Intel planerar för 4K-upplösning på skrivbordet

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Problemet är att det är något irriterande när folk motsätter sig den tekniska utvecklingen och inte vill ha produkter med högre upplösning på marknaden eftersom det inte går att maxa COD på med ultra settings.

"1080p räcker för film och spel."

Absolut, köp då för guds skull inte en skärm med 4K-upplösning. Tekniken riktar sig uppenbarligen inte till er målgrupp. Det finns mycket bättre saker att lägga pengarna på för att maxa COD/BF3/valfri militärshooter.

Visst, men även den gruppen vill naturligtvis också ha högre upplösning. Fast då bara om det går utan kompromiss. Och har man nolltolerans, ja då är uppenbarligen inte 4K ett alternativ. Om det är att beteckna som s.k luddism eller inte är en annan sak. Är man lite välvillig kan man tolka det som att man snarare vill påskynda utvecklingen av grafikkort som klara 4K.

Diskussionen påminner mig lite om hur det kan låta när man talar om nya bränslesnåla bilar och att de anses oinspirerande och tråkiga att köra. Men vem vill inte ha en mer bränslesnål bil utan att tvingas kompromissa med hur sportig eller rolig den är.

Det handlar väl i grund och botten om vad man prioriterar när man tvingas göra val.

Permalänk

jag tycker mina 2x24" 1080p är helt lagom, 4k upplösning hade jag INTE velat ha på en skärm som är mindre än 30"

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

jag tycker mina 2x24" 1080p är helt lagom, 4k upplösning hade jag INTE velat ha på en skärm som är mindre än 30"

Just det...

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Det är ett missförstånd, det är inte så att texten ska krympa med upplösningen, utan bli bättre och snyggare med fler pixlar. Bilden jag la in på sidan två visar hur bra det fungerar på en platta. Tyvärr är Windows 7 väldigt dåligt/fult när man ändrar DPI, får hoppas Microsoft fixar en snygg skalning till Windows 8+.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det är ett missförstånd, det är inte så att texten ska krympa med upplösningen, utan bli bättre och snyggare med fler pixlar. Bilden jag la in på sidan två visar hur bra det fungerar på en platta. Tyvärr är Windows 7 väldigt dåligt/fult när man ändrar DPI, får hoppas Microsoft fixar en snygg skalning till Windows 8+.

jag sitter kanske 60-80 cm ifrån mina skärmar och jag ser inga pixlar eller kanter, så jag förstår inte varför man skulle ha skärmar med så mycket högre upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

jag sitter kanske 60-80 cm ifrån mina skärmar och jag ser inga pixlar eller kanter, så jag förstår inte varför man skulle ha skärmar med så mycket högre upplösning.

Cleartype med subpixlar hjälper till, men markant högre ppi än vad dagens skärmar har är helt klart något jag vill ha. Skrivare har länge legat på 300dpi och uppåt, finns ingen anledning att inte skärmar ska kunna närma sig det målet. Finns redan på mobiler och plattor, så varför inte på desktop också. Dessutom tror jag utvecklingen går dit oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Känns som att datorskärmarna är på väg att bli rejält uppgraderade inom den närmaste framtiden med dessa 3 nya tekniska genombrott. 120hz, 4k upplösning och supertunna och kurvade OLED-paneler. Hoppas att någon använder dessa teknologier till att göra riktigt bra och lätta VR-glasögon härnäst.

Jag har inte hört talas om OLED.. Eller är det IPS?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Bara för att 4k låter mer än 2k

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kom 2k med i bilden?? Det var ju upplösningen 7680x4320 han sa.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Jag har inte hört talas om OLED.. Eller är det IPS?

Nej, OLED är Organisk LED, där pixlarna själva även utgör "bakgrundsbelysningen", d.v.s. det är pixlarna som skickar ut ljuset, inte någon lampa (t.ex. LED) bakom pixlarna. Detta gör att man kan få skärmar som är extremt tunna, till och med så att de i princip kan skrivas ut på papper, rullas och böjas.

IPS är en paneltyp (TN, VA är andra paneltyper), som kan t.ex. ha LED som bakgrundsbelysning.

Lite mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Organic_light-emitting_diode
http://www.sweclockers.com/nyhet/14937-video-lg-oled-och-3d-i...

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmkk:

Nej, OLED är Organisk LED, där pixlarna själva även utgör "bakgrundsbelysningen", d.v.s. det är pixlarna som skickar ut ljuset, inte någon lampa (t.ex. LED) bakom pixlarna. Detta gör att man kan få skärmar som är extremt tunna, till och med så att de i princip kan skrivas ut på papper, rullas och böjas.

IPS är en paneltyp (TN, VA är andra paneltyper), som kan t.ex. ha LED som bakgrundsbelysning.

Lite mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Organic_light-emitting_diode
http://www.sweclockers.com/nyhet/14937-video-lg-oled-och-3d-i...

Danke schön

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Problemet är att det är något irriterande när folk motsätter sig den tekniska utvecklingen och inte vill ha produkter med högre upplösning på marknaden eftersom det inte går att maxa COD på med ultra settings.

"1080p räcker för film och spel."

Absolut, köp då för guds skull inte en skärm med 4K-upplösning. Tekniken riktar sig uppenbarligen inte till er målgrupp. Det finns mycket bättre saker att lägga pengarna på för att maxa COD/BF3/valfri militärshooter.

Skrivet av Tony Clifton:

Visst, men även den gruppen vill naturligtvis också ha högre upplösning. Fast då bara om det går utan kompromiss. Och har man nolltolerans, ja då är uppenbarligen inte 4K ett alternativ. Om det är att beteckna som s.k luddism eller inte är en annan sak. Är man lite välvillig kan man tolka det som att man snarare vill påskynda utvecklingen av grafikkort som klara 4K.

Diskussionen påminner mig lite om hur det kan låta när man talar om nya bränslesnåla bilar och att de anses oinspirerande och tråkiga att köra. Men vem vill inte ha en mer bränslesnål bil utan att tvingas kompromissa med hur sportig eller rolig den är.

Det handlar väl i grund och botten om vad man prioriterar när man tvingas göra val.

@Tony Jag får inte ihop det till uttalanden som 1080p räcker till att den gruppen vill ha högre upplösning oxå. Det är just det jag addreserade med mitt inlägg, det är alltför många som enbart bryr som om just att det skall gå att spela och funka till film och du börjar ju med att svara visst på kazens inlägg och kommer med ett men. Det finns inga men, det är väldigt många i den här tråden och andra liknande som bara gnäller på att vad skall man med det till och 1080 räcker och mer klarar inte grafikkorten av. Även inbyggd grafik klarar av att driva flera skärmar i höga upplösningar redan idag så länge du inte sitter med fps-spel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Skrivet av Tempel:

@Tony Jag får inte ihop det till uttalanden som 1080p räcker till att den gruppen vill ha högre upplösning oxå. Det är just det jag addreserade med mitt inlägg, det är alltför många som enbart bryr som om just att det skall gå att spela och funka till film och du börjar ju med att svara visst på kazens inlägg och kommer med ett men. Det finns inga men, det är väldigt många i den här tråden och andra liknande som bara gnäller på att vad skall man med det till och 1080 räcker och mer klarar inte grafikkorten av. Även inbyggd grafik klarar av att driva flera skärmar i höga upplösningar redan idag så länge du inte sitter med fps-spel.

Titta på bilden Buio postade på sida 2 och fråga dig själv sen hur många som inte skulle föredra att det ser ut som på nedre halvan eller ännu bättre OM det inte kostar något. Du talar om människor som inte är villiga att offra prestanda mot högre upplösning. Den gruppen är bevisligen stor. Jag kan själv tycka att 1080p "räcker", men jag skulle inte tacka nej till att se film i 4K. Men vill jag se en film i den upplösningen om bilden hackar eller vill jag spela med 9 fps? Nej, vid en sådan avvägning är jag inte heller villig att gå över till 4K. Fast jag jag hoppas att Intel och andra som driver på utvecklingen mot högupplösta skärmar har tänkt på detta och har ett svar på hur det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Något jag inte förstår är varför man räknar antalet pixlar i bredd när det är 4k istället för i höjd.
Personligen tycker jag att 4k borde vara det man kallar 8k, dvs 7680x4320 om man nu tar 16:9 som exempel.

Håller med. Dagens standard då man anger 720, 1080 är just på höjden.
Varför ändra det?

Skrivet av icx98:

Bara för att 4k låter mer än 2k

Löjligt.

Skrivet av krutovs:

Hur kom 2k med i bilden?? Det var ju upplösningen 7680x4320 han sa.

Läs om och läs rätt.
Han sade att 7680x4320 borde vara det som kallas 4K, och jag håller med då 4096 x 2304 borde kallas 2K eftersom det redan finns en standard på hur det anges (se ovan vad jag skrev).
Men det är väl som icx98 säger....det låter mer....mkt mer....försäljningsknep.

Inte för att jag klagar på högre upplösningar, tvärtom. Jag förespråkar det. Men de kan väl hålla sig till ETT sätt att påvisa upplösningarna och inte flera? Nåväl....jag är bara en slutanvändare så jag vet väl inget.....

Skrivet av Tony Clifton:

Titta på bilden Buio postade på sida 2 och fråga dig själv sen hur många som inte skulle föredra att det ser ut som på nedre halvan eller ännu bättre OM det inte kostar något. Du talar om människor som inte är villiga att offra prestanda mot högre upplösning. Den gruppen är bevisligen stor. Jag kan själv tycka att 1080p "räcker", men jag skulle inte tacka nej till att se film i 4K. Men vill jag se en film i den upplösningen om bilden hackar eller vill jag spela med 9 fps? Nej, vid en sådan avvägning är jag inte heller villig att gå över till 4K. Fast jag jag hoppas att Intel och andra som driver på utvecklingen mot högupplösta skärmar har tänkt på detta och har ett svar på hur det ska funka.

Den som inte vill att det ser ut så saknar ngt innanför pannbenet IMO.
Men det är personliga påhopp så det sade jag aldrig

Så länge kostnaden inte ökar lavinartat utan dessa skärmar kanske ligger på 25% mer i pris så tror jag att de flesta går över ändå.
Men ja......dessa upplösningar i spel och film lär kräva ganska mkt mer kraft bakom sig. Men återigen.....när det är dags och priserna är på mer humana nivåer så lär det finnas grejer som klarar av det. Fast frågan är då hur konsolerna håller tillbaka utvecklingen inom grafik?
Och med tanke på hur mkt plats filmer tar på dagens BD-skivor redan i 1080p så kan man börja fundera på vad filmer i minst dubbla upplösningen kommer att ta upp och vad de skivorna kommer att kosta. *ryser*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Film kommer inte vara nått problem. Spel kan du skala ner. Det kommer fortfarande vara möjligt att köpa lågupplösta TN-skärmar som ni kan spela på om ni vill. Men att blankt säga nej eller 1080 räcker. Då är man inskränkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Den som inte vill att det ser ut så saknar ngt innanför pannbenet IMO.
Men det är personliga påhopp så det sade jag aldrig

Instämmer. Nu går utvecklingen tack o lov åt det hållet och det är på tiden.

Skrivet av Tempel:

Film kommer inte vara nått problem. Spel kan du skala ner. Det kommer fortfarande vara möjligt att köpa lågupplösta TN-skärmar som ni kan spela på om ni vill. Men att blankt säga nej eller 1080 räcker. Då är man inskränkt.

Det vore självklart bakåtsträvande att bita sig fast vid en föråldrad standard. Men här diskuterar vi och då måste man få ställa frågor, som t.ex hur datorerna ska orka driva applikationer i 4K. Jag tror också att det kommer ordna sig efter hand men det blir nog en ganska lång övergångsperiod.

Jag har f.ö varit spekulant på Dell U3011 ganska länge just av det skälet att jag ser värdet i den högre upplösningen. Fast just nu verkar det äntligen börja hända ganska mycket på skärm-fronten, så risken är att jag blir sittande med min nuvarande skärm ännu en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Det vore självklart bakåtsträvande att bita sig fast vid en föråldrad standard. Men här diskuterar vi och då måste man få ställa frågor, som t.ex hur datorerna ska orka driva applikationer i 4K. Jag tror också att det kommer ordna sig efter hand men det blir nog en ganska lång övergångsperiod.

Så länge det inte är spel kan jag inte se några problem. När det gäller spel så kommer det förstås bli extremt krävande om man ska köra i 1:1 och inte rendrera i lägre upplösning och skala upp.

En fördel med hög ppi och upplösning är mindre upplevd aliasing, vilket gör att antialiasing inte behövs i samma utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jag har hellre 60fps på en skit skärm än 20fps på en bra skärm.
Jag kan också få 3st skärmar för samma pris som en riktigt bra skärm.

Prioriteringar

Så kan du ju inte räkna, får ju räkna på skit skärm/bra skärm med samma upplösning
Eller menar du att du lägger 3000kr extra på grafikkortet istället ??
om man då exempelvis räknar dålig/vanlig budget skärm 2000kr, bra skärm 5000kr.

Fast tyvärr så får man ju ingen värsting skärm för 5 laxar :/

Eizo ColorEdge CG241W (10.890 kr)
Eizo 24" ColorEdge CG245W svart (18.995 kr)
NEC 24" SpectraView Reference 241 (13.490 kr)
NEC 27" Spectraview Reference 271 (17.995 kr)
Eizo 27" ColorEdge CG275W svart (23.995 kr)

Permalänk
Medlem

Now we're talking, gimme gimme gimme!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Att det kommer högupplösta skärmar med 16:10 och 4:3 upplösningar hoppas jag innerligt. Annars är det onekligen något fel på produktutbudet och marknaden.

Jo 16:10 är det man vill ha.

Men 3840 x 2160, 4096 x 2304, 4800 x 2700 är väl bara 16:9 om jag inte har missförstått nått?

"16:10, also known as 8:5 is an aspect ratio mostly used for computer displays. The width of the display is 1.6 times its height."

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag undrar vid vilken pixeltäthet man kan pensionera antialiasing om man sitter 50 cm från en skärm? Har inte sett en 120 Hz skärm ännu men jag är nöjd med 60 Hz i dagsläget. Slog upp någonstans att ögonen kan se upp 287 PPI på ospecificerat avstånd. Det blir väl ungefär 3200x2000 i upplösning vid 24" - 25" och 3840x2400 vid 30".

Så stor smäll för grafikkort blir det ju inte om man räknar på 3200x2000 i 60 FPS med AA avslaget om man hoppar fram 2 - 3 grafikkortgenerationer.

Permalänk
Medlem

bara jag som tänker på hur hemskt låg fps man kommer få i alla spel med dessa super skärmar? specielt när grafikkorts tillverkarna inte ens vill sälja deras snabbaste gpuer till oss...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

bara jag som tänker på hur hemskt låg fps man kommer få i alla spel med dessa super skärmar? specielt när grafikkorts tillverkarna inte ens vill sälja deras snabbaste gpuer till oss...

Har nog mer med tillverkningsproblem och få bra yields på så stora chips (iaf min gissning) än att dom inte vill sälja dom
Men borde antagligen dyka upp nya GPU'er innan Jul eller i början av 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Så kan du ju inte räkna, får ju räkna på skit skärm/bra skärm med samma upplösning
Eller menar du att du lägger 3000kr extra på grafikkortet istället ??
om man då exempelvis räknar dålig/vanlig budget skärm 2000kr, bra skärm 5000kr.

Fast tyvärr så får man ju ingen värsting skärm för 5 laxar :/

Eizo ColorEdge CG241W (10.890 kr)
Eizo 24" ColorEdge CG245W svart (18.995 kr)
NEC 24" SpectraView Reference 241 (13.490 kr)
NEC 27" Spectraview Reference 271 (17.995 kr)
Eizo 27" ColorEdge CG275W svart (23.995 kr)

Jodå, en Yamakasi Catleap Q270 med upplösningen 2560x1440 för 2300kr utan tull och moms är ganska bra pris för en 27" skärm med IPS panel.
Finns även andra liknande skärmar typ ACHIEVA Shimian QH300 med 2560x1600 i upplösning, men dom är lite dyrare.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Har du försökt läsa böcker på datorn... tycker det blir ganska jobbigt efter några sidor...
en skärm med mer pixlar kommer bli bättre att läsa på *hoppas jag*.

Permalänk
Medlem

Nu när nya Macbook Pro släppts med högupplöst skärm så lär det väl inte vara omöjligt att vi får se det på PC-marknaden snart också.

Anandtech gjorde ett kort test (innan riktiga driver är släppta) med Windows 8
http://www.anandtech.com/show/6008/windows-8-on-the-retina-di...

Permalänk
Medlem

ja trevligt med lite nya skärmar.
Sitter på ny Mac Book pro just nu, och det är en helt annan upplevelse än min 1440*968 eller vad den nu kan ha varit på.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Intel får rätt. I dagsläget finns ju som bekant bara 4k-skärmar för überprofessionellt bruk, med prissättning därefter...

Att grafikkorten inte skulle orka med 4k-upplösning för 3d-spel är inget problem alls som jag ser det. Går ju att lösa på två sätt redan i dagsläget:

1. Kör spel i 1/4 av skärmens upplösning, dvs 2k (eller 1080p). Det klarar dagens grafikkort utan några som helst problem, som bekant.

2. Kör helt utan antialias, då det rimligtvis inte borde behövas i 4k? Det borde väl dagens grafikkort klara av?

Detta har väl säkert redan skrivits i tråden, då jag vet att det finns fler här på Swec som tycker samma lika, men tl;dr och det förtjänar ändå att upprepas. So sue me.

Jag tar en 4k-skärm så fort de ramlar under 10.000-kronorsstrecket (utan att tumma på kvalitén då). Frågan är ju när det händer... 2013 tror jag inte på, men hoppas jag har fel.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Hurra!

Det här hade jag missat, vad glad jag blir!

Permalänk
Entusiast

Det är verkligen på tiden. Hoppas detta sätter lite fart på utvecklingen av bildskärmar, som verkar ha stannat av helt för övrigt.
Går knappt att skaffa skärmar idag som har högre upplösning än 1080, och dem ytterst få som finns har löjliga prislappar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Utveckling går ju snabbt framåt som vanligt, känns som 1080p kommer bli dagens 240p om några år