Bra informations sida ang. Keramik????

Permalänk
Medlem

Bra informations sida ang. Keramik????

Hej. Klassen har nu börjat att arbeta inför en redovisning. Jag fick Keramik. Hittar absolut ingen bra hemsida alls att ta fakta ifrån, endast skitböcker från skolan. Vore jätte schysst om någon kunde länka en grym sida! INTE wikipedia, eftersom det ska vara källor på vart vi hämtar all info ifrån, och wiki får vi ej använda. Sjukt tacksam för hjälp. Vad som behövs: Inledning
Historia
Tillverkning
Användningsområden
Återvinning
Livscykel
Sammanfattning
Källförteckning

Har skrivit lite kort om vissa men hittar inget speciellt bra och svårt att googla på något bra.

Tack på förhand! Mvh

Permalänk
Medlem

Ta de där skitböckerna och sätt dig och läs dem, för bövelen.
Sen går du in på wikipedia och kollar källorna där och läser dem.

Lycka till med ditt MVG.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Jag håller med Alakai. Vad är det för fel på böckerna? Är de skit som i "ofullständiga, dåliga, ej uttömmande" eller skit som i "det är böcker"?

Helnipprit att Wikipedia inte duger som källa, men andra godtyckliga webbsidor tydligen gör det? Wikipedias källor, är de okej? Du kanske hittar en UFO-konspirationssida som tar upp keramik (jag *vet* att det finns minst en sådan faktiskt, men jag orkar inte googla upp den nu [kategorin neonazistisk, white power-bibelarkeologi, UFO, ariers ursprung, etc]).

Keramik är för övrigt ett intressant ämne. Ett toppmodernt material som kan spåras åtminstone 9000 år tillbaka, troligen längre än så. Mångsidig och tålig klass av material. I samband med begreppet "keram" betyder "keramik" själva tekniken att tillverka keramer, men "keramik" i icke-teknisk betydelse kan betyda själva materialet eller någon undergrupp som t.ex. porslin. Ren konkret är det i princip finfördelad lera/sand av allehanda slag.

Så du kan börja med att forska fram rätt och exakt definition av "keramik", själv är jag lite osäker. När du kommer till historiken föreslår jag att du tar upp puts, eftersom detta material är mycket, mycket gammal (kanske vi har använt det i tiotusentals år, möjligen t.o.m. hundratusentals) men alltjämt är svårt att se att vi skulle klara oss utan det idag.

Relevanta söktermer:
Puts / plaster
Keramer / ceramics
Plastisk lera / plastics (där det inte avser "plast")
Glasyr/ceramic glaze
Engobe/Slipware
Fältspat/?
Lergods /?
Rhassoul / Ghassoul
Zirkoniumdioxid / Zirconium dioxide (ämne i bl.a. keramiska knivar)
Kolla även in dessa lirare: http://en.wikipedia.org/wiki/Natufian_culture
...och dessa: http://en.wikipedia.org/wiki/%27Ain_Ghazal

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

Keramik är ju hur bra som helst, race-bilar med keramiska bromsar som inte fade:ar, kockknivar som inte behöver slipas, keramplattor i skyddsvästar som stoppar kulor osv...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen. Men hittar verkligen inte om "Återvinning".. Nån som har en bra info om hur man återvinner? Uppskattar detta som fan!

Permalänk
Medlem

Man återvinner inte keramer i vanliga fall. Det åker på tippen.
Nu går jag bara efter vad lokala återvinningsstationen säger och vad man kan läsa på teh internets men någon annan kan säkert komma med över niotusen undantag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Tja, inte vet jag men om man verkligen vill återanvända bland jordskorpans vanligaste material kan man väl köra stenkross->ny lera->nya keramer?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Vägbyggde, husgrunder à la 1800tal? Jag tänker då främst på tegel.
Idag åker väl den mesta keramiken i röd soppåse och "bränns upp"? (allt brinner vid rätt temperatur som folk säger när de källsorterar)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Vägbyggde, husgrunder à la 1800tal? Jag tänker då främst på tegel.
Idag åker väl den mesta keramiken i röd soppåse och "bränns upp"? (allt brinner vid rätt temperatur som folk säger när de källsorterar)

Fast det stämmer inte att allt brinner. Man ska inte lägga keramik bland brännbart för det åker bara rakt igenom förbränningsanläggningen och slösar energi. Bättre att lägga det bland obrännbart så åker det på deponi direkt. Typiskt landar det i vägbyggen. Brukar finnas en container på återvinningscentraler för sten, betong, keramik, gips och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det stämmer inte att allt brinner. Man ska inte lägga keramik bland brännbart för det åker bara rakt igenom förbränningsanläggningen och slösar energi. Bättre att lägga det bland obrännbart så åker det på deponi direkt. Typiskt landar det i vägbyggen. Brukar finnas en container på återvinningscentraler för sten, betong, keramik, gips och så vidare.

Jo jag vet. Och metaller skyddar man ofta med något "lerämne" så att det ej ska smälta när man har hyfsat höga temperaturer.

Problemet med obrännbart, är att alla inte lätttillgängligt har tillgång tillgång till en sådan tunna och då hamnar allt förutom mat i röd påse, t.ex. metallspikar, skruvar etc..

Att de använde betong, gips osv i statliga vägar visste jag inte, privata "skogsvägar" har de dock all skit som de kan finna. T.ex. rester från olika brännverk, där dessa rester ibland ska innehålla tungmetaller vad jag har hört. (hur sant detta nu är)

*edit*
Ett exempel på en sådan väg: http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/nyheter/2012/pres...

Iaf det finns många privata skogsvägar som är gjorda på rester från olika fabriker/industrier som de fick gratis...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Jo jag vet. Och metaller skyddar man ofta med något "lerämne" så att det ej ska smälta när man har hyfsat höga temperaturer.

Problemet med obrännbart, är att alla inte lätttillgängligt har tillgång tillgång till en sådan tunna och då hamnar allt förutom mat i röd påse, t.ex. metallspikar, skruvar etc..

Att de använde betong, gips osv i statliga vägar visste jag inte, privata "skogsvägar" har de dock all skit som de kan finna. T.ex. rester från olika brännverk, där dessa rester ibland ska innehålla tungmetaller vad jag har hört. (hur sant detta nu är)

*edit*
Ett exempel på en sådan väg: http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/nyheter/2012/pres...

Iaf det finns många privata skogsvägar som är gjorda på rester från olika fabriker som de fick gratis...

Aska brukar läggas på deponi som nu ska vara täta så de inte läcker. Officiellt heter det att det ligger och väntar på nya återvinningstekniker. Förr eller senare kommer de kanske gräva ut en del av skiten och plocka ut lite gifter från det.

Annat obrännbart material som är sorterat som det blir till exempel fyllmaterial till vägar. Något ska ju ligga under asfalten. Så helst ska man lägga trasiga muggar tallrikar i en låda för just keramik så det hamnar under en väg istället för att åka ett varv genom en förbränningsanläggning där det bara värms upp och svalnar för att sedan läggas på deponi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack o bock. Någon som kan fixa ihop en kort "livscykel" oxå så är jag sjukt nöjd! Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xebbish:

Tack o bock. Någon som kan fixa ihop en kort "livscykel" oxå så är jag sjukt nöjd! Tack så mycket.

En livscykel i det här sammanhanget är alltså en lista på alla aktiviteter som berör produkten under dess livstid (från vaggan till graven).

T.ex.
1. Nisse går och hugger en trädgren i skogen.
2. Nisse snidar en vandringsstav av trädgrenen.
3. Nisse går på massa promenader med sin vandringgstav.
4. Vandringsstaven har gått sönder, så Nisse lägger flisorna i "brännbart"-lådan på miljöstationen.
5. Flisorna bränns i ett värmeverk.
6. Askan läggs på deponi.

Du borde nog begränsa dig till ett specifikt föremål av keramik och sätta det som exempel.
Livscykeln lär nog skilja sig mellan en porslinstallrik och en keramisk kockkniv.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Har xebbish överhuvudtaget gjort något själv?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Har xebbish överhuvudtaget gjort något själv?

Ja, hen har gjort två trådar om ämnet!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24