Elgitarr förstärkare?

Permalänk
Medlem

Elgitarr förstärkare?

Tjena!
Tänkte att alla på swec. är intresserade av datorer och teknik i allmänhet så någon här bör ha kunskaper då det gäller gitarr förstärkare
Jag har tänkt att börja spela elgitarr igen, men måste köpa en ny förstärkare då min gamla inte håller måttet.
Har tänkt börja spela mer åt Metal hållet :
http://www.youtube.com/watch?v=sYjuj3ggaKA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=uhZuK6C8iDs&list=UUtJVZjY6xsZU...
Har spelat gitarr i 8 år och är inte precis nybörjare

Priset spelar inte så stor roll, kan ju alltid spara ihop men atm kanske inte över 5k om det är möjligt annars blir det att införskaffa mig förstärkaren då jag jobbat ihop pengarna!

Permalänk
Avstängd

Det finns hur många modeller som helst och vilken som passar är i mycket en smaksak. Jag råder dig att köpa en begagnad då gitarrförstärkare inte har förändrats så mycket det senaste och priset blir mycket bättre då. Sen är det väl bara att välja en av ett välkänt märke, typ Marshall, Peavy eller Yamaha, i den storlek som du vill ha.

Permalänk
Skrivet av Grante:

Tjena!
Tänkte att alla på swec. är intresserade av datorer och teknik i allmänhet så någon här bör ha kunskaper då det gäller gitarr förstärkare
Jag har tänkt att börja spela elgitarr igen, men måste köpa en ny förstärkare då min gamla inte håller måttet.

Priset spelar inte så stor roll, kan ju alltid spara ihop men atm kanske inte över 5k om det är möjligt annars blir det att införskaffa mig förstärkaren då jag jobbat ihop pengarna!

Att få råd om stärkare är som att få råd om tangentbord/mus. Det är väldigt individuellt vad man tycker. Dock så råder jag dig att akta dig för märken såsom JJ Labs, Line 6, Behringer osv. då dessa brukar låta förskräckligt.

Vad tänkte du ha förstärkaren till? Ska den fungera i en replokal, live på scen eller ska den bara vara hemma som en övningsförstärkare? Vill du ha en Combo eller ska det vara en stack med topp och låda? Rör eller transistor? 4x12, 2x12 eller 1x12?

Ta dig gärna till en musikaffär och prova olika modeller.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Är det du på klippet så tycker jag du ska köpa en riktig rörförstärkare, det är vad man vill ha om man kan spela. Begagnad Peavy 5150 kan du ju leta efter. Det är värt att spara slantar till en förstärkare som du blir nöjd med och som har tillräckligt med dist.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Rörförstärkare är ju inte så lämpligt av flera anledningar till en lägenhet t ex. Ska du bara ha den hemma och spela på kan jag rekommendera t ex Peavey Vypyr. Men gå till 4sound och spana lite.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Proffsmoddare

Spana in Line6 och deras combos dessa låter helt fantastiskt och du få dessutom alla effekter du någonsin skulle tänkas behöva.

http://www.youtube.com/watch?v=mfMrFmA80uo

Spider IV 120watt ligger dessutom rätt i pris.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Jag har en monster topp jag eventuellt kan tänka mig att sälja. Det är en 200watts ZenAmp från H&K. Samma som Pontus Norgren och Marcus Jidell lirar/har lirat på. Men det är inget jag rekommenderar om du bara ska sitta hemma och spela. Ska du sitta vid datorn och lira den där typen av metalsolon så funkar det ju med en pod eller linande/guitar rigg och lira med vanliga högtalare. Den där typen av ljud är ju ändå yber komprimerat så det är inga problem för vanliga högtalar element egentligen. Dock bör du se till att gitarren har lämpliga mickar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blivit erbjuden att få köpa en Line 6 Spider 212 120 watt "som fungerar fel fritt och har inte en repa på sig" + en Boss Metal Zone 2 pedal för 2500 kr.
Känns det lite för bra för att vara sant? Är detta värt att slå till på om jag kan få se kvitton på att han verkligen har köpt grejerna och göra själva transaktionen saker<->pengar via typ blocket?
#3 ja har bara tänkt att ha den hemma och spela på för tillfället

Permalänk

du kommer tycka om spidern i några vecka sedan inse hur död ton den egentligen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

du kommer tycka om spidern i några vecka sedan inse hur död ton den egentligen har.

Så vad skulle du rekommendera istället?

Permalänk
Medlem

Kolla runt på Fender, riktigt bra ljud!!

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Skrivet av Grante:

Så vad skulle du rekommendera istället?

Alltid svårt utan en fast budget då man alltid kan gå steget längre. men själv skulle jag kollat på peavey, mesa boogie, bogner, huges and kettner, engl eller möjligen en marshalll. det finns ju dock mängder med serier och modeller. Ett allternativ kan vara att köpa en schyst förstärkare och köpa en distpedal till.

*Edit* Glömde bort Blackstar HT som är en liten, billig men rät schyst stärkare!

Permalänk

American, Death, Melodic, Thrash, Black, Progressive = Peavey och Mesa Boogie har ljudet du söker
British, Heavy, Thrash, Progressive = Marshall och Vox har då ditt sound.

Line6 drivs av så mycket mjukvara, det känns annorlunda mot riktiga förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Blivit erbjuden att få köpa en Line 6 Spider 212 120 watt "som fungerar fel fritt och har inte en repa på sig" + en Boss Metal Zone 2 pedal för 2500 kr.
Känns det lite för bra för att vara sant? Är detta värt att slå till på om jag kan få se kvitton på att han verkligen har köpt grejerna och göra själva transaktionen saker<->pengar via typ blocket?
#3 ja har bara tänkt att ha den hemma och spela på för tillfället

Transistorförstärkare har inget andrahandsvärde, därför är den billig. Metal Zone låter riktigt enformigt så den kommer du tröttna på, köp en förstärkare med bra dist istället-

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Engl och Mesa Boogie är ju bra "metalstärkare". Sen har du ju alltid Marshall, Vox, Peavy som också har väldigt bra ljud.

Att använda en transistorbaserad förstärkare har ju fördelen att du kan modellera ljudet och få fram vad du vill egentligen, men de klipper helt annorlunda i disten gentemot en rörstärkare, som ger ett mer "levande" ljud. Rörstärkare har ju nackdelen att man ofta behöver dra på lite volym för de ska låta rättvist.

Jag skulle rekommendera något av märkena ovan, i en 50watts modell med en 2x10" låda eller 4x10". Det blir ett mycket tightare ljud än med 12" element. Du kommer få mycket basljud även om du inte använder 12" element.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Om du mest sitter hemma och lirar så är: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=31415&artno=252645 otroligt prisvärd.
Mycket bra ljud om du frågar mig, spelar dock inte metal men det är ett alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Tjena!

Ska du spela på scen och sådant? Om inte, köp inget över 50W. Man vill att förstärkaren ska kämpa lite, speciellt om man har en Marshall.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Alltid svårt utan en fast budget då man alltid kan gå steget längre. men själv skulle jag kollat på peavey, mesa boogie, bogner, huges and kettner, engl eller möjligen en marshalll. det finns ju dock mängder med serier och modeller. Ett allternativ kan vara att köpa en schyst förstärkare och köpa en distpedal till.

*Edit* Glömde bort Blackstar HT som är en liten, billig men rät schyst stärkare!

Har du några erfarenheter av blackstar ht-1? Har idag en line 6 spider iv 30w men den låter ju så förbannat digitalt. Låter nästan samplat ibland. Funderar på att byta till ht-1 istället. Spelar heavy metal, typ black sabbath och iron maiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig hur jag skall göra. Ge gärna länk tips ist för att nämna en massa modell/märkes namn på förstärkare och om ni har dem själva så ge lite feedback om du tycker att det är värt att köpa just den förstärkaren!

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Line6, det är mitt råd. Peavey Vypyr är ett mycket bättre val där (båda är transistor- och modelleringsförstärkare). Vill du ha riktiga tubgrejer kostar det minst 20k (t ex en Mesa Boogie Recitifer, Engl Fireball osv).

Men dra på 4sound och provspela lite modeller..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Som ovan Peavey Vypyr och Bandit dessutom är riktigt bra för den som inte har 30 papp till förstärkare.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Som ovan Peavey Vypyr och Bandit dessutom är riktigt bra för den som inte har 30 papp till förstärkare.

Bandit och ValveKing är shysst peavystärkare till bra pris.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5