håller på att byga eget chassi måste man kyla moderkort?

Permalänk
Medlem

håller på att byga eget chassi måste man kyla moderkort?

som titeln lyder måste man sätta fläktar som är riktade mot moderkortet?

ps: vet inte om jag har satt tråden rät:P

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Nej, moderkortet är inte i något behov av direkt kylning. Se bara till att du har ett någorlunda luftflöde i burken.

Permalänk
Medlem

okej tack jag ska kyla med vatten så det ska väll inte behövas?

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharaz:

okej tack jag ska kyla med vatten så det ska väll inte behövas?

Du bör ändå ha någon form av fläkt inne i chassit (om du har radiatorer med fläktar så funkar det också).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharaz:

okej tack jag ska kyla med vatten så det ska väll inte behövas?

Nån form av ventilation i chassiet kan nog behövas, när du kör med vattenkylning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Du bör ändå ha någon form av fläkt inne i chassit (om du har radiatorer med fläktar så funkar det också).

okej ja jag hade tänkt att ha fläktar på radiatorerna och dom kommer vara i en eget rum under som kommer att sitta två 420mm radiatorer och nättaget.

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Avstängd

Då skulle jag addera en fläkt med insug så att du lätt kan fånga upp dammet på en enda plats med ett dammfilter. Kolla de som följer med vissa dammsugarpåsar. det beror ju också på i vilken ledd du tänkt montera moderkortet, Värme stiger ju som bekant uppåt och finns det ingenstans för den varma luften att ta vägen kommer värmen bara byggas upp.

Permalänk
Medlem

Sätt en eller två tysta fläktar uppe vid moderkortet också så att det blir lite cirkulation. Du kan lösa det så att den även kyler hårddiskarna.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Då skulle jag addera en fläkt med insug så att du lätt kan fånga upp dammet på en enda plats med ett dammfilter. Kolla de som följer med vissa dammsugarpåsar. det beror ju också på i vilken ledd du tänkt montera moderkortet, Värme stiger ju som bekant uppåt och finns det ingenstans för den varma luften att ta vägen kommer värmen bara byggas upp.

ja jag är kas på att förklara hur jag hade tänkt det med flödet i chassit men det kommer upp ett galleri när det är färdigt så då kan ni se och tack alla för snabba svar men har fått svar på det jag ville veta.

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Proffsmobbare

Majoriteten av moderkort och ramminnen på marknaden ska tåla att monteras i helt passiva datorer, så det bör inte vara några problem. Sydbrygga och ramminne tål en del värme, även om det inte alltid rekommenderas. Nordbrygga också om du har AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Sätt en eller två tysta fläktar uppe vid moderkortet också så att det blir lite cirkulation. Du kan lösa det så att den även kyler hårddiskarna.

jag kommer att kyla hårddiskarna med denna!

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sharaz:

jag kommer att kyla hårddiskarna med denna!

De va minnsan en onödig sak Men HDen blir ju kanske lite snyggare i den iaf.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Majoriteten av moderkort och ramminnen på marknaden ska tåla att monteras i helt passiva datorer, så det bör inte vara några problem. Sydbrygga och ramminne tål en del värme, även om det inte alltid rekommenderas. Nordbrygga också om du har AMD.

Planerar man större överklockningar så är det starkt rekommenderat att ha nån form av kylning på moderkortets volt regulatorer.

Så ett bra tips är att undvika ha radiator fläktarna på insug så att inte all varm luft samlar sig inne i chassiet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro