Permalänk

AMD FX-8120 högljudd stockfläkt?

Hej! Satte ihop senaste bygget igår och har märkt att efter ca 20-30 minuters användning så är det något som varar upp till nästan intolerabla ljud. Det låter duktigt högt. Kan det vara stockkylaren? Har läst att många AMD stockkylare är väldigt ljudliga. Ni som har FX-8120 och har använt/använder stockfläkten får gärna skriva tillbaka här.

Har installerat Speccy och den visar bra temperaturer på allt i datorn dock vill den inte visa CPU temperaturen vilket är skumt. Finns där något annat program som kan mäta CPU temperatur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

CPUIDs Hwmonitor kanske kan ge dig bättre siffror? Prova det

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej! Satte ihop senaste bygget igår och har märkt att efter ca 20-30 minuters användning så är det något som varar upp till nästan intolerabla ljud. Det låter duktigt högt. Kan det vara stockkylaren? Har läst att många AMD stockkylare är väldigt ljudliga. Ni som har FX-8120 och har använt/använder stockfläkten får gärna skriva tillbaka här.

Har installerat Speccy och den visar bra temperaturer på allt i datorn dock vill den inte visa CPU temperaturen vilket är skumt. Finns där något annat program som kan mäta CPU temperatur?

Kan vara så att den inte har stöd för 'nya' FX processorer ännu!
Men kör på HWmonitor (:

Vad har du för moderkort? Du kanske kan ställa in en fläktkurva med medföljande programvara

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast

Haha... Även till personer som absolut inte ska klocka så rekommenderar jag att köpa en eftermarknadskylare för att slippa det massiva vinandet från turbinen som AMD vill att man ska sätta på deras processorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fille044:

CPUIDs Hwmonitor kanske kan ge dig bättre siffror? Prova det

Tack det var det programmet jag letade efter! Ska installera det imorgon och se hur det ser ut.

Skrivet av MyZk0:

Kan vara så att den inte har stöd för 'nya' FX processorer ännu!
Men kör på HWmonitor (:

Vad har du för moderkort? Du kanske kan ställa in en fläktkurva med medföljande programvara

Japp ska testa HWmonitor imorgon. Skriver i tråden då.

Skrivet av Zpnk:

Haha... Även till personer som absolut inte ska klocka så rekommenderar jag att köpa en eftermarknadskylare för att slippa det massiva vinandet från turbinen som AMD vill att man ska sätta på deras processorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men om det nu är CPU kylaren är det betydligt värre än vad det var på min stock kylare till Athlon II X4 620.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Kan vara så att den inte har stöd för 'nya' FX processorer ännu!
Men kör på HWmonitor (:

Vad har du för moderkort? Du kanske kan ställa in en fläktkurva med medföljande programvara

Glömde svara dig angående moderkort. Jag har ett ASRock 990FX Extreme3. Och precis som du sa kan man ställa in en fläktkurva. Den stod på max innan men jag kör den på ca 25% nu med acceptabel ljudnivå. Jag kommer nog köpa ny kylare längre fram dock. Tack för tipset!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Glömde svara dig angående moderkort. Jag har ett ASRock 990FX Extreme3. Och precis som du sa kan man ställa in en fläktkurva. Den stod på max innan men jag kör den på ca 25% nu med acceptabel ljudnivå. Jag kommer nog köpa ny kylare längre fram dock. Tack för tipset!

Ingen fara, du kan nog dock köra den på lägre än 25%, den klarar ju av att vara lite varm i idle. Hellre varm än högljudd tänker jag
När den kommer nära värmegränsen så kan fläktarna gott snurra dock!

Så här ser min kurva ut..

Har liknande för grafikkortet, den rullar på i 0-5% hastighet i idle, även om grafikkortet är 70c, hehe.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack det var det programmet jag letade efter! Ska installera det imorgon och se hur det ser ut.

Japp ska testa HWmonitor imorgon. Skriver i tråden då.

Jo men om det nu är CPU kylaren är det betydligt värre än vad det var på min stock kylare till Athlon II X4 620.

Det är 70mm-fläktar som är små, men de på Athlons gick iaf "bara" uppåt 3200rpm som max har jag för mig, den på Phenom och FX kan gå uppåt 6000rpm som max!

25% blir alltså runt 1500rpm fortfarande. Kör man en Hyper 212 EVO eller någon liknande av de hyfsat billiga kylarna så har du ju en 120mm-fläkt på samma varvtal, vilket låter mycket mindre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har en fx 8120. Tycker inte att det är så jätte farligt