Permalänk

Byta till 15-pin SATA

Hej. Jag ska köpa en SSD men har inga 15-pin SATA sladdar kvar. Jag har några 4-pin Molex kvar. Så det jag undrar är om det går att ta bort 4-pin Molex adaptern och sätta dit ett 15-pin SATA för att anända det till SSD?

Mvh jaegevall

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk

Ja det hade fungerat men det blir extra sladdar och tar plats med Molex.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp en adapter med lång kabel eller nån annan lämplig kabel och löd ihop det på nått ställe där du kan gömma skarven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har ingen löd. Därför borde det väl lättast att ta bort molex-kontakten och sätta dit en ström SATA kontakt?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja men det kräver att du löder ihop kablarna eller att du får tag på en lös satakontakt och kan krimpa den, för jag förmodar att den fästs med krimpning, annars får du använda molexkontakten och en adapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jaegevall:

Jag har ingen löd. Därför borde det väl lättast att ta bort molex-kontakten och sätta dit en ström SATA kontakt?

Enklast är att göra so mrgaffe men vill du så går det utan problem, upp till dig.

edit: ska du göra själv så är det bäst att krympa inte krimpa, bara så du inte gör fel

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Rekordmedlem

Krympa ? Det finns ingen metod som heter så, Krimpning är för att fästa kontakten, krympa brukar innebära isolering med krymplsang.
Här har du en guide till koaxkrimpning, det är bara verktygen som skiljer beroende på kabeltypen
http://www.dxsupply.com/userfiles/file/Crimp%20Connectors%20V...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag hittade en löd. Men då är väl lättast att bara klippa av sladden löda ihop med den nya och sen sätta krympslang på och värma? Eller ska jag ha lite eltejp i mellan också?

Det är vanlig lödtenn som man ska använda eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Krympslang funkar fint, tejp behövs inte, ja vanligt lödtenn ska du ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.