 | Samsung 850 EVO 1TB | Seagate 2TB | Seagate 500 GB extern | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Razer Goliathus Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | NZXT H440 NE | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Om man föredrar mus+tgb så bör man skaffa modden skyUI. Om man kör vanilla så gör det sig nog mycket bra med en handkontroll.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Det har väl fått kritik för att menyerna och ui:t är "konsollifierade" och dåligt anpassade till pc. Jag navigerar dock dubbelt så fort med mus+tangentbord rent generellt och därför är det fortfarande att föredra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2011

Använder nästan bara 360kontroller. Dels för att ryktena som ovanstående säger och för att jag tycker det är luta mig bakåt och spela. Stör mig bara på genvägarna för att byta vapen/spell försvinner dvs. nummerknapparna 1-9. så har bara 2st genvägar istället.

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
MSI 1070 8GB |Ryzen 1700 | 16Gb ram DDR4 Vengeance | Windows 10 | Phanteks Evolv Shift | Skärm 1: Dell UltraSharp U2913WM 29" Skräm 2: Asus VE248

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av landahl:

Så du rekommenderar gamepad?

Hur fick du det han skrev där till att han rekommenderade det? Det enda han skrev var att det blir svårare med en handkontroll på PC gentemot handkontroll på en konsoll eftersom PC-versionen är balanserad efter mus och tangentbord. Siktet blir alltså sämre på PC med en handkontroll. I övrigt klarar du dig nog bra med handkontroll.

Jag brukar själv föredra handkontroll till PC-spel om det är möjligt (Alan Wake, Darksiders, Batman, Two Worlds 2, Magicka etc), men jag skulle aldrig använda den till ett spel som är så "siktesintensivt" som Skyrim.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av stoltz:

Bara att höja svårighetsgraden

Kör själv med mus+tgb, men är lite trött på den ojämna mus-sensen i skyrim :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Finns ju en UI-mod så man blir av med de hemska konsol-menyerna på PC...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Givetvis är tangentbord och mus bättre, om man har några krav på precision.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nälden
Registrerad
Jan 2008

Tycker inte att skyUi funkade så bra, den är fiul och ganska buggig.
Sen kan man anpassa svårigheten så att det skulle vara consolanpassad svårighetsgrad håller jag inte heller med om. Jag kör med controller om jag spelar på tv'n och tangent+mus på lillskärm. Tycker enda skillnaden är att magic och bow's är svårt att använda med controller eftersom fiender är mästare på att strafe'a undan precis efter man släppt på knappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006

Skyrim har ju mouselag så in i helvete med standard config. Fixas dock med "bMouseAcceleration=0" (Tror jag det var)
För mig är det bättre att spela med xbox controller då det känns som det laggar mindre

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: Motorola Moto G
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Det funkar bäst med mus och tangentbord, dock så är det väldigt uppenbart att det är anpassat för handkontrol.

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM Nätaggregat: Minns fan inte

Svensk Steamgrupp för RTS-intresserade