Låter en hårddisk?

Permalänk

Låter en hårddisk?

Ingen vanlig sata hårddisk kan väl vara helt tyst? Är nämligen så att jag nyligen börja höra ett mystiskt ljud från hårddisken, men ljudet är såpass lågt att det endast hörs om man i princip lägger örat mod den. Är detta normalt? Det låter ungefär som ett mycket lågt skrapande, inte hela tiden utan som lite tickande om ni förstår Crystaldiskinfo visar inga fel iaf

Mvh.

Permalänk
Hedersmedlem

Mekaniska hårddiskar låter, och det är helt normalt. Är det tickande ljudet konstant? Alltså med jämna mellanrum? Kommer det slumpartat ett litet knarrande är det ingen fara, det är bara läsarmen som rör sig. Är ljudet med jämna mellanrum borde du vara mer oroad.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Ja, mekaniska har det eviga skrapandet. Speciellt då de börjar få lite månader på nacken.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Okej, det är så lågt så har svårt att tro att det ska vara nått fel

Permalänk
Medlem

Haha helt otroligt att du upplever det som ett mystiskt ljud XD
Nä det är inte normalt att man knappt hör det. Vanligtvis brukar det höras rätt påtagligt hos de flesta diskar. Sen finns det såklart modeller som är tystare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tack så mkt för alla svar! Vad skulle man göra utan sweclockers forum?

Permalänk
Medlem

Det är bara när den låter som ett bi, klickar eller är helt tyst som du bör oroa dig om hårddisken låter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårddiskar som du måste lägga örat emot för att höra den??? såna vill jag också ha!!

Permalänk

det verkar som att ljudet är med jämna mellanrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

det verkar som att ljudet är med jämna mellanrum

Dra en säkerhetskopia ifall den skulle rasa. Har du garanti kvar kan du alltid reklamera den.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

det verkar som att ljudet är med jämna mellanrum

Kopiera viktiga filer (bilder, filmer, dokument osv.) eller gör en fullständig backup av hårddisken. Och om den skulle sluta fungera kontakta företaget som du köpte den av eller tillverkaren, om det är inom garanti tiden.

Det behöver inte vara något fel på hårddisken men "Better safe than sorry." som man brukar säga.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar låter, bara för att de klickar eller liknande betyder det inte att de kommer ge upp när som helst, de kan lika gärna gå sönder 5min efter köp. Det jag vill säga är att ha en backup på viktiga saker, kör tills hårddisken pajar

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

När den börjar låta och ticka samtidigt som den fryser till och datorn behöver tänka några sekunder innan den öppnar disken .. då börjar det hända nåt med den.. och dags att backa upp all viktig data till en annan disk.

mekaniska diskar låter alltid när dom jobbar vissa mer en andra.. men om du behöver lägga örat mot disken för att höra den så har du nog inga problem.. men berätta gärna vad det är för märke och modell

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Har du ingen gammal dator från förra seklet? där är det inte, som det brukar vara nu, fläktarna som låter mest

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla S.M.A.R.T.-värden (smartctl eller disk utility i Linux, i Windows kan du dra hem något program, typ HDtune).
Om allt är grönt så är det nog inget att vara orolig för.
Diskar låter lite, det är normalt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

2 interna SATA HDD låter utan att data syns

Hej!

Jo köpt mig en USB 3,0 to SATA adapter med usb anslutning. Har 2 sata hdd som jag tror är säkert trasiga (på olika sätt) eller är säker på det

1. Den ena låter: Låter knarrande som det här: dutth duuth, dut duthhh sen upphåll och tyst några sekunder sen fortsätter det i samma monotona ljud. Toshiba 2,5 " Vilket fel är det ?:

1.2 Toshiba laptop hard drive with stuck spindle trying to spin up(heard if taken close to your ear).

1.3 Toshiba laptop drive with failing bearings making grinding sound. (Tror det är detta)

1.4 Toshiba laptop drive with bad bearings making loud grinding sound.

1.5 Toshiba laptop drive with bad bearings making nasty drilling/screaming sound.

1.6 Toshiba laptop drive with bad heads making clicking/sweeping sound on boot up.

Såklart kan jag inte får fram några avläsa några data som finns lagrade på den så vitt jag vet

2. Andra ljudet på andra HDD Seagate är lätt blåsljud med vibrationer ungefär som det brukar låta från en hdd , men jag kommer inte åt någon data eller från ikonen etc ? Man kan även ta bort säker borttagning av maskinvara som inte aktiverades för Toshiban

USB 3,0 to SATA adapter

2.1 Vilket fel är det på denna Seagate?

Såklart kan jag inte får fram några avläsa några data som finns lagrade på den så vitt jag vet

Övriga länkar:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Tex: How to recover data from a hard drive (stuck heads: buzzing, clicking, etc)
https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXg

ska uppdatera ev drivrutiner men avser att laga diskarna själv

Mvh K