Apple och icke EU företag har andra regler?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Apple och icke EU företag har andra regler?

Fick ett påstående igår, från en person som jobbat med att reparera, returer och reklamationer på Iphones åt ett stort företag. Han hävdade att 3 brukade låta telefonerna reklameras efter 1 år, men att Tele 2 inte gjorde detta. Han sade också att jag inte borde köpa från Siba (när jag snart skall köpa en 15" Macbook Pro) eftersom dom direkt häver garantin om jag ens skruvar i datorn alls (Apples datorer kan man enkelt byta ram-minne och hårddisk i, detta häver inte garantin enligt apple själva) men skulle Siba kunna gå in och häva garantin för det? Låter ytterst märkligt.

Jag googlade snabbt och fick fram detta:
http://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/

På det verkar det ju onekligen som att Apple rättar sig efter EU-lagar och även om det står 2 år reklamation så står det där nere i tillägget att vissa länder bl a sverige har längre än så.

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Ohrstrom:

Fick ett påstående igår, från en person som jobbat med att reparera, returer och reklamationer på Iphones åt ett stort företag. Han hävdade att 3 brukade låta telefonerna reklameras efter 1 år, men att Tele 2 inte gjorde detta. Han sade också att jag inte borde köpa från Siba (när jag snart skall köpa en 15" Macbook Pro) eftersom dom direkt häver garantin om jag ens skruvar i datorn alls (Apples datorer kan man enkelt byta ram-minne och hårddisk i, detta häver inte garantin enligt apple själva) men skulle Siba kunna gå in och häva garantin för det? Låter ytterst märkligt.

Jag googlade snabbt och fick fram detta:
http://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/

På det verkar det ju onekligen som att Apple rättar sig efter EU-lagar och även om det står 2 år reklamation så står det där nere i tillägget att vissa länder bl a sverige har längre än så.

Du har ALLTID 3 års reklamationsrätt. Det går inte att avtala bort detta då lagen är tvingande. Däremot kan tillverkaren/butiken välja att lämna garanti på produkten men det är helt frivilligt. Tillverkarens garanti behöver inte följa KKL då den som sagt är frivillig och aldrig kan ersätta den vanliga reklamationsrätten. Nog bättre att fråga Siba vad som gäller.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Du blandar ihop lite Äpplen och Päron här.

1/ Garanti. Detta är frivilligt och måste inte ges. Butiken har full rätt att sätta sina egna regler om när garanti ska gälla.

2/ Fabriks/Tillverkargaranti. Denna är separat från försäljningsställets garanti och är även den frivillig. Den är i många fall mkt längre än butikens garanti men kan ha olika krav/regler när den gäller. Om den gäller så får du ofta betala frakt till företaget.

3/ Reklamationsrätt. I Sverige är den 3 år och den är helt oberoende av garanti. Den gäller fel som fanns från start och de första 6 månaderna så ska butiken/företaget visa att det inte är ett fel som fanns från början och efter det är det upp till dig att visa det (t ex genom att påvisa att ett fel uppkommer för många ägare av en produkt och därför bör anses ha funnits från början - ett exempel är om en fläkt i en bärbar lägger av efter 1.5 år och det är ett problem som uppstår för väldigt många ägare av datorn. Då kan man hävda att det finns ett inbyggt fel på fläkten).

Så SIBA kan ha sina egna garantiregler men de kommer aldrig komma ifrån reklamationsrätten.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Tack. Applecare hade säkert varit vettigt men jag har inte råd med det, ska dock fråga hur det funkar då jag fått uppfattningen från ett annat forum att många skaffar applecare strax innan Apples ettåriga garanti går ut.

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Rent generellt (undantag finns naturligtvis) sätter tillverkaren upp riktlinjer som de reparerande verkstäderna måste följa och väljer även ut vilka verkstäder som får reparera deras produkter (auktorisering). Återförsäljarna tecknar sedan avtal med verkstäderna baserat på vilka produkter de söljer.
Vissa företag är väldigt strikta med hur en reparation skall gå till medan andra mest bryr sig om slutresultatet. Uppfattningen jag fått är att mobiltelefontillverkarna är de som ställer hårdast krav på verkstäderna.
Därför skall en reparation i princip ske på samma sätt oberoende på var du inhandlat produkten. Specifikt bestämmelser om yttre åverkan etc. sätt nästintill uteslutande av tillverkaren och återförsäljaren får vackert ta skeden i mun eller bekosta reparationen själva om de inte är nöjda med tillverkarens beslut/riktlinjer.

En av de främsta anledningarna till att jag personligen (nu blir det tämligen subjektiva åsikter) har svårt för Apple som företag är de absurda regler de sätter upp för just yttre åverkan. Exempelvis kommer en ipod som har en bucka på höljet direkt dömas ut som yttre åverkan och täcks således inte av garantin. Helt oberoende på om felet faktiskt har någon koppling till bucklan eller inte. Alla återförsäljare är medvetna om att de inte kan vinna en tvist om en kund sätter sig på tvären i ett sådant fall utan de är beredda att själva bekosta en ny spelare om kunden inte ger sig, trots att det mycket väl kan vara ett garantifel och Apple borde bekosta en reparation eller utbyte.
Apple har ett sådant varumärke och en sådan marknadsposition att deras kunder (både återförsäljare och privatpersoner) finner sig i mycket de inte skulle tolerera från en annan tillverkare. Det finns en kultur att man hellre "skall vara glad och köpa nytt" än att faktiskt kräva sina rättigheter som konsument när något går fel och Apple vägrar uppfylla sina faktiska skyldigheter.

Skrivet av Ohrstrom:

Tack. Applecare hade säkert varit vettigt men jag har inte råd med det, ska dock fråga hur det funkar då jag fått uppfattningen från ett annat forum att många skaffar applecare strax innan Apples ettåriga garanti går ut.

Apple är inte direkt öppna för det här med reklamationsrätt. Är garantitiden passerad och du inte har apple care är det i hög grad "tack och ajö!" som gäller. Se vad jag skrev ovan

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Apple förlorade tidigare i Mars en rättegång i Italien angående reklamationsrätt.

"Apple fick även böta 900 000 euro då domstolen ansåg att Apple vilselett sina kunder genom att inte erbjuda dem två års garanti.".

EU kommer gå hårdare mot företag och skydda konsumenterna, gynnar oss

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Det var väll snarare så att Apple inte vart tillräckligt duktiga på att upplysa om att det är 2års reklamationsrätt i Italien, inte att de måste erbjuda 2års garanti.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av screamin-daemon:

Du har ALLTID 3 års reklamationsrätt. Det går inte att avtala bort detta då lagen är tvingande. Däremot kan tillverkaren/butiken välja att lämna garanti på produkten men det är helt frivilligt. Tillverkarens garanti behöver inte följa KKL då den som sagt är frivillig och aldrig kan ersätta den vanliga reklamationsrätten. Nog bättre att fråga Siba vad som gäller.

Har gäller det och läsa det finstilta hos siba.

Quote siba.se "Vi på SIBA vill att du som kund ska känna dig trygg hos oss. Vi ger dig därför ett års garanti på varorna i vårt sortiment. Förbrukningsvaror såsom till exempel uppladdningsbara batterier till MP3-spelare, bärbara datorer & mobiltelefoner har dock sex månaders garanti.

Efter garantitidens slut har du reklamationsrätt"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Gå till fairshopping.se och kolla hur många det är där som har problem med att Apple inte sköter sina reklamationsåtaganden. De skiter i reklamationsrätten helt enkelt. Köp inte deras produkter.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Björn Endre:

Du blandar ihop lite Äpplen och Päron här.

1/ Garanti. Detta är frivilligt och måste inte ges. Butiken har full rätt att sätta sina egna regler om när garanti ska gälla.

2/ Fabriks/Tillverkargaranti. Denna är separat från försäljningsställets garanti och är även den frivillig. Den är i många fall mkt längre än butikens garanti men kan ha olika krav/regler när den gäller. Om den gäller så får du ofta betala frakt till företaget.

3/ Reklamationsrätt. I Sverige är den 3 år och den är helt oberoende av garanti. Den gäller fel som fanns från start och de första 6 månaderna så ska butiken/företaget visa att det inte är ett fel som fanns från början och efter det är det upp till dig att visa det (t ex genom att påvisa att ett fel uppkommer för många ägare av en produkt och därför bör anses ha funnits från början - ett exempel är om en fläkt i en bärbar lägger av efter 1.5 år och det är ett problem som uppstår för väldigt många ägare av datorn. Då kan man hävda att det finns ett inbyggt fel på fläkten).

Så SIBA kan ha sina egna garantiregler men de kommer aldrig komma ifrån reklamationsrätten.

Räcker inte som tillräcklig bevisning om du handlat från Inet där fläkten t ex är dåligt och fått grafikkortet att visa grafikfel. Jag visade att det var flera med samma fel som mig men det funka inte, så det krävs någon annan slags bevisning, iallafall när det gäller återförsäljaren Inet.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: