Permalänk
Medlem

"Spela in" nya lurar?

Jag har köpt Beyerdynamic DT 770 80 ohm tillsammans med Asus Xonar Essence STX och undrar vad som är "mest optimalt" för inspelning?

att ha en kudde som "huvud" och bara vanliga mp3 på repeat en hel natt/när man är på jobbet är det lämpligt?

ska jag ha hög volym eller spelas "elementen" in lika mkt oavsett volym?

256/320 kbit och en del få FLAC är vad jag lyssnar på.
öppet köp är 14 dagar så tanken är att ha dem spelandes dygnet runt i runt 10 dagar ca för att se om man märker någon skillnad alls.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om att man ska "spela in" hörlurar.
Om det blir skillnad redan efter en veckas spelande så antyder det ju mer på att nåt material i dom är på väg att gå sönder.

Permalänk
Medlem

högtalare brukar ju spelas in, hörlurar är ju i princip samma sak bara med mindre högtalarelement.

var värt att chansa iaf, har man tur kanske nån erfaren rackare vet bättre.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Enligt vissa gör inspelning en skillnad, och enligt andra gör det ingen skillnad alls. Det är förmodligen mycket psykiskt, att man vänjer sig vid de nya hörlurarna gentemot de man hade förut som möjligtvis har ett annat ljud. T.ex. om man har hörlurar med mycket bas och byter till mer neutrala lurar, så kan man i början tycka att de neutrala har för lite bas tills man vant sig vid de, för att sedan tycka att de gamla har för mycket bas efter en period med användning av de nya.

Jag skulle bara försöka använda de mycket under perioden innan ångerrätten går ut, och sedan bedöma de när man förhoppningsvis har vant sig med de. Du kan även lämna de på under natten eller dyl. om du vill testa att "spela in" de. Jag har läst att det bästa för det är att spela vanlig musik vid den volym du brukar lyssna på.

Permalänk
Entusiast

Det finns två skolor när det gäller inspelning. Den ena säger att det är BS och den andra säger att det är extremt viktigt och att det kan ta många hundra timmar innan hörlurarna är som de ska.

Så vad stämmer då? Av de mätningar jag har sett så kan man se att vissa parametrar hos en högtalare ändras en del i början för att sedan stabilisera sig. Alltså ändras högtalarens karaktär de första timmarna av användning.

Fast vad som är mer relevant är de mätningar jag sett på nya och inspelade hörlurar där man tittat på ljudet. Det gick inte att se någon skillnad alls på frekvenssvar, distorsion med mera så är det en skillnad är den för liten för att den ska gå att mäta tillförlitligt.

Så vad är då sant? Jadu, det beror lite på hur man ser det. De som säjer att deras hörlurar låter bättre efter si och så många timmars lyssning har ju rätt eftersom de faktiskt tycker att ljudet är bättre. En sådan subjektiv sak kan ju inte vara fel. Fast det är inte direkt en mekanisk effekt utan en psykologisk. Hjärnan är van vid att musiken ska låta på ett visst sätt och med ett par nya hörlurar låter det annorlunda. Hjärnan behöver alltså vänja sig vid det nya ljudet ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ok kanske är så.
brorsan har som jag G35 och mina låter en nivå bättre och mina har används ca 2 år längre , kanske är psykiskt men det är ju samma sorts lur så det kan å andra sidan stämma.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

ok kanske är så.
brorsan har som jag G35 och mina låter en nivå bättre och mina har används ca 2 år längre , kanske är psykiskt men det är ju samma sorts lur så det kan å andra sidan stämma.

Fast ett par förhållandevis billiga lurar som G35 har garanterat inte samma komponenter och material när dom började säljas som nu.
Och att 2 par av samma högtalarmodell/hörlur låter en smula olika är inte heller helt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mina DT770 pro's i kanske en till två månader, jag kan inte påstå att jag hör någon direkt skillnad nu jämfört med hur de lät från början. Jag blev mer impad av de detaljer jag kunde höra i musiken jag lyssnar på jämfört med tidigare, så nu vill man helst inte lyssna på sämre lurar.

Men som de sagt innan så tror jag att det är lite mer psykologiskt än att det blir en "klar" skillnad från icke "inspelade" lurar.
http://www.innerfidelity.com/content/evidence-headphone-break
Detta är ett test där han mäter hur hörlurarna presterar efter olika lång tid användning.

Om du inte är nöjd med hur de låter så kanske det är värt att testa andra hörlurar, men du borde i alla fall lyssna på dem ett tag innan du helt avfärdar dem.

Visa signatur

Case Lian Li V3000+ | MB ASUS ROG Crosshair X870E Hero | CPU 9800X3D |
RAM 48GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Seagate Prime PX850 |
Sound HD660S2 & DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem

Vi skippar diskussionen om inspelning gör skillnad eller inte. Det har diskuterats förut och vi har inte kommit någon vart.

Angående HUR dom ska spelas in på spela vanliga musik på vanliga ljudnivåer bara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så vad är då sant? Jadu, det beror lite på hur man ser det. De som säjer att deras hörlurar låter bättre efter si och så många timmars lyssning har ju rätt eftersom de faktiskt tycker att ljudet är bättre. En sådan subjektiv sak kan ju inte vara fel. Fast det är inte direkt en mekanisk effekt utan en psykologisk. Hjärnan är van vid att musiken ska låta på ett visst sätt och med ett par nya hörlurar låter det annorlunda. Hjärnan behöver alltså vänja sig vid det nya ljudet ett tag.

Håller med till 100% - det är inte lurarna som måste spelas in

Permalänk
Medlem

Det enda du spelar in är din hjärna. Samma sak gäller t ex datorskärmar.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Kör pinknoise i bra många timmar på moderat nivå så blir det bra.
Inspelning är ingen myt, men det påverkar inte så mycket. Låter luren dåligt till en början kommer den troligtvis aldrig låta bra heller.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

De som hävdar att de ska spelas in innan de låter rätt verkar ju i så fall inte förstår att "degraderingen" fortsätter tills hörluren dör. Det kommer inte märkas mer än att du kanske tror dig höra mer ibland när du verkligen går in för att lyssna på luren och musiken extra intensivt. Många bra förklaring och jag håller med dom flesta. Now, enjoy your headphones!

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Gjorde rätt mycket research om det här när jag köpte mina lurar, och en hel del svor på att lurarna mår bra av minst 20 timmars inbränning så ta det som du vill

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Gjorde rätt mycket research om det här när jag köpte mina lurar, och en hel del svor på att lurarna mår bra av minst 20 timmars inbränning så ta det som du vill

Till en som är lite nyfiken, hur skall man spela in dom?
Räcker det med vanlig musik, sånna fall spelas dom väl in av sig själva?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd

Letade mycket info om inbränning osv när jag fick hem mina beyerdynamic och från det jag kunde läsa mig till är ungefär det Zotamedu skriver.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Jag vill tro att det är en psykisk sakimoj som säger att vissa hör skillnad. Placebo.
Men samtidigt, när jag jobbade i min förra studio för bara något år sedan i Boston så spelade vi alltid, alltid in våra nya monitorer och högtalare i ungefär 200 timmar på ganska hög volym, i en vanlig kromatisk loop med en upptryckt diskant.
Kanske var det helt onödigt, kanske inte. Man vill dock inte gissa för mycket när det kommer in välbetalande kunder och man vill göra sitt bästa.

Men som några över mig sade, tycker man att det ska spelas in i några timmar, kör på!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också lite resarch på detta när jag ganska nyligen köpte ett par AKG K550. De jag läste mig till är att det handlar om 100-200h innan "de låter som de ska". Jag är helt övertygad att membranen mjukas upp den första perioden när det är nya men frågan är hur stor skillnaden är i praktiken. Jag kan svära på att mina lät bättre efter ett par dagar men det kan lika gärna vara en inbillning, antingen som jag vant mig eller en placeboeffekt.

Min rekomendation är att bara använda dem mycket, som man onekligen kommer göra i början

Permalänk
Medlem

En del säger att spela in sina hörlurar är nästan som att bryta in ett par nya skor.
Detta vill jag personligen påstå är sant till en viss grad på vissa hörlurar. Mitt senaste fall var PRO900 som låt väldigt tunna och tok för ljusa när jag först öppnade dom. Sätter dom ett par timmar i pink noise och sen till vanliga musikspelningar och provar att lyssna nån kvart eller så där med ungefär 5 timmars mellanrum. Ljudskillnaden var faktiskt märkbar, den fick mer styrka i sig rent sagt, och då var det väldigt objektiv lyssning med undvikande från placebo effekt. Dock kan jag inte säga att jag märkte samma drastiska skillnad på HD650. Så att detta varierar från hörlur till hörlur skulle jag anse.

Efter 10-20 timmar vanligtvis så borde du ha kommit förbi den riktiga inspelningen. Många överreagerar ibland med hundratalstimmar, och vissa säger att placebo tar effekt, men jag skulle fortfarande säga att ytterst marginella skillnader kan framgå, dock långt ifrån det du åstadkommit efter dom 20 första timmarna.

Jag har faktiskt haft _två_ par DT990 600ohm samtidigt några månader tillbaka. Det första paret köpte jag begagnat vilka hade nåt år på kroken, och det andra paret köpte jag helt nytt och billigt från butik vid slutet av sommarrean. Innan jag sålde det äldre paret (för nytt sitter alltid bäst med mig och jag tjänade faktiskt en hundring eller så genom att dyka in på sista paret som fanns på REA) så jämförde jag båda lurarna. Jag kunde knappt förstå varför dom lät så olika, jag trodde jag hade fått en defekt vara (basen var nästan rasslig ibland, diskanten rev på tok för mycket, och dom lät som att nån gjort ett par fakes med Siberia V1 drivers). Sen gjorde jag mer undersökning och började spela in dom. Dagar senare lät dom klart bättre, fortfarande med emfas på diskant men mindre nu (signaturen är ljus på dessa) och basen blev mer kontrollerad. Sen, innan jag sålde det äldre paret, gjorde jag en jämförelse och märkte direkt att dom äldre faktiskt lät en aning lugnare i diskanten (lite mer och den hade låtit som ett par helt nya HD650) meddans det nyare paret lät marginellt ljusare; basen var dock i princip helt lika på båda lurarna. Genomförde även blind test för att vara säker.

Så jag tycker du ska köra på minst 20 timmar och se hur dom låter. Gillar du dom fortfarande inte så hoppas inte på att mer inspelning kommer göra att dom magiskt låter bättre ett år senare - inte alla hörlurar fungerar lika eller reagerar likadant till inspelning, och då kanske en förstärkare med färgad ljudsignatur kommer in men även då pratar vi om små skillnader - så vitt vi inte pratar om mörkare/varmare tubförstärkare.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Har spela in mina Audio-Technica ATH-M50 ca 12 timmar nu, och ingen större skillnad på ljudet dock är så är det en annan respons på ljudet, förut kunde jag spela på max volym, det kan jag inte längre, nu spelar jag på 10% och det är högt nog, men kanske detta som menas med att spela in?

Diskanten låter fortfarande skit på dom, skrikig som fan......

Min högtalare tog några månader att spela in.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Inspelning gör skillnad. Jag har märkt det på lurar men ännu tydligare på dom högtalare jag byggt. Direkt från kartong låter elementen ljusa, skärande och basfattiga. Efter inspelning så har dom lugnat ner sig och basen har kommit fram. Detta för att Fs sjunker till den nivå det ska ligga på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har spela in mina Audio-Technica ATH-M50 ca 12 timmar nu, och ingen större skillnad på ljudet dock är så är det en annan respons på ljudet, förut kunde jag spela på max volym, det kan jag inte längre, nu spelar jag på 10% och det är högt nog, men kanske detta som menas med att spela in?

Diskanten låter fortfarande skit på dom, skrikig som fan......

Min högtalare tog några månader att spela in.

Ge dom några timmar till, men jag måste faktiskt peka ut att just M50 har i sin natur ganska skärande diskant - dom är trotts allt ljusa på det viset så som DT770 och 990.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Till en som är lite nyfiken, hur skall man spela in dom?
Räcker det med vanlig musik, sånna fall spelas dom väl in av sig själva?

Många föreslår att man ska ha någon slags white noise blandat med frequency sweeps för att bränna in hörluren jämt över frekvenserna som tex det här http://www.jlabaudio.com/burn.php

Jag tyckte det lät fånigt och bara lade på grooveshark på musik jag brukar lyssna på över natten i ungefär en halv vecka

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Jag tyckte det lät fånigt och bara lade på grooveshark på musik jag brukar lyssna på över natten i ungefär en halv vecka

Och det funkar exakt lika bra som alla dessa hokuspokusmetoder.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Inspelning är varken något jag förnekar elle dementerar, däremot tycker jag att iaf mina gamla stereoanläggningar låter mycket bättre när de varit på någon timme och spelat musik så de har fått bli lite varma.

Analoga komponenter påverkas av temperatur och varför skulle inte en analog/mekanisk sak som högtalare må bra av lite uppvärmning ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag märkte ganska stor skillnad med mina ATH-M50s. Tror inte jag inbillat mig eftersom jag inte använder de primärt utan enbart på kvällar osv, och är annars van med ljudet från mina Audioengine 2. Har alltså jämfört ljudet under tiden. Basen har blivit tightare och stereobilden bättre, diskanten lite mjukare också. Självklart är det nog lite psykiskt också.

Men det måste ju bero rätt mycket på vilken typ av hörlurar det är. Men jag tror inte man behöver oroa sig för hur man spelar in sina hörlurar.. Använd dem bara!

Om ni ändå får för er att pink noise är den bästa metoden så rekommenderar jag: http://simplynoise.com/ . Körde pink noise i mina på nätterna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Min syn på det hela är att grejerna "sätter" sig efter ca 20-50 timmar, Lite mer bas och balans. Går väl att jämföra med en sprillans ny bil som bör köras in ett par mil för att packningar osv ska sätta sig.

Vissa lurar är känsligare än andra, men att det skulle vara någon brutal skillnad har jag svårt att tro, men enligt mig så är det inte placebo.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Jag märkte ganska stor skillnad med mina ATH-M50s. Tror inte jag inbillat mig eftersom jag inte använder de primärt utan enbart på kvällar osv, och är annars van med ljudet från mina Audioengine 2. Har alltså jämfört ljudet under tiden. Basen har blivit tightare och stereobilden bättre, diskanten lite mjukare också. Självklart är det nog lite psykiskt också.

Men det måste ju bero rätt mycket på vilken typ av hörlurar det är. Men jag tror inte man behöver oroa sig för hur man spelar in sina hörlurar.. Använd dem bara!

Om ni ändå får för er att pink noise är den bästa metoden så rekommenderar jag: http://simplynoise.com/ . Körde pink noise i mina på nätterna.

Jo jag kan faktiskt känna en liten skillnad på sakerna du nämner på mina ATH-M50, då undrar folk jag kan veta att det inte är psykiskt, då svarar jag att dom ligger på inspelning brevid datorn och jag lyssna på dom var 7e timme.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Mina ATH-50 lurar lät lite skarpt/skråligt i diskanten och ljudet var inte perfekt om man säger så när jag spelade första låtarna på dom, jag är ingen ljudkännare som känner av minsta lilla men kan helt klart säga att ljudet inte var som det skulle, man hörde det tydligt på vissa ljud. Jag slog på en playlist och var borta i ca 9 timmar på samma volym som jag lyssnar på normalt och när jag testade dom sedan så var dom missljuden helt borta. Hörlurarna låter skitbra nu. Jag har läst så många andra som har upplevt samma sak så det ligger helt klart någonting i det.

Permalänk
Medlem

Tror det är svårare att märka skillnad i inspelade vs. helt nya hörlurar än vad det är med högtalare, helt enkelt eftersom högtalarmembranen i sig är mindre och rör sig inte lika mycket. Med det sagt så tror jag säkert att man kan höra viss skillnad i vissa lurar, inspelning varierar ändå stort mellan olika högtalare också.

Att köra nån sorts specifik "white noise" eller liknande låter mest som bullshit enligt mig dock, du får samma effekt med att helt enkelt lägga på lite varierande musik en tid.

Min erfarenhet är att de största skillnaderna märks inom de första 10 timmarna av inspelning, sen efter ca 20-30 timmar har jag aldrig lyckats höra någon skillnad längre gentemot hundratals timmar. Att det skulle ta 200 timmar känns ganska extremt.