Hackig bild vid snabba rörelser

Permalänk
Medlem

Hackig bild vid snabba rörelser

Hej alla sweclockare!
För ett tag sedan började jag märka att bilden blev lite hackig i vissa intensiva sekvenser i framför allt BF3. Det är som att bilden förskjuts lite horisontalt på kanske 4-5 ställen där det rör sig mycket och det bildas då "linjer", fast egentligen är det väl bara gränserna mellan de två förskjutna bilddelarna man uppfattar som en linje. Detta fenomen uppkommer även vid bl.a. YouTube-tittande och även annan film i t.ex. VLC när det rör sig mycket.
Jag undrar om någon vet vad detta beror på och hur man kan lösa det.

Skärmen är en BenQ 22" G2222HDL och grafikkortet är ett Radeon 5870 från XFX

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Slå på vsync (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Slå på vsync (?)

Exakt, det låter som tearing http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Permalänk
Medlem

Ska man ha Catalysts V-sync eller applikationens (i mån den nu har det) egna?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Ska man ha Catalysts V-sync eller applikationens (i mån den nu har det) egna?

De smidigaste är ju bara att slå på v-sync i BF3

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

själv förstår jag inte hur folk klarar av att spela med vsync framförallt i fps spel.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.