Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Hyfsad htpc?

Sub 3k!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2133207&view=m

Visst, chassit kanske inte kommer rosas av er men den lär väl klara jobbet?!

Några kommentarer eller förslag?

Kompatibel med Ubuntu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Vad vill du göra med den? Är det bara titta på Film och simpla saker så finns det billigare alternativ, t.ex. Fusion där du har CPU och moderkort i kombination för ungefär 1000kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Nikkop:

Vad vill du göra med den? Är det bara titta på Film och simpla saker så finns det billigare alternativ, t.ex. Fusion där du har CPU och moderkort i kombination för ungefär 1000kr.

Det lär väl bli mest film & surf.
Men jag tror nog att jag inte vill köpa en alltför klen maskin, 3k är ju inte så farligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av kloon:

Det lär väl bli mest film & surf.
Men jag tror nog att jag inte vill köpa en alltför klen maskin, 3k är ju inte så farligt.

Nej de har du rätt i, inte så farligt pris Men om man vill ha det så billigt som möjligt så finns det billigare alternativ, det jag menade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Ganska lagom men jag ser inte anledningen till att välja den typen utav minnen. Snygga är dem men tar onödig plats om du skulle vilja montera en tyst kylare i framtiden då denna kommer att behöva vara low-profile med tanke på chassit.
Jag är lite kräsen för ljudnivå och föredrar passiv kylning, men tror att även någon som är "okräsen" kan störas av fläkten på nätagget i chassit du valt. Du skulle nog klara dig på 150w och om du byter till en tvåkärnig llano kanske till och med 90w. På 90w bör det finnas lika dyra chassin med passivt nätagg.
Jag tycker inte att du skall välja fusion även om den ofta rekommenderas till htpc. Den klarar 1080p men kan upplevas ganska "sluggish" innan filmen rullat igång då man navigerar i webläsare etc. Däremot borde en tvåkärning a4 spara några hundralappar och upplevas likvärdig om du inte kör konverteringsarbeten, mycket multitasking etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Hur påverksas tempen om man sätter denna htpc'n i ett skåp "typ stereobänk"? Duger luften med stängd skåpsdörr?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av kloon:

Hur påverksas tempen om man sätter denna htpc'n i ett skåp "typ stereobänk"? Duger luften med stängd skåpsdörr?

Skulle säga att med den prollen inte en chans att datorn gillar det. Hade nog gått på någon av lillebröderna på 65W då.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=950325,948338

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3