Asus bärbar (DEMO) från Webhallen - garanti 6 månader eller tillverkarens?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Asus bärbar (DEMO) från Webhallen - garanti 6 månader eller tillverkarens?

Hejsan,

undrar hur det funkar om man köper, i detta fall, en Asus bärbar från Webhallens demo-lista? Webhallen skriver att de lämnar 6 månader garanti på demoprodukter, men Asus själva ger 24 månader på datorn och det står till och med på en klistmärke på undersidan datorn. Vad är det som gäller i sådana fall som dessa? Är det Webhallens garanti som gäller och that's it, eller har man då ändå 24 månader hos Asus men Webhallen sköter evt garanti-ärenden bara under dem första 6 månaderna? Jag vet från tidigare erfarenhet att det till exempel var omöjligt att få support på ett Asus moderkort som var död (dock under garanti men köptes utomlands) här i Sverige - detta sagt så är det kanske annorlunda för kompletta bärbara datorer och skärmar osv?

Tacksamt för svar!
//J

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Nov 2011

Skicka ett mejl till webhallen och fråga vetja dom har jätte bra kundsuport xD

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Har jag gjort, men inget svar ännu.

Inga här som har koll på lagar osv och hur detta fungerar? Kanske egna erfarenheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Dryad:

Har jag gjort, men inget svar ännu.

Inga här som har koll på lagar osv och hur detta fungerar? Kanske egna erfarenheter?

Vanligtvis när man vill utnyttja garanti för en produkt, hänvisar man till stället man har köpt produkten ifrån. I det här fallet är det alltså Webhallen som säljer produkten, därför står dem för garantin.
ASUS 24-månader garanti gäller endast om produkten är ny (dvs om du är den första ägaren). Även då måste du vända till stället du har köpt produkten ifrån, för att låta dem avhjälpa dig med problemet först. Dem kanske i sin tur skickar den till ASUS men det är deras ensak.
Som andrahandsägare vet du (förmodligen) inte hur gammal produkten är innan du köper den. Den produkt du kollar på kanske redan är 2 år gammal. Dessutom brukar garantin utgå när den säljs som begagnad då garantin oftast inte är överförbar mellan ägare. Vidare är Webhallens 6-månaders garanti som "plåster på såren" eller "för att göra kunden nöjd/försäkra om att den fungerar" deal.

Tänk dig att du köper en begagnad bil från en återförsäljare. Återförsäljaren lämnar någon form av garanti (vanligtvis 1-2 år) där DEM står för eventuella fel som uppkommer (som DU INTE ORSAKAT). Det blir din garanti! Du får alltså ingen dubbelgaranti från tillverkaren. Annars skulle alla köpa begagnat för att dubbelgardera sig själva :).

Var väldigt försiktig med att köpa dessa "DEMO" produkter då man inte vet hela produktens historia. Den fungerar kanske bra idag men vem vet vad som händer efter några dagar eller månader.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Dryad:

Hejsan,

undrar hur det funkar om man köper, i detta fall, en Asus bärbar från Webhallens demo-lista? Webhallen skriver att de lämnar 6 månader garanti på demoprodukter, men Asus själva ger 24 månader på datorn och det står till och med på en klistmärke på undersidan datorn. Vad är det som gäller i sådana fall som dessa? Är det Webhallens garanti som gäller och that's it, eller har man då ändå 24 månader hos Asus men Webhallen sköter evt garanti-ärenden bara under dem första 6 månaderna? Jag vet från tidigare erfarenhet att det till exempel var omöjligt att få support på ett Asus moderkort som var död (dock under garanti men köptes utomlands) här i Sverige - detta sagt så är det kanske annorlunda för kompletta bärbara datorer och skärmar osv?

Tacksamt för svar!
//J

För bäst resultat vänder du dig alltid direkt till tillverkaren vad gäller bärbart. De har nästan alltid antingen utbytesservice vid dörren alternativt hämtning och lämning med UPS/DHL.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Hehehe ja då tackar jag för svaren, men vet fortfarande inte riktigt vad som gäller

Hoppas Webhallen svarar på min fråga, annars kanske jag ringer Asus en av kommande dagarna - om jag nu lyckas hitta ett nummer som funkar i syftet....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2010

skulle gissa på att du har 6 månader hos webhallen och 24månader hos asus. Första 6 månaderna vänder du dig till webhallen och resterande 18 månaderna till asus direkt.
Så brukar det fungera iallafall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Grottbert:

skulle gissa på att du har 6 månader hos webhallen och 24månader hos asus. Första 6 månaderna vänder du dig till webhallen och resterande 18 månaderna till asus direkt.
Så brukar det fungera iallafall.

Jag har för mig att detta är rätt, tror frågan har varit uppe tidigare

Citera för svar
[ASUS G751JT - Intel I7-4720HQ - Geforce GTX970M]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av evgaftw:

Vanligtvis när man vill utnyttja garanti för en produkt, hänvisar man till stället man har köpt produkten ifrån. I det här fallet är det alltså Webhallen som säljer produkten, därför står dem för garantin.
ASUS 24-månader garanti gäller endast om produkten är ny (dvs om du är den första ägaren). Även då måste du vända till stället du har köpt produkten ifrån, för att låta dem avhjälpa dig med problemet först. Dem kanske i sin tur skickar den till ASUS men det är deras ensak.
Som andrahandsägare vet du (förmodligen) inte hur gammal produkten är innan du köper den. Den produkt du kollar på kanske redan är 2 år gammal. Dessutom brukar garantin utgå när den säljs som begagnad då garantin oftast inte är överförbar mellan ägare. Vidare är Webhallens 6-månaders garanti som "plåster på såren" eller "för att göra kunden nöjd/försäkra om att den fungerar" deal.

Tänk dig att du köper en begagnad bil från en återförsäljare. Återförsäljaren lämnar någon form av garanti (vanligtvis 1-2 år) där DEM står för eventuella fel som uppkommer (som DU INTE ORSAKAT). Det blir din garanti! Du får alltså ingen dubbelgaranti från tillverkaren. Annars skulle alla köpa begagnat för att dubbelgardera sig själva :).

Var väldigt försiktig med att köpa dessa "DEMO" produkter då man inte vet hela produktens historia. Den fungerar kanske bra idag men vem vet vad som händer efter några dagar eller månader.

Är DEMO-produkter verkligen begagnade? Vet inte riktigt vad detta DEMO innebär, men lär väl inte vara att den är begagnad, för har för mig att de måste skriva att den är just begagnad i så fall, och sen finns ju andra försäljare som har samma garanti på DEMO produkter som på vanliga.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Lasergurka:

Är DEMO-produkter verkligen begagnade? Vet inte riktigt vad detta DEMO innebär, men lär väl inte vara att den är begagnad, för har för mig att de måste skriva att den är just begagnad i så fall, och sen finns ju andra försäljare som har samma garanti på DEMO produkter som på vanliga.

Samma här, jag som trodde att demo ex stod för ''demonstrations exemplar''. Alltså en dator som dom har haft i någon av sina butiker där folk har kunnat testa dom. Kan ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Lasergurka:

Är DEMO-produkter verkligen begagnade? Vet inte riktigt vad detta DEMO innebär, men lär väl inte vara att den är begagnad, för har för mig att de måste skriva att den är just begagnad i så fall, och sen finns ju andra försäljare som har samma garanti på DEMO produkter som på vanliga.

Vanligtvis är demo produkter just saker som stått framme som visnings ex i butiker och liknande, de är alltså inte begagnade i mån av att de varit sålda tidigare men kan mycket väl vara använda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

På Asus står det vilket datum (kan vara månad, år) som datorn är tillverkad. Ringde direkt till Asus support angående en laptop en gång som inte var köpt i Sverige. Var inga problem alls trots att kunden inte hade kvitto då de direkt kunde se att den var inom 2 år från tillverkning.

Det är ju lite svårt att se hur Asus ser på att det varit ett demo ex. Datorn har väl antagligen varit igång. Normalt sett har man ju två år från köpdatumet. Detta är ju dock svårt för asus att veta och är datorn mer än två år från tillverkningsdatum lär de begära kvitto som styrker detta. Om det då står demoex på kvittot kanske det inte går lika smidigt då den kan ha stått i demo i 6 månader innan den såldes. Är väl antagligen mycket mindre än då dock.

Lätt som Paj

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åre
Registrerad
Sep 2005

Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

*BitFenix Prodigy *Asus P8Z77I-Deluxe *Intel i5 2500K+Thermalright Silver Arrow SB-E *Corsair Vengance 16GB *EVGA 980ti SC+ * 2st Corsair GT 120GB SSD *Corsair 650W 80+ *Benq XL2420T *Logitech G400 *QPAD MK-85 Pro *Steelseries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av lanbonden:

Vanligtvis är demo produkter just saker som stått framme som visnings ex i butiker och liknande, de är alltså inte begagnade i mån av att de varit sålda tidigare men kan mycket väl vara använda.

Hade precis samma syn tills jag stod i kö hos webhallen i vintras och fick annat bekräftat. En man lämnade tillbaka en väl använd padda som han var missnöjd med och försäljaren gick med på att ta tillbaka den, men inte till fullpris då den bara skulle kunna säljas som en DEMO produkt igen.

Sedan dess har jag slutat tittat åt DEMO produkter för att fynda, då jag verkligen trodde att demo stod för demonstrations exempel och absolut inte att produkten har varit i en annans ägo under en tid.

Mvh dk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Nalyen:

Hade precis samma syn tills jag stod i kö hos webhallen i vintras och fick annat bekräftat. En man lämnade tillbaka en väl använd padda som han var missnöjd med och försäljaren gick med på att ta tillbaka den, men inte till fullpris då den bara skulle kunna säljas som en DEMO produkt igen.

Sedan dess har jag slutat tittat åt DEMO produkter för att fynda, då jag verkligen trodde att demo stod för demonstations exempel och absolut inte att produkten har varit i en annans ägo under en tid.

Mvh dk

Där ser man, undra om alla gör på det viset? Fast med tanke på att jag nästan uteslutande handlar begagnat i vilket fall som så gör det väll inte så mycket för mig så länge priset är rätt.
Dock känns det lite tveksamt just med hårdvara, tex grafikkort och liknande, känns som risken att få dåliga ex ökar drastiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2002

Personligen köper jag endast demo grejer hos komplett då dom verkar vara bland dom få som erbjuder full garanti på grejerna. Dessutom brukar dom vara tydliga med vart grejerna kommer ifrån (öppnad vara/ersättning från tillverkare/visnings ex etc).

Köpte ett xfx 5970 BE 4gb eyefinity på komplett förra sommaren som började strula i höstas och slutligen dog helt I början av året. Jag fick hela köpesumman tillbaka då dom inte kunde erbjuda en ersättningsprodukt. Hade varit lite surt om det hade varit 3/6 månader som andra ställen verkar erbjuda på demo grejer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Lasergurka:

Är DEMO-produkter verkligen begagnade? Vet inte riktigt vad detta DEMO innebär, men lär väl inte vara att den är begagnad, för har för mig att de måste skriva att den är just begagnad i så fall, och sen finns ju andra försäljare som har samma garanti på DEMO produkter som på vanliga.

DEMO produkt innebär att produkten använts i syfte för demonstration. Kanske har den bara suttit på en hylla för visning eller har den använts i t.ex en dator för demonstration. Oavsett har den alltså öppnats ur sin förpackning och kan därför teoretiskt/regelrätt inte säljas som ny. Därför är den per definition - begagnad. Du kan alltså inte packa tillbaka den och sälja den som ny.
Sen kan man ju diskutera om en produkt VERKLIGEN är begagnad om den bara suttit på en hylla hela tiden. Du kanske skulle kunna betala nypris för en sådan vara men jag tror att majoriteten inte skulle det.

Citera för svar!