Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Kass i magen utan snus?

Hallå!

Dragit ner på snusen ganska kraftigt (3-4 om dan) och nu har magen börjat bli orolig :/

Någon som hade samma symptom när ni slutade? Magknip etc.

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift ▩ CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz ▩ Motherboard: Asus Maximus VI Hero ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 160Mhz+ core / 700Mhz+ memory ▩ Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 11047 ▩ Valley Benchmark: 6802

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Mar 2007

Första gången jag försökte sluta snusa så fick jag väldigt ont i magen i typ två dagar. Jag slutade tvärt, och ingen aning varför jag fick ont i magen, den om nåt borde ju bli glad. Men andra gången jag försökte sluta så hade jag inga problem med magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Brukar också få ont i magen när jag inte har snusat tagit en snus på länge(?) :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2011

Ja det finns en hel del symptom när man ska sluta snusa tyvärr :/
Absolut kan man nog få ont i magen av det, snus är ju "mättande" så magen känner säkert att den inte får de den brukar få lika mycket?
Själv fick jag hjärtklappning och otroliga agressioner när jag skulle sluta, så jag gav fan i det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Behöver inte vara snuset heller men visst en del får diverse symtom när man snusar. Själv har jag inte upplevt större problem, det som är jobbigt är att man inte har något under läppen för min del.

- i5 8600K@4.8ghz - 16gb DDR4@3000mhz - MSI Armor RTX 2070 +300/600mhz - Jonsbo VR2 - AOC Agon AG271QG - Bitfenix Whisper M 450w -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Tunezz:

Ja det finns en hel del symptom när man ska sluta snusa tyvärr :/
Absolut kan man nog få ont i magen av det, snus är ju "mättande" så magen känner säkert att den inte får de den brukar få lika mycket?
Själv fick jag hjärtklappning och otroliga agressioner när jag skulle sluta, så jag gav fan i det

Stämmer bra, är mer hungrig nu än innan. Känns som vad jag än äter vill jag ha mer lol

Hjärtklappningar = check ^^ men inget allvarligt, känner mig mest "varm"

Varför började man med skiten T_T

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift ▩ CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz ▩ Motherboard: Asus Maximus VI Hero ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 160Mhz+ core / 700Mhz+ memory ▩ Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 11047 ▩ Valley Benchmark: 6802

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av flashen:

Stämmer bra, är mer hungrig nu än innan. Känns som vad jag än äter vill jag ha mer lol

Hjärtklappningar = check ^^ men inget allvarligt, känner mig mest "varm"

Varför började man med skiten T_T

Ät morötter i mängder, eller något liknande
Det gjorde min gamla lärare, och det hjälpte för honom haha ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av fesen:

Behöver inte vara snuset heller men visst en del får diverse symtom när man snusar. Själv har jag inte upplevt större problem, det som är jobbigt är att man inte har något under läppen för min del.

Så tänkte/trodde jag också. Men efter ~48h var det andra bullar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWE
Registrerad
Jan 2010

Jag har själv försökt att sluta säkert 100 gånger... Men efter 28 år med snus så klarar iaf inte jag av det.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Kaptendum:

Så tänkte/trodde jag också. Men efter ~48h var det andra bullar...

Ja efter 48timmar så har nikotinet lämnat kroppen helt första veckan utan är nog ett helvete för dom flesta sen börjar nog kroppen vänja sig.

- i5 8600K@4.8ghz - 16gb DDR4@3000mhz - MSI Armor RTX 2070 +300/600mhz - Jonsbo VR2 - AOC Agon AG271QG - Bitfenix Whisper M 450w -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vallentuna
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av fesen:

Ja efter 48timmar så har nikotinet lämnat kroppen helt första veckan utan är nog ett helvete för dom flesta sen börjar nog kroppen vänja sig.

Kroppen vänjer sig nog rätt snabbt ja men för psyket är det desto svårare Det är ett år sedan jag slutade och suget poppar ändå upp då och då (dock alltmer sällan), överlag måste jag dock säga att det har gott ruskigt bra och motivationen att fortsätta vara snusfri ökar bara ju längre jag varit utan!

Angående topic så kände jag inget i magen när jag slutade, men jag började äta som en tok Det dämpades dock efter några månader och nu har jag någorlunda kontrollerad aptit igen.

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Snus är basiskt och man kan få syrerelaterade problem när man slutar. När man äter så får magen något att arbeta med så det känns bättre igen.

Jag tycker personligen att det blir värre och värre med tiden och 2 veckor är ingenting alls.

Jag slutade och hade uppehåll i 2år och den gången gick det bra med magen men jag fick lite andra problem av att sluta cold turkey. Delvis hade jag konstant ont i huvudet 24/4 och så pratade jag oavbrutet och ofta ganska osammanhängande (mer än vanligt), men det värsta var att jag var som i en dimma hela tiden och tappade saker i golvet och hade lite kass finmotorik. Jag var tvungen att börja med nikotintuggummin och det fungerade som ersättning. Dock slutade jag aldrig med tuggummina utan använde dom ungefär på samma sätt som snus.

Jag tror att man måste lägga upp en plan på 1år för slutandet.

Har ni testat Onico? Jag försöker ta varannan onico och varannan vanlig snus men har slarvat lite i det sista, men vill försöka starta med detta igen. Om jag lyckas så har jag ju kuttat ned 50%.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Nikotin kan ha en tarmlugnande effekt och kan faktiskt rätt använt användas mot IBS, trots att de också kan förvärra magproblem. Det beror på vilken typ av magproblem man har. Nikotin kan exempelvis mildra besvär av ulcerös kolit, men förvärrar Crohns sjukdom.

Att magen förändras när man upphör med nikotin är alltså inte helt otippat. Ta nu det jag säger med en stor nypa salt, jag är varken läkare eller nykter (just nu!).

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

om jag inte kommer ihåg helt fel så är nikotin hungerdämpande med vilket kan förklara varför alla äter som flodhästar när de går cold turkey... gjorde även jag när jag höll upp med cigg och snus i 6 månader.

as it was in the beginning so it shall be in the end