Radeon 7970 + tre skärmar = FAIL

Permalänk
Skrivet av xxbiker:

För den upplösningen "2560x1440" kommer inte hdmi fungera, dvi porten kan fungera men det är lite olika på hur grafikkorts tillverkarna gör.

Gör det visst, from HDMI 1.3 så ökades bussbredden så att WQXGA (2560x1600) stöds, from HDMI 1.4 kan man köra 4K/Quad-FullHD/3840x2160. Men single link DVI stödjer max 1920x1200 i praktiken (men det går att köra högre upplösning om man gör avkall på färgdjup och/eller uppdateringsfrekvens). Dual-link DVI stödjer som mest 2560x1600 i praktiken. Mer än så och man måste köra HDMI 1.4+ eller DisplayPort.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr funkar det inte, visst har hdmi efter 1.3 stöd för högre bussbredd men va jag har sett så har inte grafikkortstillverkarna implanterat stöd för högre upplösningar på hdmi porten. Men ge mig gärna några exempel på vilka som fungerar över 1920x1200 då jag skulle ha nytta av att veta det.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daedra:

Problemet uppstår inte när kortet är under last! Jag körde 3DMark 11 i flera timmar utan problem. Även med alla skärmar inkopplade.
Innan jag bytte tillbaka, så pratade jag med en granne som spelar Starcraft 2. Han kom in och installerade/kopierade sitt spel till min dator och körde runt en en bra stund. Det fungerade utan problem med alla tre skärmarna inkopplade.
När jag sitter och jobbar mest med video och slösurfar så kommer BSOD.
Jag är övertygad om att problemet uppstår när kortet går ner i sitt "strömsparläge", någonstans havererar drivrutinen.

Detta stämmer rätt bra. Vissa korttillverkare har en dålig firmware på sina kort, vilket gör att, precis som du nämner, att spänningen och frekvensen till grafikprocessorn går ner för att hålla kortet extra svalt.

Extremt höga upplösningar, i synnerhet i flerskärmsdrift, under Windows Vista/7/8 kräver så pass mycket GPU-kraft (effekter, transparens med mera) att lågeffekts-läget egentligen inte räcker till, och eftersom 3D-modet inte är aktiverat, kommer drivrutinen aldrig kicka in den extra spänningen som behövs för att hålla GPUn stabil.

Detta kan åtgärdas med att du själv ställer in spänning och frekvensprofiler till grafikkorten, som då kommer att överskrida standard-inställningarna.

Nu kommer jag inte ihåg vad programmet heter, men det finns att ladda ner gratis och används flitigt av överklockare som vill styra sina egna spännings/frekvens/fläkt -kurvor.
Någon annan kanske kan tipsa om vilket program jag far efter?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

msi afterburner

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Detta stämmer rätt bra. Vissa korttillverkare har en dålig firmware på sina kort, vilket gör att, precis som du nämner, att spänningen och frekvensen till grafikprocessorn går ner för att hålla kortet extra svalt.

Extremt höga upplösningar, i synnerhet i flerskärmsdrift, under Windows Vista/7/8 kräver så pass mycket GPU-kraft (effekter, transparens med mera) att lågeffekts-läget egentligen inte räcker till, och eftersom 3D-modet inte är aktiverat, kommer drivrutinen aldrig kicka in den extra spänningen som behövs för att hålla GPUn stabil.

Detta kan åtgärdas med att du själv ställer in spänning och frekvensprofiler till grafikkorten, som då kommer att överskrida standard-inställningarna.

Nu kommer jag inte ihåg vad programmet heter, men det finns att ladda ner gratis och används flitigt av överklockare som vill styra sina egna spännings/frekvens/fläkt -kurvor.
Någon annan kanske kan tipsa om vilket program jag far efter?

MSI Afterburner.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Detta stämmer rätt bra. Vissa korttillverkare har en dålig firmware på sina kort, vilket gör att, precis som du nämner, att spänningen och frekvensen till grafikprocessorn går ner för att hålla kortet extra svalt.

Extremt höga upplösningar, i synnerhet i flerskärmsdrift, under Windows Vista/7/8 kräver så pass mycket GPU-kraft (effekter, transparens med mera) att lågeffekts-läget egentligen inte räcker till, och eftersom 3D-modet inte är aktiverat, kommer drivrutinen aldrig kicka in den extra spänningen som behövs för att hålla GPUn stabil.

Detta kan åtgärdas med att du själv ställer in spänning och frekvensprofiler till grafikkorten, som då kommer att överskrida standard-inställningarna.

Nu kommer jag inte ihåg vad programmet heter, men det finns att ladda ner gratis och används flitigt av överklockare som vill styra sina egna spännings/frekvens/fläkt -kurvor.
Någon annan kanske kan tipsa om vilket program jag far efter?

Det här hade inte hjälpt i mitt fall i alla fall. Mitt kort ligger på 1131mV i idle (och samma i load) och 500/1500 core/memory (1125/1500 load).
Jag har till och med dragit upp spänningen till 1175mV och låtit kortet stå i idle med samma resultat -> BSOD.

Har råkat starta spel med standardspänningen ibland (1050mV) och min överklock, vilket den inte klarar av, då lyckas den återställa drivrutinerna utan BSOD.
Det är något som händer när kortet ligger i "idleläge" med mer än en skärm inkopplad.. något som gör att drivrutinerna inte kan återställa sig efter en "krasch".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Har felsökt som en tok och kan konstatera följande.

Browser
Om jag använder IE9 på skärm två eller tre och surfar till en sida som använder flash eller java, så tar det inte många minuter innan jag får BSOD.
Om jag kör på skärm ett, så fungerar det hela tiden. Testade 8-10ggr med samma resultat.

Gör jag samma sak med Chrome, så får jag även här BSOD, men inte lika ofta som med IE9.
Kör jag Firefox, så kommer BSOD lika ofta som med IE9.
Kör jag Opera, så kommer BSOD lika ofta som med Chrome.

Audio
Om jag i vegas växlar att köra videotrackern på skärm ett, med effektpanel på skärm två eller tre får jag inga problem.
Kör jag trackern på skärm två eller tre så blir det BSOD efter några minuter, men bara när jag arbetar eller spelar upp klipp.

Spelar jag upp klipp i soundforge på skärm två eller tre kommer BSOD efter nån minut.
Spelar jag upp klipp i soundforge på skärm ett, är det stenstabilt.

Video
WMP:
Spelar jag upp ett videoklipp i helskärmsläge på skärm ett händer ingenting.
Spelar jag upp ett videoklipp i helskärmsläge på skärm två eller tre, så hoppar nedre botten på skärm två och tre under en halv sekund.

VLC:
Spelar jag upp ett videoklipp i helskärmsläge på skärm ett, två eller tre händer ingenting.

Ibland så buggar muspekaren ur, ser ut som ett gäng pixlar på hög. Men bara på skärm ett.
Har inte sett problemet på någon av de andra skärmarna.

Permalänk
Inaktiv

Ditt kort är med största sannolikhet trasigt. Skicka tillbaks det och få ett nytt likadant eller byt till ett GTX 680 om möjligt är mitt förslag. Fungerande Radeon-kort har inte de problemen du har. Då både skärmar, kablage och datorn i övrigt är detsamma som när du körde med två GTX 460 så kan vi ju utesluta dessa med.

Hoppas ersättningskortet fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 3 skärmar både på mina radeon 7970:s och gigabyte 7970. Alla fungerar som de ska och alla portar.
Däremot tycker jag det är fail att AMD inte stöder Eyefinity med olika resolutions på skärmarna utan endast extended desktop men det är ju ett annat problem. Liksom att Trifire inte stöds i Windowed mode.
Bortsett det fungerar det som det skall, spel, surf, video allt snurrar som det ska på tre skärmar.
I min signatur ser du vilka skärmar och upplösningar jag kör.

Permalänk

Jag har 2st 6950 i CF och tre skärmar + TV på HDMI kopplade till det ena kortet. Exakt samma fel har drabbat mig, dock bara 2 gånger sedan jag köpte det andra kortet för ca en månad sedan, så jag kan leva med det. Skärmarna slocknar en i taget och får sen bluescreen där den gnäller allmänt på nån ati driver.

Permalänk
Medlem

Jag kör också Eyefinity med 3 st 120 hz Samsungsskärmar. Alla går via displayport och alla är likadana. Jag har likadant kort som du och hade från början en jäkla massa problem med inställningarna. Windows tappade eyefinity inställningen hela tiden, fick starta om 100 gånger ställa in Eyefinity varje gång datorn bootade. I spelen kunde det tokfel. Ordningen på skärmarna blev alltid fel. Upplösningen ändrades från 5760*1080 till typ 480x600 osv.

Jag bytte sedan till Catalyst 12:4 beta drivrutinen från Amd. Jag märkte även att windows tappade inställningarna varje gång skärmarna stängdes av pga inaktivitet. Jag har nu ställt in att skärmarna aldrig ska stängas av, utan windows ska bara visa en skärmsläckare istället.

I windows grafikegenskaper har jag ändrat så det ser ut så här:

Efter alla dessa ändringar så fungerar faktiskt datorn väldigt bra. Inga konstiga krascher eller upplösningenändringar. Datorn har inte heller tappat Eyefinity uppsättningen eller ordningen.

Permalänk
Medlem

En kollega har hittat och löst problemet!

Han trodde att mina ramstickor kunde vara orsaken till mina problem.
Han har en liknande dator med 16gb ram, så vi skiftade minnen han och jag.

Det märkliga är att båda han och jag har kört sen i torsdags utan ett enda häng eller BSOD.

Nån som har spekulationer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daedra:

En kollega har hittat och löst problemet!

Han trodde att mina ramstickor kunde vara orsaken till mina problem.
Han har en liknande dator med 16gb ram, så vi skiftade minnen han och jag.

Det märkliga är att båda han och jag har kört sen i torsdags utan ett enda häng eller BSOD.

Nån som har spekulationer?

*Spekulerar*
Du kör med en högre hastighet eller lägre latenser (Samma sak i slutändan) på ditt moderkort, än vad din kollega kör med.
Men om ni båda använder SPD -inställningarna från minneskapslarna, så torde det inte finnas några skillnader, sånär som på dem toleranser som moderkortets chipset/CPU tillåter. Då kan det tänkas var att ditt moderkort är lite "kinkigare" med minneskapslarnas toleransnivåer. Den kan hända att några tiotal/hundratal millivolts höjning på minnena hade hjälpt.

Att höja minnesspänningen en ytterst aning (0.05 - 0.2 volt) är något som har "räddat" en del av mina byggen från instabilitet, där minnena inte fanns listade under moderkortets kompatibiltets-lista.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med mitt 7950, nått med displayportar, massa flimmer och sen BSOD. Ska prova,

Skrivet av corben2:

Jag har nu ställt in att skärmarna aldrig ska stängas av, utan windows ska bara visa en skärmsläckare istället.

då det oftast händer när skärmarna går ur sovläge.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med reklamation?
-edit-
Aha, missade att det blev fixat...

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|