Handla för första gången på Amazon.com . Någon som kan har gjort det förr?

Permalänk
Inaktiv

Handla för första gången på Amazon.com . Någon som kan har gjort det förr?

Som titeln lyder så tänkte jag handla en produkt från Amazon.com för första gången någonsin.
Men jag undrar isåfall om det är någon här på forumet som har handlat där förr?
Har hört lite negativa saker om dom så ville bara dubbel kolla för att vara säker.

Hur sker betalningen förresten?
Kostar det jätte mycket att skicka produkten till Sverige?

Permalänk
Medlem

Har handlat någon gång därifrån, fungerat bra annars brukar jag handla ganska ofta från Amazon.co.uk, snabba leveranser, brukar betala med PayPal, du ser fraktkostnaden innan du godkänner köpet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Har handlat någon gång därifrån, fungerat bra annars brukar jag handla ganska ofta från Amazon.co.uk, snabba leveranser, brukar betala med PayPal, du ser fraktkostnaden innan du godkänner köpet.

Är det någon skillnad mellan Amazon.com och Amazon.co.uk?
Gissar på att Amazon.co.uk är Britiskt och Amazon.com är Amerikanskt?

Tar inte Paypal en vis % av pengarna du sätter in? (har aldrig använt det)

Permalänk
Avstängd

.com är amerikansk och .co.uk är England

Jag använder amazon.com .it .ca .co.uk och .de flitigt och har inget att klaga på.
Brukar betala direkt med mitt kort.

Permalänk
Medlem

Du ska handla på co.uk eftersom det är inom EU och slipper även tull.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Paypal tar en viss procent ja, men den är betydligt lägre än vad banken tar om du skulle växla pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Är det någon skillnad mellan Amazon.com och Amazon.co.uk?
Gissar på att Amazon.co.uk är Britiskt och Amazon.com är Amerikanskt?

Amazon.com är inte ett enskilt företag, de säljer i faktum ingenting, utan är en mellanaktör som gör det enkelt för de tiotusentals företag som säljer sina produkter igenom Amazon.com, så när du beställer igenom Amazon.com (Eller amazon.uk.com, samma företag men olika länder, uppenbart)
så ska du snarare kolla på säljarens/företaget som säljer produkten för att se hur andra kritiserat företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Inte av dig. Det är den som tar emot pengarna so eventuellt skulle få betala. Som avgiften att betala med kort i butik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelaw:

Amazon.com är inte ett enskilt företag, de säljer i faktum ingenting, utan är en mellanaktör som gör det enkelt för de tiotusentals företag som säljer sina produkter igenom Amazon.com, så när du beställer igenom Amazon.com (Eller amazon.uk.com, samma företag men olika länder, uppenbart)
så ska du snarare kolla på säljarens/företaget som säljer produkten för att se hur andra kritiserat företaget.

Stämmer inte, vissa produkter är så men amazon säljer mycket själva

Permalänk
Medlem

känner en som mycket förmånligt som beställer BD filmer från amazon! nu minns ja inte exakta summan men tro det är 3filmer för att få billig eller om det var gratis frakt! vissa filmer är ju sjukt billiga där..

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Avstängd

Jag har handlat alla mina inköp senaste 2åren ifrån amazon och kan med gott samvete rekommendera dom! deras leveranser förvånar mig varenda gång ! sjukt bra service

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Jag har handlat alla mina inköp senaste 2åren ifrån amazon och kan med gott samvete rekommendera dom! deras leveranser förvånar mig varenda gång ! sjukt bra service

Men hur är det med leverans till sverige?
Kollade då produkten jag var intresserad av men sen när jag skulle godkänna köpet så stod det att den inte kunde bli levererad till Sverige. Testade olika försäljare men kom upp samma sak på alla.
Något jag gör fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Men hur är det med leverans till sverige?
Kollade då produkten jag var intresserad av men sen när jag skulle godkänna köpet så stod det att den inte kunde bli levererad till Sverige. Testade olika försäljare men kom upp samma sak på alla.
Något jag gör fel?

Det är bara en begränsad mängd saker som Amazon.com tillåter att skeppas utanför USA, då främst böcker bla. Mer sällan hemelektronik eller annan hårdvara.

Vet en del som använder proxy shippers för att få en USA adress och kunna handla med kreditkort utan att ha en USA adress från ställen som inte säljer utanför USA. Ett av de kändaste är väl http://www.shipito.com

Det är annars tänkt att vi i Europa främst skall använda Amazon.co.uk eller Amazon.de. Nackdelen med att använda Amazon i Europa om man handlar från Amazon självt och inte tredjepartssäljare är att de själva lägger på svensk moms på priset så att man får betala mer. Detta eftersom Amazon är registrerad hos Svenska Skatteverket då de säljer för mer än 320K om året till Sverige så de har svensk momsregistrering.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är bara en begränsad mängd saker som Amazon.com tillåter att skeppas utanför USA, då främst böcker bla. Mer sällan hemelektronik eller annan hårdvara.

Vet en del som använder proxy shippers för att få en USA adress och kunna handla med kreditkort utan att ha en USA adress från ställen som inte säljer utanför USA. Ett av de kändaste är väl http://www.shipito.com

Det är annars tänkt att vi i Europa främst skall använda Amazon.co.uk eller Amazon.de. Nackdelen med att använda Amazon i Europa om man handlar från Amazon självt och inte tredjepartssäljare är att de själva lägger på svensk moms på priset så att man får betala mer. Detta eftersom Amazon är registrerad hos Svenska Skatteverket då de säljer för mer än 320K om året till Sverige så de har svensk momsregistrering.

Men det var på Amazon.co.uk som jag kollade.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat på den brittiska och amerikanska sidan, och har bara positiva erfarenheter av båda. Du ser slutkostnaden i sista skedet på beställningen (dock ej eventuell tull & svensk moms om du handlar från US sidan)

Finns grejerna du vill ha på Amazon.co.uk så handla där, det blir oftast billigare då du alltid slipper tulla, dock tillkommer alltid svensk moms därifrån men det redovisas direkt i slutskedet av beställningsförfarandet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag har också enbart goda erfarenheter. Fick fel DVD en gång. Skrev brev och de bad om ursäkt och skickade en ny. Den felaktiga leveransen kunde jag "give to charity or something". Amazon.co.uk tar däremot svensk moms enligt EUs regler när man säljer över ett visst belopp per år.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 2000+:

Jag har handlat på den brittiska och amerikanska sidan, och har bara positiva erfarenheter av båda. Du ser slutkostnaden i sista skedet på beställningen (dock ej eventuell tull & svensk moms om du handlar från US sidan)

Finns grejerna du vill ha på Amazon.co.uk så handla där, det blir oftast billigare då du alltid slipper tulla, dock tillkommer alltid svensk moms därifrån men det redovisas direkt i slutskedet av beställningsförfarandet.

Hur mycket kan momsen ligga på?
Det jag funderar på att beställa ligger på 170kr så lite moms på det är ju inte så farligt så länge det inte är för mycket.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har också enbart goda erfarenheter. Fick fel DVD en gång. Skrev brev och de bad om ursäkt och skickade en ny. Den felaktiga leveransen kunde jag "give to charity or something". Amazon.co.uk tar däremot svensk moms enligt EUs regler när man säljer över ett visst belopp per år.

Låter skit bra

Permalänk
Medlem

Det är ju typ den största internetbutikskedjan, det kan inte gå fel. Typ. Jag har beställt från den brittiska utan problem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Välkommen till en väldigt liten del i ett av Amazons många varu/lagerhus ;).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har handlat ganska mycket på både amazon.com och amazon.co.uk. Du kommer ju alltid se fraktpriset innan du betalar, men det är sällan direkt billigt med frakt från usa. Det kan dock ofta ändå vara så att man tjänar på det, även efter tullavgifter och moms. Det har även hänt flera gånger att jag fått böcker jag beställt från usa hem innan exempelvis adlibris brytt sig om att börja packa böckerna, om jag beställt samma dag.

På Amazon.co.uk kvalar även sverige in på super saver shipping ("gratis frakt") om man handlar över £25 på väldigt många varor, och det är en av anledningarna till att jag börjat föredra .co.uk över .com i de fall som uk-storefronten har det jag vill ha, även i de fall priset är lite högre än i den usamerikanska. .co.uk lägger på svensk moms direkt, så det tillkommer inga överraskningar hos tullverket åtminstone. Procentsatserna för VAT i UK och moms här i sverige är hyfsat lika också.

Har även råkat på problem nån enstaka gång, men det har alltid löst sig på ett bra sätt, t.ex. så var det inget snack när en beställning försvann i postgången, utan de skickade nytt direkt.

Skrivet av Zyriak:

Verkligen? Paypal? Jag är rätt säker på att de inte gör det (de har en egen konkurrent till paypal som heter amazon payments, till att börja med, och paypals ägare ebay är en konkurrent till deras egna verksamhet).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte. Jag vill förhandsboka AC3 hos amazon.co.uk, men tycker sidan verkar så krånglig och komplicerad. Tycker inte att infon är så pass bra som ni påstår. Kanske jag som är trög, men sidan är ju nästan skrämmande för mig..... hahah!

Jag vill veta om den kan skickas till mig och vad det skulle kosta. Vore tacksam för hjälp

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Jag förstår verkligen inte. Jag vill förhandsboka AC3 hos amazon.co.uk, men tycker sidan verkar så krånglig och komplicerad. Tycker inte att infon är så pass bra som ni påstår. Kanske jag som är trög, men sidan är ju nästan skrämmande för mig..... hahah!

Jag vill veta om den kan skickas till mig och vad det skulle kosta. Vore tacksam för hjälp

Antar du menar Assassin's Creed 3 (PC DVD) ?
http://www.amazon.co.uk/Assassins-Creed-3-PC-DVD/dp/B007BLPPY...
Kostar £29.16 hem till dig. Ca 320kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Antar du menar Assassin's Creed 3 (PC DVD) ?
http://www.amazon.co.uk/Assassins-Creed-3-PC-DVD/dp/B007BLPPY...
Kostar £29.16 hem till dig. Ca 320kr.

EXAKT DET DÄR, JA! Tack! Fattar inte vad jag gjorde fel Fick inte upp ett skvatt Men tack! Då vet jag!
Och får jag detta hela vägen hem om jag beställer?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

EXAKT DET DÄR, JA! Tack! Fattar inte vad jag gjorde fel Fick inte upp ett skvatt Men tack! Då vet jag!
Och får jag detta hela vägen hem om jag beställer?

Dimper ner i din brevlåda.

Permalänk
Medlem

Handlar oftare från co.uk då det brukar vara mycket billigare frakt, och priset är snarlika när man räknar med tull och moms.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Dimper ner i din brevlåda.

Låter som en dröm Då vet jag, tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag beställer en grej som inte får plats i brevlådan, vart kommer det då?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Om jag beställer en grej som inte får plats i brevlådan, vart kommer det då?

Där du hämtar dina vanliga varor om du skulle t.ex köpa här.
Du får en AVI-lapp i brevlådan eller SMS när paketet har kommit.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ok, härligt. Tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Inte alltid.
Ibland skickas varorna med FedEx, UPS, DHL, mm. och då kommer de och levererar det till dig.
Är du inte hemma lämnar de en lapp med ett telefonnummer du ska ringa