Hur kan jag isolera ljud från fläktar?

Permalänk
Inaktiv

Hur kan jag isolera ljud från fläktar?

En av mina fläktar låter ganska mycket och undrar om det finns något jag kan lägga på som tar bort en del väsen.

Permalänk
Medlem

Är det så att den skramlar eller är det en fläkt av mindre kvalité?

För att minska ljudet lite, kan du antingen minska hastigheten på den, och/eller sätta vibrationsmatta mellan fläkt och chassit.

Permalänk
Medlem

Eller köp en ny bättre fläkt

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt är det som låter?

Permalänk
Medlem

En fläkt av dålig kvalité kommer aldrig gå att dämpa bra. Även bra fläktar slits och kommer förr eller senare behöva bytas ut.
Det man kan göra med en enskild fläkt är att mekaniskt avskilja den från chassit med gummistroppar som erätter skruvarna. I övrigt är det ett vettigt ljuddämpat chassi som gäller.

Permalänk
Medlem

Motstånd

Permalänk
Medlem

J

Skrivet av simme300:

Motstånd

Ju mer motstånd en fläkt får, desto mer låter den. Större fläktar med lägre varvtal låter dovare än mindre med högre varvtal. I mitt gamla chassi klippte jag bort plåtgallret vid den bakre fläkten, gav lägre ljud och högre luftgenomströmning.

Permalänk

Har Pabst fläktar i båda mina stationära datorer och dom är tysta och still going strong efter 12 år 24/7

Så bra fläktar håller bättre!

Jag har såna där gummistroppar som dom sitter fast med och det fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

J

Ju mer motstånd en fläkt får, desto mer låter den. Större fläktar med lägre varvtal låter dovare än mindre med högre varvtal. I mitt gamla chassi klippte jag bort plåtgallret vid den bakre fläkten, gav lägre ljud och högre luftgenomströmning.

Jag förmodar att han menar ett elektriskt motstånd.

Permalänk
Medlem

Förutom gummi fästen så kan du även prova droppa lite olja i fläkten.

Du kommer åt detta enklast genom att ta bort klisterlappen som sitter på fläkten, och sen plockar av gummi proppen.
Droppa sen i lite maskin olja i hålet. (sy maskins olja funkar bra)

Alternativt så kanske du helt enkelt behöver bara sakta ner fläkten lite grann. Typ med en fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ongaskonga:

Jag förmodar att han menar ett elektriskt motstånd.

Det är mycket möjligt men det isolerar inte ett skit, det dämpar bara ljudet genom att dra ner varvtalet så jag berörde det riktiga motståndet som man talar om när det gäller att dämpa ljud men inte tappa luftgenomströmning.

Jag menar, tystast vore att inte ha fläktarna inkopplade......

Permalänk
Medlem

skippa fläkten och fixa ett 2m långt sugrör och blås när fötterna käns varma pga av datorn :), eller stoppa i datorn i gaderoben om den låter som en samsugare sen så får du improvisera med kabeldragningen ;)!