Permalänk
Medlem

Ang. socket på moderkort

Hej!

För ca. 1.5 år sedan köpte jag en Acer Aspire M3203.
Till julen så köpte jag ett nytt grafikkort (Sapphire Radeon HD 6950 1gb) och en ny PSU (Chieftec 550w 80 + Active PFC)

Nu börjar det bli dags att köpa en ny processor, men jag har några frågor som jag ej finner svar på.
Min nuvarande cpu är en Athlon II x2 215, och den jag tänkte köpa är en Phenom II x4 Black Edition.

Men saken är den att jag vet inte om processorn går in i mitt moderkort.
På vissa hemsidor kan jag läsa att min nuvarande processor har en socket AM3, alltså borde den nya passa in i moderkortet.
Men jag vet inte heller om moderkortet kan dela ut(?) tillräckligt med ström till den nya processorn. (125W)

Mitt moderkort borde vara ett rs780m03a1, men då jag läser om det står det att det är ett am2 kort. På acers fann jag även detta:http://http://support.acer.com/acerpanam/desktop/2010/acer/Aspire/AspireM3203/AspireM3203sp3.shtml Där står det att en Phenom II skall passa in i moderkortet.

Vad tror ni?
Jag är oerhört tacksam för alla svar.

ps. förlåt om allt låter luddigt, men jag sitter i skolan och blev tvungen att skriva detta på rasten.

Permalänk
Medlem

Ladda ner CPU-Z så kan du kolla vad du har för socket

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett begagnat moderkort och cpu här på marknaden istället bara jobbigt med OEM moderkort och försöka få på andra cpuer kompatibiliteten brukar vara usel och dokumentationen vilka som är kompatibla brukar aldrig stå någonstans.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jo jag har nog tänkt köpa begagnat och det vore toppen att köpa härifrån, men saken är den att jag bor i Finland och jag tror knappast någon skulle vilja frakta hit med tanke på omständigheter och priser.
Jag får se hur jag gör, men jag laddar ner CPU-Z idag efter skolan och tittar på mina sockets!

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Vill först be om ursäkt för att jag nämnt fel moderkort!
Mitt moderkort är ett RS780HVF med 780g chipset

Tittade på CPU-Z och där fann jag att mitt moderkort stöder AM3 processorer.
Efter en liten googling på namnet fick jag även veta att det stöder processorer upp till 140w.

Då borde väl den nya processorn (Phenom II x4 BE 125w) fungera med detta moderkort?
Ursäkta om jag ställer många frågor, men jag är inte så kunnig inom detta område.