Amd eyefinity eller nvidia surround

Permalänk
Medlem

Amd eyefinity eller nvidia surround

Hallå gubbar. Förmodligen är detta ämne utjatat som fan men jag kunde inte riktigt se en liknande tråd som skulle ge ett definitivt svar åt mig.

Jag har blivit sugen av att ha tre skärmar och spela framförallt. Vad jag inte vet är om det är bäst med amd eller nvidia kort, är det bäst att köra två kort alltså crossfire eller sli och isåfall vilket av dom?

Tankar och idéer välkomnas i alla former. Jag vill helt enkelt spela med tre skärmar så min tanke är att göra det så problemfritt och så lätt som möjligt.

Tack!

Permalänk

Eyefinity fungerar jättrebra! Är verkligen nöjd med stödet. Inte ett enda spel som jag inte har löst det på ett eller annat sätt. I vissa måste man använda Windescreenfixer, men annars så är det kanon.
Jag kan dock höja ett varningens finger för Crossfire + Eyefinity. AMD drivrutiner har inte fungerat bra på väldigt länge med den kombinationen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Nice! Ett bra svar i min smak Det låter kanoners, jag är inte helt åt fan när det gäller datorer men det jag vill slippa är att sitta å fixa något som enda mål i deras liv är att paja saker för en. Drivers verkar älska det tillochfrån!
Men det låter lovande. Men du kör alltså på ett radeon kort då och har tre skärmar till? Jag har hört så mycket skit från olika håll att sli och crossfire är lurigt att handskas med, speciellt när man vill få det att fungera i flera olika spel så något crossfire eller sli blir det nog inte!

Permalänk

Samma sak, olika namn och mjukvara.

AMD's är lättare att ställa in enligt mitt tycke, gröna laget tar 10 minuter extra ^^

Permalänk
Skrivet av xaviar:

Nice! Ett bra svar i min smak Det låter kanoners, jag är inte helt åt fan när det gäller datorer men det jag vill slippa är att sitta å fixa något som enda mål i deras liv är att paja saker för en. Drivers verkar älska det tillochfrån!
Men det låter lovande. Men du kör alltså på ett radeon kort då och har tre skärmar till? Jag har hört så mycket skit från olika håll att sli och crossfire är lurigt att handskas med, speciellt när man vill få det att fungera i flera olika spel så något crossfire eller sli blir det nog inte!

Jag har kört med ett 5870 med 3 st 22" under ett år.
Nu bytte jag precis till ett 6870X2, men på grund av problem med Crossfire och Eyefinity så har jag idag beställt ett 7970.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

verkar som att amd's eyefinity är populärt!
Okejokej! då har jag färsk källa på tom att crossfire kan strula till det

Jag tänkte köpa ett 7950 isåfall men hur ser jag på diverse kort att dom klarar 3 skärmar samtidigt?
Tack för svaren!

Permalänk
Skrivet av xaviar:

verkar som att amd's eyefinity är populärt!
Okejokej! då har jag färsk källa på tom att crossfire kan strula till det

Jag tänkte köpa ett 7950 isåfall men hur ser jag på diverse kort att dom klarar 3 skärmar samtidigt?
Tack för svaren!

Vad menar du med diverse kort? Alla olika 7950 klarar 3 skärmar.
Ingen källa och kan missta mig, men jag tror att alla kort sedan 5xxx serien ska klara Eyefinity!
Visst, det är inte så kul kanske att köra Eyefinity på ett 5750, men visst klarar kortet det!
viktigt att tänka på vid Eyefinity, det krävs att du ändvänder en Displayport!
Antingen att skärmen stödjer det, eller att du kör med en aktiv adapter!

När det gäller Nvidia så måste du antingen köra SLI, eller ha ett GTX 680. Då krävs det ingen aktiv adapter.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Ja jag sitter just nu på ett 5850 och har inte tänkt på tre skärmar innan. Har haft tven, stora skärmen och sedan en liten mindre skärm för servern osv men när man starta tven la den lilla skärmen av så då kollade jag upp lite och då fattade jag det som att grafikkortet bara kunde skicka ut till två portar samtidigt.

Detta är vad jag hade tänkt köpa isåfall,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742613#extra
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710 x2

Är det det enda jag behöver eller behöver jag en adapter som du nämner?
är grafikkortet bra eller finns det något som skulle kunna ändras, något i prisklassen som är bättre? jag har inget problem med att gå upp tex 200-300 kr såvida det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaviar:

Ja jag sitter just nu på ett 5850 och har inte tänkt på tre skärmar innan. Har haft tven, stora skärmen och sedan en liten mindre skärm för servern osv men när man starta tven la den lilla skärmen av så då kollade jag upp lite och då fattade jag det som att grafikkortet bara kunde skicka ut till två portar samtidigt.

Detta är vad jag hade tänkt köpa isåfall,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742613#extra
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710 x2

Är det det enda jag behöver eller behöver jag en adapter som du nämner?
är grafikkortet bra eller finns det något som skulle kunna ändras, något i prisklassen som är bättre? jag har inget problem med att gå upp tex 200-300 kr såvida det är värt det.

Det här är billigare och mer prisvärt, http://www.webhallen.com/hardvara/146832-sapphire_radeon_hd79....

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

wow, det var mycket billigare! är sapphire pålitliga? tänker på att detta 7970 skiljer sig rätt kraftigt i priss gentemot xfx 7970!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xaviar:

wow, det var mycket billigare! är sapphire pålitliga? tänker på att detta 7970 skiljer sig rätt kraftigt i priss gentemot xfx 7970!

Jadå, det är ju referenskort så då är alla samesame

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Jadå, det är ju referenskort så då är alla samesame

apropå detta, referenskort. Hur ser man om de är det? jag vet att dom tjötar om det ibland på fredagspanelen men aldrig riktigt förstått vad det är för någon skillnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xaviar:

apropå detta, referenskort. Hur ser man om de är det? jag vet att dom tjötar om det ibland på fredagspanelen men aldrig riktigt förstått vad det är för någon skillnad

Jag vet inte exakt hur du ser det men det sitter oftast en fläkt i framkant som suger in kall luft och så trycks den varma luften ut i bak.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Referenskort har alltid samma kylare, dom ser ofta ut som just det ^^ 7970, alltså en fläkt som skjuter ut luften ur chassit. Referenskort är ofta att fördra i Crossfire eller SLI lösningar eftersom dom skjuter ut varmluften ur chassit.

Permalänk
Skrivet av xaviar:

apropå detta, referenskort. Hur ser man om de är det? jag vet att dom tjötar om det ibland på fredagspanelen men aldrig riktigt förstått vad det är för någon skillnad

Referenskort är enligt AMD:s design. Alltså det är precis samma kort, med precis samma kylare. Det enda som skiljer är klistermärket.
Ett bra exepel var 7970 ifrån Webhallen med refernsdesign: http://www.webhallen.com/hardvara/146832-sapphire_radeon_hd79...
Dessa finns främst i början av en generation. Sedan släpper de olika tillverkarna specialkort med egna kylare och strömlösningar osv.
Ett exempel är Gigabytes "windforce" kylare: http://www.inet.se/produkt/5409395/gigabyte-radeon-hd7970-307...

Angående att du hade ett 5850 som bara klarar två skärmar igång. Det är så för att du inte använde displayporten. Detta krävs vid flerskärmslösningar. så om du skulle få för dig att använda ditt nuvarande kort med Eyefinity så måste du skaffa en adapter.
Om du köper ett nytt 7950/7970 så följder det med adaptrar som ska fungera! Dubbelkolla gärna detta för precis ditt kort innan du köper det.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Jag vet inte exakt hur du ser det men det sitter oftast en fläkt i framkant som suger in kall luft och så trycks den varma luften ut i bak.

Okej, det tror jag tom dom nämnde i frågelådan nyligen! haha, man lär sig så sjukt mycket här. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

ahaaa! börjar få grepp om detta nu
Ja, ett nytt kort blir det!