Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2010

Konstiga dipp i spel

Tjenare,

Har under senaste tiden märkt att jag får konstiga "dipp" i spel som; Metro 2033 - Mafia II - Alice: Madness Returns
Dippen jag talar om är såklart via nvidias PhysX relaterade effekter, t.ex när jag kör Metro 2033 så funkar allt klockrent tills minsta lilla explosion då det flyger lite partiklar här och var, går från ~100 fps till runt 15 under explosionen sen går det upp igen, så har det icke varit innan och jag har testat tweaka genom Catalyst och kört andra drivrutiner men inget verkar fixa det.

Mafia II; Där är det i princip ospelbart om jag har PhysX aktiverat, stänger jag av det funkar det helt ok.
Alice: Madness Returns; Där funkar allt bra tills man möter några svarta slime monster, när dem då dör så dippar fpsen rejält, om jag möter då 3-4st åt gången, eftersom dem lämnar efter en vätska på marken som då är "PhysX" baserad.

Nu vet jag att AMD inte har något PhysX stöd, eller iallafall inte så som själva Nvidia har såklart, men jag menar... Något måste väl gå att göra?
Jag själv tycker PhysX är en väldigt rolig motor i vissa fall, alltid roligt att se saker gå i delar på ett speciellt sett, eller är det så att man är helt enkelt utelåst som ATI användare?

Vore tacksam för svar, om det ens finns något man kan göra eller man missar PhysX funktionen helt och hållet som ATI användare.

MVH

Asus Strix GTX1080 OC |
Intel Core i7 7700K 4.5GHz |
Noctua NH-D15 |
Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz | Asus Strix Z270F Gaming | 2x Samsung 850 EVO 500GB SSD | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design R5 | Asus ROG Swift PG278QR 27" 165Hz G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Okt 2008

Tyvärr är det inte mycket du kan göra. PhysX är sluten kod äged av Nvidia, så det är ju ganska självklart att de bara hårdvaruaccelerera den med just deras egna produkter. Som jag förstår så emuleras (med CPU:n) det för alla oss andra som inte använder Nvidia, vilket ju självklart drastiskt minskar prestandan. Som tur är det dock inte många spel som använder sig av detta, och man får hoppas att inte fler börjar. För om man tittar på det är det oftast bara mer spektakulära grafiskaeffekter man vinner, vilket hur lätt som helst hade kunnat målas upp av ett AMD kort om det hade fått hårdvaruaccelerera koden också. Nej PhysX är bara ett billigt marknadsföringstrick som gått får långt.

Vad jag minns samarbetar AMD med Bullet Physics som är ett open source alternativ, om jag inte minns fel jobbar nu skaparen av detta på AMD.

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

PhysX koden för CPUer är extremt dåligt optimerat... (eller rättare sagt medvetet dåligt optimerat så nVidia kan visa hur "bra" deras kort är på att accelerera fysik)

å om du vill kunna köra PhysX med AMD grafik så måste du ha ett nvidia grafikkort som accelererar PhysXen.
Jag kör t.ex ett enkelt litet GT 240 kort som PhysX accelerator. Och det funkar hur bra som helst.

Dock så måste du använda en liten hack för att få det funka tillsammans med ett AMD kort.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro