Asus uppdaterar grafikkortskylaren DirectCu II

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Kamouflage:

Hur står sig den här mot den gamla DirectCU när det gäller ljudnivå? Går all tanke in på kylningen eller är den tystare också?
Jag är på jakt efter nytt grafikkort men är så trött på att alltid ha grafikkortet som mest högljudda del i hela bygget..

Prio ett är ljudnivå. Alltså en optimal fläktkurva för normalventilerat chassi. Version 2 av dual-slot DirectCU II har avsevärt bättre värmeavledningsförmåga och kan således anpassa fläkthastigheten efter det. Temperatur är en faktor som vi i verkligheten inte påverkas av, så länge tempen ligger inom ramen för kiselt i fråga. Ljudnivå däremot är något man påverkas direkt av.

Tex om man har ett grafikkort som är 75C och ett som är 60C, för den som sitter vid datorn spelar det ingen roll så länge att rullar på som det ska. Därför anpassar vi fläktkurvan efter ljudnivå i första hand och temp i andra hand. Vill man överklocka eller har en fix-idé om temp så kan man ändra kurvan själv manuellt med GPU Tweak eller liknande mjukvara

Permalänk
Medlem

Mycket lovande dock har den alltid varit en riktig bra kylare tillsammans med asus fläktprofil.

Hade det inte varit för jag vattenkyler hela systemet i ett 800d med lite dålig möjlighet till luft in så hade jag utan tvekan behållt kylaren då den faktiskt höll kortet under 70*C i det chassit med bara 1st 140 mm på 800rpm (intag) och detta förbannat tyst!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Då är vi överens Kommer att referea till det du skriver här nästa produktmöte.

Utmärkt!

Skrivet av kinc:

7870 V2 kommer med 2 DVI, 1 HDMI och en full stor DP. Dagens 7870 DC2 i butik är byggda på referens-pcb och har såldes identisk I/O med andra ref-kort där kylaren är det enda som skiljer. Då vi ej kan köpa enbart ASIC (GPU) i ett inledande skede av en gpulansering och måste anpassa oss efter det.

Ursäkta om jag var otydlig, det var DC II-modellen av GTX 680 jag syftade på.

Intressant dock med PCB-biten. Mitt HIS HD7950's PCB följer inte AMD's referensdesign men så är HIS också AMD-exklusiv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

Fortfarande så tar du inte priset i beaktning.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

DirectCU II v2
Sant de är bättre att förvirra konsumenten

Asus borde lägga till en siffra för hur många slots den tar också. DirectCU II 2 v2. Kanske addera antalet heatpipes, DirectCU II 2 III v2.

Men allvarligt, jag hade ingen aning om att II stod för antalet fläktar. Nu när jag vet det så tycker jag det är en rätt fånig grej att numrera i modellbeteckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fortfarande så tar du inte priset i beaktning.

Ehm jo? Jag köpte Accelero Xtreme Plus II till GTX580 för 445kr totalt med gratis frakt.

Just nu kostar DirectCU II GTX580 200-250kr mer än ett kort med stock-kylare, lägg på 200-250kr och få en mycket bättre kylare än DirectCU II.. värt varenda krona

Hur det blir med GTX680 DCII och Accelero Xtreme III får vi se när dom kommer

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kinc:

Prio ett är ljudnivå. Alltså en optimal fläktkurva för normalventilerat chassi. Version 2 av dual-slot DirectCU II har avsevärt bättre värmeavledningsförmåga och kan således anpassa fläkthastigheten efter det. Temperatur är en faktor som vi i verkligheten inte påverkas av, så länge tempen ligger inom ramen för kiselt i fråga. Ljudnivå däremot är något man påverkas direkt av.

Tex om man har ett grafikkort som är 75C och ett som är 60C, för den som sitter vid datorn spelar det ingen roll så länge att rullar på som det ska. Därför anpassar vi fläktkurvan efter ljudnivå i första hand och temp i andra hand. Vill man överklocka eller har en fix-idé om temp så kan man ändra kurvan själv manuellt med GPU Tweak eller liknande mjukvara

Har ni planerat att fortsätta sälja toppkorten med referensdesign också, paralellt med DCU-korten? Brukar finnas ett stort intresse på dessa vid CF/SLI, och då är ju DCU-kylarna helt värdelösa. Kort med referenskylare brukar inte heller vara alldeles enkla att få tag på efter ett tag.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Asus borde lägga till en siffra för hur många slots den tar också. DirectCU II 2 v2. Kanske addera antalet heatpipes, DirectCU II 2 III v2.

Men allvarligt, jag hade ingen aning om att II stod för antalet fläktar. Nu när jag vet det så tycker jag det är en rätt fånig grej att numrera i modellbeteckningen.

Jo för oss som vet det så är det en fånig grej, absolut.
Men tänk på alla andra halv-okunniga konsumenter, jag lovar dig att 90 % inte visste det och tror att det är modellbeteckningen som II står för och det förvirrar faktiskt

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

Ehm jo? Jag köpte Accelero Xtreme Plus II till GTX580 för 445kr totalt med gratis frakt.

Just nu kostar DirectCU II GTX580 200-250kr mer än ett kort med stock-kylare, lägg på 200-250kr och få en mycket bättre kylare än DirectCU II.. värt varenda krona

Hur det blir med GTX680 DCII och Accelero Xtreme III får vi se när dom kommer

Vad du hittade för fyndpriser är irrelevant.
Det är vad det kostar för gemene man som spelar roll.

Priset på GTX 580 är ju lite konstigt just nu då butikerna vill sälja slut på gamla kort.
Dessutom ryker garantin oftast om du byter kylare, och du måste dessutom montera dit kylaren, ganska mycket säkrare och skönare om det bara är att tuta o köra.
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_xtreme_p...
Men här är billigaste accelero för 580.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=GTX%20580
GTX 580.

Nu ska du dessutom ha ett bra kretskort så du kan klocka kortet, lycka till !

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Prio ett är ljudnivå. Alltså en optimal fläktkurva för normalventilerat chassi. Version 2 av dual-slot DirectCU II har avsevärt bättre värmeavledningsförmåga och kan således anpassa fläkthastigheten efter det. Temperatur är en faktor som vi i verkligheten inte påverkas av, så länge tempen ligger inom ramen för kiselt i fråga. Ljudnivå däremot är något man påverkas direkt av.

Tex om man har ett grafikkort som är 75C och ett som är 60C, för den som sitter vid datorn spelar det ingen roll så länge att rullar på som det ska. Därför anpassar vi fläktkurvan efter ljudnivå i första hand och temp i andra hand. Vill man överklocka eller har en fix-idé om temp så kan man ändra kurvan själv manuellt med GPU Tweak eller liknande mjukvara

Guld med ljudnivån! Se till att göra väsen av er så fort kylaren släpps på ett kort i rimlig prisklass så har ni minst en kund i alla fall

Permalänk
Medlem

Som jag skrev nyss på et annat ställe.. Det görs väldigt bra kylare och höljen på grafikkorten, snygga i form och färg och klisterlappar mm. Men en simpel backplate gör inte så mycket mer med den sidan vi flesta faktiskt ser, även om vi har fönster... Vi lägger oss inte ner och tittar nedifrån och upp på den fina kylaren/höljet.. Och ska vi skryta och visa något fint grafikkort til en kompis så ber vi dem inte krypa ned... baksidan eller snarare i de flesta fall OVANSIDAN av korten är det vi ser... Jag skulle bli gladare om det designjobbet blir lagt dit som jag kan ha glädje av det i stället faktisk. Jag är uptagen av at min dator ska vara estetiskt tiltalande och många fler har varit det i många år och det blir stadigt fler... Kanske det är på tiden at göra mer än at smacka på en perforerad plåtbit för at dölja kretskortet. Känns som jag också skrev at göra en snygg bild och hänga den i tvättsygan som man bara går til om det behövs, medans den borde synas i vardagsrummet där man kan se den och visa upp den om man vill. Jag erkänner at när jag köper så bestämmer jag mig för en modell, och en anledning til at jag sista vändorna valt märket Asus version av den modellen är det friska designspråket , men jag ser det ju ungefär när jag stoppar i det, sedan sitter jag och ser på en svart backplate med modellsiffror. OK det står tekst med snygga bokstäver men... MEN var är det snygga desgnet jag betalade ekstra för... kylaren och dens utförande gör sitt jobb ingen fara men det var inte den som fikk mig välja, för det är flera bra kylare på marknaden...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kinc:

Prio ett är ljudnivå. Alltså en optimal fläktkurva för normalventilerat chassi. Version 2 av dual-slot DirectCU II har avsevärt bättre värmeavledningsförmåga och kan således anpassa fläkthastigheten efter det. Temperatur är en faktor som vi i verkligheten inte påverkas av, så länge tempen ligger inom ramen för kiselt i fråga. Ljudnivå däremot är något man påverkas direkt av.

Tex om man har ett grafikkort som är 75C och ett som är 60C, för den som sitter vid datorn spelar det ingen roll så länge att rullar på som det ska. Därför anpassar vi fläktkurvan efter ljudnivå i första hand och temp i andra hand. Vill man överklocka eller har en fix-idé om temp så kan man ändra kurvan själv manuellt med GPU Tweak eller liknande mjukvara

Synd att inte fler tänker så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt kort!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Hoppas dom slutar göra kylarna så breda att dom tar 3 slots

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hoppas dom slutar göra kylarna så breda att dom tar 3 slots

Det finns olika modeller, de i artikeln/bilderna är 2-slots.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Hoppas dom slutar göra kylarna så breda att dom tar 3 slots

Köp tunnare kort istället då. Flera av oss gillar dessa lösningar som upptar tre kortplatser. Kylprestanda och möjlighet till lägre ljudnivå är två fördelar med att låta kortet ta en extra kortplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hoppas dom slutar göra kylarna så breda att dom tar 3 slots

gillar du inte dem så titta på andra kort kanske?

För även om de är i största laget är dem riktigt jäkla bra!

Permalänk

Men har dem löst problemet med kylningen av VRM? Var något problem med 7970 versionen i alla fall.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

"Värmeledningsrör med en tjocklek på åtta millimeter, tre till antalet och synliga från utsidan"

Det var kanske bara jag som tänkte på att det såg ut som krökarna på en MC. Hur som helst så gillade jag det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Fult när kylaren börjar ett par cm in på kortet

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Undrar vilken tillverkar som kommer få till den bästa kylaren denna generation.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av kinc:

680 DC2 som släpps den 20:e april kommer i 3-slot

Underbart att höra! Äntligen!

Permalänk

när kommer grafikkort som tar mer än 3 slots?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Visst är det trevliga kylare, om man bara ska köra ett kort. I SLI/CF suger det hårt.
Det är så synd att precis alla eftermarknadskylare måste blåsa ut varmluften i chassiet. Jag testade själv nyss att köra SLI med två 560 Ti med Direct CUII. Det första kortet gick till över 100 grader vid spelning. Inte hållbart.
Kan man inte försöka få fram en kylare som kombinerar ljudnivå/prestanda med eftermarknadskylare med den ovärderliga funktionen att blåsa varmluften ut ur chassit ifrån referensdesignen?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av anders190:

Enda felet på Accelero Xtreme är ju att kort med denna lösning monterat från fabrik inte existerar. Riktigt trevlig kylare i övrigt.

Jo, det finns. http://www.sweclockers.com/recension/13751-kfa2-geforce-gtx-5...
Här ett GTX 580 från KFA2:

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Leifson:

Har ni planerat att fortsätta sälja toppkorten med referensdesign också, paralellt med DCU-korten? Brukar finnas ett stort intresse på dessa vid CF/SLI, och då är ju DCU-kylarna helt värdelösa. Kort med referenskylare brukar inte heller vara alldeles enkla att få tag på efter ett tag.

Vi kommer faktiskt att sälja de flesta kort som nvidia och amd har en stadig "referens-tillverkning" på för att täcka behov för de som vill kunna köra fler än två kort. Även för systemintegrering där datorer skickas färdigmonterade och måste klara fall på 1 meter.

När det kommer till referenskort så är fungerar det så att en partnertillverkare köper kompletta kort från AMD eller Nvidia, som i sin tur ofta har beställt kortet från Pegatron eller Foxconn. Vi sätter sedan på våran dekoration/branding, packar i våran kartong och säljer med våran garanti.

Det är därför jag är en stor fan av genomslaget som helt egendesignade grafikkort fått på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vi kommer faktiskt att sälja de flesta kort som nvidia och amd har en stadig "referens-tillverkning" på för att täcka behov för de som vill kunna köra fler än två kort. Även för systemintegrering där datorer skickas färdigmonterade och måste klara fall på 1 meter.

När det kommer till referenskort så är fungerar det så att en partnertillverkare köper kompletta kort från AMD eller Nvidia, som i sin tur ofta har beställt kortet från Pegatron eller Foxconn. Vi sätter sedan på våran dekoration/branding, packar i våran kartong och säljer med våran garanti.

Det är därför jag är en stor fan av genomslaget som helt egendesignade grafikkort fått på senare år.

Vet inte om du får svara på detta men kommer erat DC2 kort för 680 ha custom pcb direkt när det kommer?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Hoppas dom slutar göra kylarna så breda att dom tar 3 slots

Testa en av 3 slot modeller. Du kommer inte vara besviken. Helt otroligt tysta och som nämnt tidigare inget bök med installation. Ta ur kartongen, stoppa in och kör. Om inte du ska gå överstyr med CF/SLI och har MBO som har väldigt tätt mellan PCIE platser är det galet att inte använda dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Men har dem löst problemet med kylningen av VRM? Var något problem med 7970 versionen i alla fall.

Även 78xx serien har(hade?) det problemet.

Permalänk
Inaktiv

Jo jag vet om den modellen men mer än så finns tyvärr inte. Inga Radeons heller för den delen.