Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med GPU/Chassi

Hejsan alla goa medlemmar på SweC!

Lång historia kort.
När jag var hemma hos päronen och hälsade på under påsklovet så hittade jag min gamla spelburk i källaren och fick genast nostalgikänslor. En trotjänare i form utav ett M-atx kort med AMD 6000+ med 4gb ram och ett HD 4850. Plockade upp denna klenod och kopplade in den för lite slösurf då jag efter 30 minuter upptäckte att den i stort sett var helt ljudlös. HTPC!! tänker jag direkt.

Nu till lite småfix.
Nuvarande gpu måste ge plats för något som har HDMI-uttag och bör även vara passivt. Chassit måste bytas ut från tower till något som får plats i min tv-bänk.

Efter en del research har jag bestämt mig för:
Chassi: http://www.webhallen.com/hardvara/131147-silverstone_lascala_...
Onödigt stor burk kan tyckas men då får jag även plats med min nuvarande riggs ATX i framtiden om det skulle behövas.

GPU: http://www.webhallen.com/hardvara/137260-asus_radeon_hd_6670_...
Jag skäms över att behöva erkänna att jag är en fanboy. Jag håller på det röda laget och har alltid gjort. Fast i den här frågan spelar det dock ingen roll. Varför det föll på just amd grundar sig mest i att man har noll koll på konkurrentens kort/prestanda. Är villig att byta över till de gröna om jag är helt ute och cyklar när det kommer till vettiga htpc-gpu:s.

Nu till mitt problem.
Som ni ser på det passiva 6670 så ser den ut att ha enorma bryggor mellan flänsarna, alltså kopparrören. Enligt asus hemsida så ska kortet inte vara bredare än ~11.7 cm. Men det säger de om alla kort och verkar inte stämma. Det passivt kylda kortet med enorma snablar utanför själva kortet måste vara bredare än samma fläktkylda variant där fläkten håller säg väl inom kortets ramar. Google är min vän men just idag har han inte varit givmild med lösningar.

Min fråga är nu ifall någon av medlemmarna här har en liknande setup eller redan vet om det fungerar att köra den här lådan och gpu:n ihop.

Tacksam för svar!

MVH Henke

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk

Svar, det kommer inte gå in. GV-R695OC-1GD anger bredden till 126mm och Silverstone säger att man får in en 135mm CPU kylare. Vad jag kan se på bild så är ASUS 6670 dryga 10mm bredare vilket gör att du inte får in den. Jag såg inte från nVidia på samma nivå som hade en tunnare kylare, tveksam på Sapphires också, jag tror du får gå ner i kraften helt enkelt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Jämfört många bilder och filmer på nätet och jag tror det kommer bli på det berömda ********. Men fick ett oslagbart pris på GPU:n skulle det skita sig så åker bara dremeln fram.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem

Till en htpc hade jag tagit denna gpu, den drar max 18w vilket gör att nätdelen kan leva ett tyst & bekvämt liv!
http://www.webhallen.com/hardvara/133775-sapphire_radeon_hd64...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless