Första gången ni märkte FPS-lag i ett spel/började bli medvetna om det?

Permalänk
Avstängd

CoD2 - men tänkte inte mer på det.

Oblivion - Gick inte ens att spela. Snittade runt 3 fps med allt på lägsta.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

När jag hoppade ner i vattenfallet i första banan på Turrican II

Permalänk
Medlem

Satt och pillade på turbo knappen på en 386 på 33mhz. Då märkte man att Doom gick som skit utan trubo på. Blev sedan bortskämd av playstation som körde spel som Tekken och Doom i 60 fps. Varit förstörd sedan det och alltid siktat på 60 fps.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Året var 2002 i spelet MOHAA (Medal of Honor: Allied Assault). Hade spelat mycket CS hemma hos en kompis som hade en riktigt bra dator med hög FPS. Allt man gjorde gick så mjukt om man jämförde när jag spelade MOHAA hemma då gick ljuset upp och tjatet om ny dator började.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

märkte det nog när man spelade ps1 minns inte vilket spel men vissa gånger när jag och kusin lirade multiplayer så droppade det när det blev mkt ljudeffekter trodde bara att det var pga skivan dock...

på datorn var det nog halflife 2 när man testade det på hög grafik på integrerad intel gma nånting på en av våra gamla laptops (funkar än men den e hos farmor o farfar nu funkade fint när man sänkte men man ville ju spela på höga inställningar
var ett bildspel i stort sett pga för lite ram endast 2 gb ram

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu beror det ju på vilken GPU du hade men jag hade inga problem att spela det med en P4a på 2,5ghz och 7600gs 256mb.

Jag hade ett 6200 LE (ingen fläkt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dyfek:

När jag spelade Unreal på min 200Mhz Pentium 1, 32mb ram I hela 320*200 software mode!

Jag spelade på en pentium 133 = bildspel

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Fast lag = delay så det spelar ingen roll om det är latency eller FPS det handlar om, båda delar orsakar lag.

Anyways, tillbaka till topic, kan inte komma ihåg första spelet där jag märkte av det, men första spelet där jag försökte knipa så hög FPS som möjligt genom tweaks var Quake 1

Jag skulle säga att dålig frame rate inte är lag, åtminstone var det inte så förut. Men uttryck blir väl vad folk använder det till. Om jag spelar med 20 fps så är det en dålig upplevelse men det känns inte som långa svarstider vilket jag skulle definiera lag som.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

World of Warcraft med 256 mb ram:

Sprang runt i Ashenvale och det laggade och freezade som in i en helvete.

Dessutom freezade jag enormt i Ashenvale en gång och när datorn kom tillbaka låg jag död.

/cry

Permalänk
Medlem

Jag började märka av det när jag skaffade min första egna dator. Man jämförde med kompisarnas datorer där spel flöt på som bara den, men med min usla bärbara hackade det som bara den. Tror vi körde Liquid TD på Warcraft 3.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •