Permalänk
Medlem

Mod på GPU kylaren,

Har ett gainward gtx 580 good. Som jag tänkte byta fläktar på och undrar hur gör jag med dom gamla fläktarnas 4pins kontakt som sitter på GPUn? Kan jag installera dom nya fläktarna och koppla dom till moderkortet och låta grafikkortets fläktkontakter vara ur.

Eller måste jag ha dom 2 lilla 4pins kontakterna i och koppla dom på något konsigt sätt för att det vägrar starta eller något liknande när det inte finns fläktar kopplade till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Är det bara fläktarna du skall byta? I så fall skulle jag nog använda grafikkortets kontakter för att möjliggöra styrning av fläktkurva etc. Du kan koppla in fläktarna med en fläktstyrningskontroll mellan direkt till PSU, men måste då manuellt sköta styrning av fläkthastighet. Du behöver inte använda grafikkortets kontakter, men förlorar då styrförmåga över fläktarna. Om du inte köpt fläktar än, välj fläktar med 4-pins kontakt.

Beroende i o f s vilket moderkort du har, är nog de fläktkontakterna redan använda. Mitt MSI-kort har 1 CPU (4-pin), 1 chassi (4-pin) och ytterligare 1 (3-pin) valfri (chassi). De använder jag för att hålla processorn och chassi svala. Jag skulle inte koppla in grafikkortsfläkt på moderkortet.