Permalänk
Inaktiv

Apple TV vs HTPC med XBMC

Hej!

Har varit i tankarna att bygga en egen htpc och sen köra xbmc. Planen är ett litet chassi, moderkort med inbyggd processor och grafik, samt en liten ssd och streama allt trådlöst via nätverket. Kostnad för detta blir ca 3400sek, och känns ju inte så farligt.
Moderkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890, +chassi ca 1000sek, +SSD ca 1000sek

Men vi har ju också Apple TV med liknande funktioner, och som jag har fattat det kan man även jailbreaka sin Apple TV och köra XMBC direkt. Men det kan vara ett sista alternativ.
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_ipod/family/apple_...

Syftet med inköpet är att se på film i mkv, divx/xvid med undertexter.

Så min fundering är, lägga ut 3400SEK på en egenbyggd HTPC eller köpa en Apple TV för ca en tusenlapp?
Vad är de största skillnaderna?

Permalänk

den största skillnaden är att en Apple TV gen 2 bara kan skicka ut 720p. Denna begränsning finns dock inte i nyaste Apple TV. Kör själv en ATV gen 2 som enda mediaspelare till TVn hemma och stör mig inte på något, funkar klockrent.

vet dock inte om den nya Apple TVn är jailbreakad och om XBMC funkar på den än.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Senaste AppleTV går inte att jailbreaka än.

Permalänk
Medlem

Jag kör XBMC på 4 olika enheter, en vanlig Ubuntu HTPC (i5 utan fläktar), en Ubuntu nettop ion2, en ATV2 och min win7 laptop. Alla är anslutna mot en central mediaserver med tv-kort som distributerar alla comhem-kanaler via tvheadend.

- En riktig HTPC är att föredra om man kan gömma den snyggt, vill ha 100% flyt i menyer och ha den är helt tyst. Vill man dessutom kunna köra 1080p som automatiskt byter mellan 24hz/50hz/60hz beroende på videokälla så är nog HTPC de enda alternativet.
- Jag körde tidigare min nettop i sovrummet men jag har svårt att få den tyst, den blir lätt varm och fläkten går snabbt igång. Denna är numera utbytt mot en ATV2.
- Fördelen med ATV2 är att den är liten, tyst och mycket stabil WLAN-uppkoppling. Men man måste acceptera lite laggiga menyer och att den inte kan spela upp media i 1080p och 24hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

kör XBMC på en ATV1, och kör XBMC på en Nvidia Ion hos mina föräldrar.
ATV:n flyter mycket bättre än Ion tycker jag. Sen har jag svårt att tänka mig att en SSD-disk är nödvändig i en HTPC.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Är ens nyaste AppleTV godkänd i EU? Var det inget strul med det?

EDIT: Fel av mig http://feber.se/mac/art/239225/apple_tv_frbjuds_i_sverige_upp...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Köp en ATv gen 1 och stoppa i ett Broadcom Crystal hd så kan du köra 1080p med xbmc galant! Körde den setupen men kör nu en mac mini iställlet då jag behöver en dator.

/R

Permalänk
Medlem

Varning för apple tv 2 med xbmc om du ska köra trådlöst. Jag har själv gått på den här minan och jag använde den ca 1 månad sen köpte jag en htpc.

Anledningar till att jag köpte htpc
1. Prestandaproblem med apple tv 2
2. Kunna spela upp flash streams från internet
3. Kunna surfa runt osv.

Jag är mycket nöjd med min htpc kan jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Varning för apple tv 2 med xbmc om du ska köra trådlöst. Jag har själv gått på den här minan och jag använde den ca 1 månad sen köpte jag en htpc.

Anledningar till att jag köpte htpc
1. Prestandaproblem med apple tv 2
2. Kunna spela upp flash streams från internet
3. Kunna surfa runt osv.

Jag är mycket nöjd med min htpc kan jag säga.

Några prestandaproblem har jag inte upplevt.

De andra grejjerna som att kunna surfa och se på filmer som det inte finns appar för är inget jag saknar i dagsläget. Dock hade det varit skönt med tangentbord och kunna utnyttja sökfunktionen lite mer, det är jobbigt med ATV2 kontrollen

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt