Permalänk
Medlem

Bygga egen USB-koppvärmare - glödtråd?

Har lite tid över och tyckte det verkade som en kul grej att försöka bygga en egen koppvärmare. Hittade följande video, där någon bygger en "stekplatta". Dock verkar det inte vara jättemycket värme i den och tänkte därför att det kanske är bättre lämpat att bygga en koppvärmare utifrån samma grundidé. http://www.metacafe.com/watch/1582942/diy_usb_cooking_pan/

5v USB-ström, små porslinsbitar samt två stål/metall-delar är jag med på. Men vad sjutton är det för lindad tråd som används? Det enda jag kan tänka mig är någon form av glödtråd/motståndstråd som t.ex. dessa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20149. Är dock mycket osäker på vilken av dem som kan användas vettigt tillsammans med de 5v som USB ger, och om det ens är dessa man ska använda?

Några duktiga elektriker här?

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem

Jag tror att videon är fake.

Jag såg aldrig kablarna i hela dess längd, när han visar den färdiga skapelsen går kablarna lämpligt ut ur bild och tillbaka till usb-kontakterna, och senare under tillagningen är bilden för dålig/mörk för att jag ska kunna se hela kabeln. Om han nu faktiskt lyckas tillaga något med den där så tror jag att han ansluter kablarna till ett vägguttag eller något annat, som kan lämna mycket högre effekt än usb-uttaget.

Med två usb-uttag kan man använda 5 W ( 5V*0,5A*2), om man jämför det med en tändsticka som enligt en publikation från räddningsverket(brandkåren, så jag anser det relativt tillförlitligt) utvecklar 80 W så inser man att det inte ger mycket värme. En vanlig spisplatta kan ju vanligen ge mer än 1000 W, det krävs inte för att man ska kunna laga mat men för att man inte ska behöva vänta jättelänge innan det blir varmt till och börja med.

Att bygga en koppvärmare kanske kan fungera, om det snarare är så att du vill ha den för varmhållning av en redan värmd kopp.

Du vet vilken spänning du får från ett usb-uttag ( 5V ) och hur mycket ström du kan dra från ett (0,5A), då kan du räkna ut vilken resistans värmetråden måste ha för att begränsa strömmen till 0,5A när du ansluter den till 5V. Det räknar du som följande: R=U/I , R är restistansen, U är spänningen och I är strömmen. R=5/0,5=10 ohm.

Hos elfa, det du själv hittade, kan du se ledarresistansen angivet i ohm per meter. Du ska köpa en tråd med en ledarresistans som gör att du kan använda en längd som är lämplig. Kanske 0,2-0,5m? Låt säga att du försöker anpassa till 0,25 m längd, då får du dela de 10 ohm som du måste ha med längden uttryckt i meter, 10/0,25=40 ohm/m. Det finns ingen tråd som är värst nära det men det finns en som ligger på knappt halva resistansen, 19,1 ohm.

Om du ska använda den tråden, med knappt halva resistansen så måste du ha en drygt dubbel så lång tråd för att få rätt resistans. Dubblar du längden så är det 0,5m men vi skulle ha drygt dubbelt så lång så vi räknar på 0,55m. 10/0,55=18,18 ohm/m. Det är lite mindre än vad tråden har, vilket gör att strömmen kommer att begränsas till lite under 0,5A men det är inget problem jämfört med att strömmen blir för hög.

Så du bör kunna använda 55 cm av tråden med ledarresistansen 19,1 ohm/m. Du kan vira spiraler av tråen för att få platts med den men du måste se till att den inte ligger emot sig själv eller något ledande material, annars minskar den efektiva längden och resistansen.

Permalänk
Medlem

Tack för ett riktigt bra (och utförligt!) svar!

Är väldigt ny på el, men har läst igenom ditt inlägg ett par gånger nu och tror jag är med på allt du skriver. Funderar dock lite på följande;

"Du vet vilken spänning du får från ett usb-uttag ( 5V ) och hur mycket ström du kan dra från ett (0,5A), då kan du räkna ut vilken resistans värmetråden måste ha för att begränsa strömmen till 0,5A när du ansluter den till 5V."

Är det just detta som gör att tråden blir varmt helt enkelt? Och hur gör man i sådant fall så att den blir ännu varmare, ökar Volten?
Vad skulle hända om man t.ex. tog en tråd 6.88 Ω/m och kopplade in med samma längd som du föreslagit (55cm). Glödande?

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem

Det är effekten som gör att tråden blir varm. U*I eller R*I^2 kan du räkna på här.

Spänningen (Volt) krävs för att du ska nå upp till en viss ström (Ampere) när du har en viss resistans/motstånd (Ohm).

Om du minskar resistansen så kommer strömmen att öka om du håller samma spänning. Men strömmen enligt usb-standarden är begränsad till 0,5A så du bör inte gå ner i resistans om du inte samtidigt ökar längden och håller den totala resistansen lika. Jag antar att usb-kretsarna i datorn har strömbegränsande funktioner, men ifall de inte har det eller de inte fungerar tillräckligt bra så riskera du att bränna kretsarna om du försöker dra för mycket ström.

Om du har möjlighet att använda en intern kontakt som tex molex och dra ut två ledare via något hål eller någon glipa i chassiet så har du möjlighet till att nytja en avsevärt högre effekt.

Permalänk
Avstängd

Jag är övertygad om två saker. Det ena är att videon är äkta. Det andra är att du ställer frågan i fel forum.

Svenska elektronikforumet är ett aktivt forum med hjälpsamma medlemmar. De håller antagligen med mig om att videon är real.

http://www.elektronikforumet.com/forum/index.php