Permalänk
Medlem

Första HTPC bygge

Hej det här är mitt första htpc bygge. Den ska användas till lite spel också. Vad tycker ni om det här?

Jag är ganska osäker på om vattenkylningen kommer funka i det här chassit. Visst kommer det ta i moderkortet? Verkar vara ganska thight.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2131591&view=m

Permalänk
Medlem

Extremt kraftfull HTCP skulle jag säga. Kommer att klara spel galant, men som du skriver, tveksamt om H80 kommer att få plats i chassit.

Jag hade satsat på en strömsnålare CPU, 1155 sockel, som ändå kommer att klara av spel hyfsat bra. Typ Intel i5 2405S (och ett annat moderkort)

Permalänk
Medlem

Kan gå att placera H80 i taket, men då måste man fästa radiatorn när man ska sätta tillbaka takplåten. Kan bli ganska svår men inte omöjligt. Är det optimalt att placera den i taket? Varm luft stiger väl?

Ang strömsnål CPU eller inte har inget betydelse för mig. Vill ha Sandy Bridge E

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Kan gå att placera H80 i taket, men då måste man fästa radiatorn när man ska sätta tillbaka takplåten. Kan bli ganska svår men inte omöjligt. Är det optimalt att placera den i taket? Varm luft stiger väl?

Ang strömsnål CPU eller inte har inget betydelse för mig. Vill ha Sandy Bridge E

varför ska man ha en 4 kärnig sandy bridge E?, satsa på s1155 istället så kan du köra på mITX

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

varför ska man ha en 4 kärnig sandy bridge E?, satsa på s1155 istället så kan du köra på mITX

Ska rendera även lite därför behöver jag en kraftfull CPU. SB-E kommer hålla ett bra tag framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ska rendera även lite därför behöver jag en kraftfull CPU. SB-E kommer hålla ett bra tag framåt.

i7 3820 s2011 är inte snabbare än i7 2600k/2700k s1155, och i paketet jag länkade får du trådlöst nätverkskort (kanske onödigt men smidigt om man flyttar datorn mkt) och gtx 680 som är bättre vid spelande

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

i7 3820 s2011 är inte snabbare än i7 2600k/2700k s1155, och i paketet jag länkade får du trådlöst nätverkskort (kanske onödigt men smidigt om man flyttar datorn mkt) och gtx 680 som är bättre vid spelande

Har du länk till tester som gjort mot i7 3820 s2011 med i72600k/2700k? Vill gärna se det GTX 680 är jag inte så stor behov av. Jag spelar lite då och då. Är inte så kräsen vad gäller GPU.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Hade tänkte köpa den här chassit, men jag läste lite dåliga grejer om den och undrar om nån har en sån chassi eller om nån vet att problemet är löst vad gäller USB och HD-Led kontakten ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=733536

Saxat från prisjakt.nu omdömen.

Citat:

Nyss ihopbyggt med ett mini itx moderkort. Även om det får plats större kort rekommenderas det inte av mig, för det är trångt redan som det är.

Jämfört med andra byggen där jag använt chassin från andra leverantörer är följande att notera vad gäller Lian Li (vet inte om det gäller leverantören generellt eller bara detta chassi):
- USB-kontakterna från chassit är inte de "vanliga" 20 pinnars som normalt finns på moderkorten utan vanliga externt använ da USB-kontakter. (Lian Li säljer en konverter från 20 pins till 2 USB separat men de är svåra att hitta). Skumt! De skickar dock med en konverterarkontakt från USB2.0 pinanslutning på moderkort till dessa front USB3-kontakter, men då blir det ju inte bättre fart än vad 2.0 leverarar. Skärpning!
- HD-led-kontakten från chassit är inte standard 2 pin utan tre pin (1 och 3 är anslutna) vilket gör att det inte går att ansluta till mitt moderkort (Asus). Har aldig sett såna anslutningar på andra kort heller.

I övrigt stilrent och fungerande.

Skulle dock inte rekommendera detta chassi.