[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Skrivet av IoWa01:

Känner mig väldigt säker så här kommer nästa och vi kör på det enkla spåret
https://voca.ro/1bW5sQwcvZGo

Helt sjukt skön låt till ett spel som inte riktigt förtjänade det 😄

Lät hyfsat familjärt och jag tänkte Phantasy Star 4, typ utforskandemusik, men sen slutade det med lite techno-aktigt på slutet, ingen aning alls vad det kan vara. Shoot em up?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Lät hyfsat familjärt och jag tänkte Phantasy Star 4, typ utforskandemusik, men sen slutade det med lite techno-aktigt på slutet, ingen aning alls vad det kan vara. Shoot em up?

tycker det låter lite "för rent" för att vara 16bit, låter som det skulle vara lite nyare, typ dreamcast/ps1/saturn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nej PS4 är fel. Snyggt att du fångade det snabbaste tempot på slutet men nej inte shmup heller, eller i vissa element av spelet finns det saker som påminner om ett shmup...

Skrivet av Nimafor:

tycker det låter lite "för rent" för att vara 16bit, låter som det skulle vara lite nyare, typ dreamcast/ps1/saturn

Det är ändå ett bevis på låtskaparens talang att du tror att det är till en "nästa generations" konsol 😊
Således är konsolerna du skrivit alla fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IoWa01:

Nej PS4 är fel. Snyggt att du fångade det snabbaste tempot på slutet men nej inte shmup heller, eller i vissa element av spelet finns det saker som påminner om ett shmup...

Det är ändå ett bevis på låtskaparens talang att du tror att det är till en "nästa generations" konsol 😊
Således är konsolerna du skrivit alla fel.

om det är 16bit så när jag lyssnar mer så just basen låter mer mega drive än snes.
dock tycker jag inte resten av instrumenten känns mega drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

jag tycker mer det låter äventyr/rpg -aktigt, känns dungeon musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

om det är 16bit så när jag lyssnar mer så just basen låter mer mega drive än snes.
dock tycker jag inte resten av instrumenten känns mega drive.

Håller med basen är lite speciell låter väldigt "synthig" och mer "megadrive", men resten av instrumenten undrar jag om de går att klara av på megadrive? Gissar nog SNES ändå?
Jag tänker japanskt men vågar inte ens gissa genre, och känner inte igen stilen/musiken riktigt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Yes ni har rätt, SNES är plattformen. Vad gäller genre så beskrevs det som multi-genre... Det är lite all over the place.

Det är inte heller japanskt utan utvecklades av en brittisk studio, rätt stora dessutom.

Nu har ni fått ganska många ledtrådar men kan säga att spelet är baserat på en film så bör ni knipa den inom kort 🤗

Permalänk
Medlem

Grävde runt bland film-tie-ins på SNES men hittade inget som matchade riktigt...
Undrar vilken jag missade?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av IoWa01:

Yes ni har rätt, SNES är plattformen. Vad gäller genre så beskrevs det som multi-genre... Det är lite all over the place.

Det är inte heller japanskt utan utvecklades av en brittisk studio, rätt stora dessutom.

Nu har ni fått ganska många ledtrådar men kan säga att spelet är baserat på en film så bör ni knipa den inom kort 🤗

Kan det vara Alien 3? Känns passande med smygmusik som blir fajt.

EDIT: Fast i en play through jag kollade lite på nu hade musiken inte samma klara toner som i klippet. Hmm.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kan det vara Cool World?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Kan det vara Cool World?

Fast han skrev baserat på en film och spelet cool world har ju inget gemensamt alls med filmen cool world

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Fast han skrev baserat på en film och spelet cool world har ju inget gemensamt alls med filmen cool world

Tycker omslagen ser ganska lika ut:

https://www.imdb.com/title/tt0104009/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

https://en.wikipedia.org/wiki/Cool_World_(SNES_video_game)#/m...

Permalänk
Skrivet av Nimafor:

Du tänker inte på Cool Spot? Cool World är väl ett rätt dåligt SNES-spel..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Du tänker inte på Cool Spot? Cool World är väl ett rätt dåligt SNES-spel..

Ah just ja, doh snedtänk i skallen 😁

Permalänk
Medlem

Varken "Alien 3" eller "Cool World"... Däremot finns ett av dessa ord med i titeln på spelet jag söker 😂

Fan trodde någon skulle plocka denna snabbt. Spelet är lite känt för soundtracket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IoWa01:

Varken "Alien 3" eller "Cool World"... Däremot finns ett av dessa ord med i titeln på spelet jag söker 😂

Fan trodde någon skulle plocka denna snabbt. Spelet är lite känt för soundtracket.

Efter den senaste hinten så drar jag en vild gissning på wayne's world

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Efter den senaste hinten så drar jag en vild gissning på wayne's world

Låter logiskt med tanke på namnet, men har för mig jag kollade på det igår och att det var mest brusiga rocklåtar som inte matchade stilen... Och tror det var USA-utvecklat? Men vi får se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter logiskt med tanke på namnet, men har för mig jag kollade på det igår och att det var mest brusiga rocklåtar som inte matchade stilen... Och tror det var USA-utvecklat? Men vi får se

Ja stämmer inte med utvecklaren iaf, för de är kanadensiska och utgivaren är amerikansk av infon jag hittat

Permalänk
Medlem

Kan det vara Jurassic Park till SNES? Har knappt spelat det utanför demodesk på spelbutiken när det begav sig, men det är väl lite blandat gameplay och har Ocean-loggan på förpackningen.

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisky:

Kan det vara Jurassic Park till SNES? Har knappt spelat det utanför demodesk på spelbutiken när det begav sig, men det är väl lite blandat gameplay och har Ocean-loggan på förpackningen.

Fast stämmer inte in på senaste ledtråden att ett ord från föregående gissningar finns med i titeln på spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Fast stämmer inte in på senaste ledtråden att ett ord från föregående gissningar finns med i titeln på spelet

Mmm, samt att jag lyssnade lite på den igår också - tyckte inte stilen matchade?
(Spelet är blandat lite top-down och lite väldigt primitivt "FPS" så matchar möjligen de andra kriterierna)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alien Breed då?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Alien Breed då?!

på SNES? (och namnet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

på SNES? (och namnet)

"Varken "Alien 3" eller "Cool World"... Däremot finns ett av dessa ord med i titeln på spelet jag söker 😂"

Kanske? Missade dock snes igen... Måste sluta titta djupt i glaset på förmiddagarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

"Varken "Alien 3" eller "Cool World"... Däremot finns ett av dessa ord med i titeln på spelet jag söker 😂"

Kanske? Missade dock snes igen... Måste sluta titta djupt i glaset på förmiddagarna...

Ah förstås, tänkte inte på "Alien" där
(men som sagt fel plattform)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahaha älskar gissningarna! Alla är fel tyvärr men ni verkar ha debunkat dem själva.
Utvecklaren har nämnts ser jag! Snyggt där!
Nu är ni nära! Let's go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IoWa01:

Hahaha älskar gissningarna! Alla är fel tyvärr men ni verkar ha debunkat dem själva.
Utvecklaren har nämnts ser jag! Snyggt där!
Nu är ni nära! Let's go!

Waterworld då? Om det nu är ocean software som är nämnda utvecklaren

Edit: Yes, vet att jag har rätt nu då jag lokaliserat melodin

https://youtu.be/Y4hqy02sxDI

Denna var en klurig en, bra jobbat så vi fick gnugga hjärncellerna lite 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Waterworld då? Om det nu är ocean software som är nämnda utvecklaren

Där har vi den! Snyggt jobbat!
Rekommenderar alla att lyssna på hela låten, är ett mästerverk.

https://youtu.be/8_FHq_9O4q4?si=OxCEKanVfbHDi-FO

Permalänk
Medlem
Skrivet av IoWa01:

Där har vi den! Snyggt jobbat!
Rekommenderar alla att lyssna på hela låten, är ett mästerverk.

https://youtu.be/8_FHq_9O4q4?si=OxCEKanVfbHDi-FO

Ah du måste varit i full färd med att skriva ditt inlägg då jag gjorde min edit då jag redan länkat hela 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Ah du måste varit i full färd med att skriva ditt inlägg då jag gjorde min edit då jag redan länkat hela 🙂

Haha ja såg det nu. Men den är värd att nämnas och länkas till två ggr 😍