Permalänk
Medlem

Intern USB-kontakt, 2.0?

Hej!

Jag håller på att trycka ihop en dator åt farsan och tänkte inte ha wifi först varför jag inte köpte ett MB med det på. Ville inte ha ett PCI-e-kort utan har beställt en USB-variant med påskruvbar antenn.
Tanken är att kanske modda in den i burken med hål för antennen på baksidan så den sticker ut och min fråga blir då som följer:
De interna USB 2.0-pinsen sitter i kluster om 9st pins och jag undrar då om de är så många enbart för att de ska kunna ge 2 portar, det vill säga kan jag koppla in en 4-pinskontakt med en USB-port och få USB 2.0-funktionalitet och hastighet?
Jag tror mig ha förstått att så är fallet men är osäker och vill veta säkert innan jag beställer en adapter. Jag låter den vara på utsidan annars.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det normala är väl att de kontakter som sitter internt på moderkortet är till två portar ( t.ex frontpanel).

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du en sådan här hemma?

http://tinyurl.com/cpmejeg

Jag står i samma läge som du och ska göra en liten burk åt farsan. Jag har en intern till extern usb-kabel (vad i h*vete heter den?) som jag ska slakta.

Har inte hittat någon kabel som är bara kontakt - sladd - kontakt tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det normala är väl att de kontakter som sitter internt på moderkortet är till två portar ( t.ex frontpanel).

Bra, det var det jag misstänkte. Så om jag har en sladd som bara går till en port så kopplar jag in dem som vanligt då. (fast bara på 4 stift så klart)

Skrivet av Dramary:

Har du en sådan här hemma?

http://tinyurl.com/cpmejeg

Jag står i samma läge som du och ska göra en liten burk åt farsan. Jag har en intern till extern usb-kabel (vad i h*vete heter den?) som jag ska slakta.

Har inte hittat någon kabel som är bara kontakt - sladd - kontakt tyvärr

Nej, har ingen sån. Funderar på vad jag ska köpa. Den här verkar vara det bästa jag hittar i Sverige usb-kontakt-intern-p68829 på Kjell & Company. Ska nog handla den då jag känner ett behov av att få den snabbt. Skulle kunna köpt en sån bakplåt (ej för bullar) som du länkade men har bara behov av en kontakt så tar nog den jag länkat här. Dessutom finns den inne här i Kalmar vilket inte hör till vanligheterna.

Det jag var orolig för var om jag skulle få USB 2.0-funktionalitet men har nu insett att det är samma kablage och don så det ska inte vara några problem

Tack för svaren!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W