Prestandan på AMD e-350 är inte något vidare.

Permalänk
Medlem

Prestandan på AMD e-350 är inte något vidare.

köpte ett Asus E35M1-I DELUXE med 4gb ram och en 2tb wd black som jag kör operativsystem och filmerna på. plattformen är väldigt seg och 1080p filmer laggar från lite till ganska mycket. det är fan väldigt besvikande.

filmerna laggar mest i vlc men mindre i xbmc.

1. finns det något jag kan göra så att det inte laggar? (förmodligen inte)
2. om vi skulle byta. vad borde jag ta då? vad blir prisvärdast? jag vill ha något som spelar upp 1080p FLYTANDE och att systemet är "rappt" och responsivt.

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

VLC stödjer inte uppspelning via grafikkortet vad jag mins, om de inte lagt till det senaste tiden.

XBMC och MPC (Media player classic) stödjer uppspelning via grafikkortet om allt är rätt inställt, och då ska det gå att köra 1080p utan problem. Däremot kan du nog fortfarande ha problem med Flash, då det inte går att få det accelererat än.

Men CPU:n är ju inte direkt nått fartmonster så förvänta dig inte att den ska kännas som en modern speldator. Möjligen att en SSD kan göra att systemet känns snabbare, men du är nog ofta CPU begränsad i vart fall.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

För det första så skall man inte använda VLC och sedan skall man aktivera DXVA2 i XBMC, och dessutom bör man inte använda datorn till något annat när man tittar på film.

Du kan även testa MediaPlayerClassic-HomeCinema som har DXVA aktiverat redan vid installationen http://mpc-hc.sourceforge.net/

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

*Topic redigerad*
Till något lite bättre

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Har ett sånt moderkort, kör med DXVA igång i VLC, ingenting laggar någonsin.

Permalänk
Medlem

Som ovan bör du se till att du verkligen använder gpu för acceleration av HD-video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

.

Du kan även testa MediaPlayerClassic-HomeCinema som har DXVA aktiverat redan vid installationen http://mpc-hc.sourceforge.net/

Ja MPHC fungerar bra, men jag hittar inte lipsync samt var man kan justera undertexterna så dom hamnar rätt i tid så att säga.. vet du var dom inställningarna finns i MPHC?

VLC fungerar bra med GPU accelerering aktiverat, har även lipsync (k-j) samt justering av undertexterna (g-h).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ja MPHC fungerar bra, men jag hittar inte lipsync samt var man kan justera undertexterna så dom hamnar rätt i tid så att säga.. vet du var dom inställningarna finns i MPHC?

VLC fungerar bra med GPU accelerering aktiverat, har även lipsync (k-j) samt justering av undertexterna (g-h).

Jag har kopplat en HDMI kabel direkt till TVn och har inga problem med lipsync och sedan har jag inte rotat runt i MPC-HC på många år eftersom jag tycker att det är för krångligt och dessutom mycket lätt att göra fel så jag ändrar absolut ingenting i MPC-HC, så tyvärr är jag inte den rätta personen att svara på dina frågor.

När det gäller VLC så har jag testat många gånger och det har alltid varit problem med 1080P video och senaste gången som jag aktiverade GPU accelerering i VLC så frös bilden helt och efter detta använder jag nästan bara MPC-HC, anledningen till att det inte fungerar bra för mig är kanske att jag har en gammal och långsam Pentium 4 3GHz i datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har kopplat en HDMI kabel direkt till TVn och har inga problem med lipsync och sedan har jag inte rotat runt i MPC-HC på många år eftersom jag tycker att det är för krångligt och dessutom mycket lätt att göra fel så jag ändrar absolut ingenting i MPC-HC, så tyvärr är jag inte den rätta personen att svara på dina frågor.

När det gäller VLC så har jag testat många gånger och det har alltid varit problem med 1080P video och senaste gången som jag aktiverade GPU accelerering i VLC så frös bilden helt och efter detta använder jag nästan bara MPC-HC, anledningen till att det inte fungerar bra för mig är kanske att jag har en gammal och långsam Pentium 4 3GHz i datorn.

Tack för svaret, även jag har datorn kopplad direkt till tv´n men kan få problem med att ljudet inte synkar händer iofs. mycket sällan men har förekommit, att din dator fryser har troligtvis med grafikkortet att göra & inte med processor... Får en cpu belastning på 3-10% ungefär när jag kör 1080p filmer med gpu accelerering aktiverat i vlc, tycker att man generellt dömer ut vlc för snabbt.

Men visst vlc har haft & har säkert problem med vissa grafikkort & gpu accelerering, har själv haft ett HD3650 som tvärlåser sig samt min dotter har ett sapphire som låser sig med vissa versioner av vlc när man aktivera gpu accelerering, dock inte den senaste ver. av vlc..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless