Skärmskydd till ipad/surfplatta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar typ.
Registrerad
Mar 2012

Skärmskydd till ipad/surfplatta.

Hejsan.
Jag beställde mig ett Zagg Invisible Shield till ipad 2/3 från Cdon häromdagen för typ 250kr, inte så överdrivet mycket pengar men för en plastfilm tycker jag det är en del.
När jag satte på den följde jag konstens alla regler och tvättade händerna med diskmedel och sprejade massor av sånt där medel så man kan flytta plasten lite när man fått dit den. Bara att jag blev aldrig riktigt nöjd med hur rak skiten blev så jag fortsatte att ändra den ,så lyckades jag få massa fettfläckar under plasten som nu syns jätteväl. Det reflekterar alla världens färger när skärmen är igång, så nu måste jag byta... Nu till saken jag är fan inte beredd att ge 250kr till för en plastbit till så kan någon rekommendera en "prisvärd" skyddsfilm för inte allt för mycket pengar??

Intel I5 2500K - Nvidia GTX 570 - Corsair Vengeance 8GB - Asus P8Z68-V - Corsair Force 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Smeten Benhård:

Hejsan.
Jag beställde mig ett Zagg Invisible Shield till ipad 2/3 från Cdon häromdagen för typ 250kr, inte så överdrivet mycket pengar men för en plastfilm tycker jag det är en del.
När jag satte på den följde jag konstens alla regler och tvättade händerna med diskmedel och sprejade massor av sånt där medel så man kan flytta plasten lite när man fått dit den. Bara att jag blev aldrig riktigt nöjd med hur rak skiten blev så jag fortsatte att ändra den ,så lyckades jag få massa fettfläckar under plasten som nu syns jätteväl. Det reflekterar alla världens färger när skärmen är igång, så nu måste jag byta... Nu till saken jag är fan inte beredd att ge 250kr till för en plastbit till så kan någon rekommendera en "prisvärd" skyddsfilm för inte allt för mycket pengar??

Gör inget drastiskt! Jag lyckades med precis samma sak då jag vill att det skall bli PERFEKT...
Du skall alltså göra följande istället för att köpa ny:
1: Ta bort skyddet och lägg det på ett torrt relativt damfritt underlag, låt det ej knycklas ihop.
2: Torka av din skärmyta!
3: Sätt på ljummet vatten och ta sedan relativt rikligt med diskmedel i handen, tvätta då av filmen mycket ordentligt, se sedan till att skärmytan är ren och dammfri, då applicerar du den fortfarande blöta och diskmedelsdränkta filmen! Sedan använder du plastskrapan du från början fick med för att ta bort överflödig vätska och bubblor.

(Detta går att upprepa i stort sett hur många gånger som helst, filmen är tålig.)

LYCKA TILL!

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar typ.
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Hotel_Golf:

Gör inget drastiskt! Jag lyckades med precis samma sak då jag vill att det skall bli PERFEKT...
Du skall alltså göra följande istället för att köpa ny:
1: Ta bort skyddet och lägg det på ett torrt relativt damfritt underlag, låt det ej knycklas ihop.
2: Torka av din skärmyta!
3: Sätt på ljummet vatten och ta sedan relativt rikligt med diskmedel i handen, tvätta då av filmen mycket ordentligt, se sedan till att skärmytan är ren och dammfri, då applicerar du den fortfarande blöta och diskmedelsdränkta filmen! Sedan använder du plastskrapan du från början fick med för att ta bort överflödig vätska och bubblor.

(Detta går att upprepa i stort sett hur många gånger som helst, filmen är tålig.)

LYCKA TILL!

Ojj! Detta måste testas, tack

Intel I5 2500K - Nvidia GTX 570 - Corsair Vengeance 8GB - Asus P8Z68-V - Corsair Force 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Vet att jättemånga kör sådan där "mjuk" variant av film. Alla jag känner som har en iPhone/iPad som har valt en mjuk variant av film har antingen fått bubblor eller att den släpper i kanten och ramlar av helt. Själv köpte jag en förpackning med 2 hårda plastfilmer på teknikmagasinet för 99kr. Den har suttit på min Desire HD i snart 2 år och har inte en enda bubbla under skärmen. Den har lossnat pyttelite i överkanten, max 2mm men det beror på att ajg satte den lite för högt.

Vet inte om hård plastfilm har några andra nackdelar, min har iaf fungerat hur bra som helst. ytan är dessutom helt slät och inte sådär sträv som de mjuka plastfilmerna blir.

Vet inte om det finns hårdare plastfilmer till iPad/andra surfplattor men om det gör det, prova (om det nu inte är en hård variant du har provat med nu) men har för mig att Zagg är en mjuk variant?

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 4 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ Sapphire 7970 Dual-X ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3
Telefon: HTC Desire HD ~ Android Revolution HD 7.0.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av erikom:

Vet att jättemånga kör sådan där "mjuk" variant av film. Alla jag känner som har en iPhone/iPad som har valt en mjuk variant av film har antingen fått bubblor eller att den släpper i kanten och ramlar av helt. Själv köpte jag en förpackning med 2 hårda plastfilmer på teknikmagasinet för 99kr. Den har suttit på min Desire HD i snart 2 år och har inte en enda bubbla under skärmen. Den har lossnat pyttelite i överkanten, max 2mm men det beror på att ajg satte den lite för högt.

Vet inte om hård plastfilm har några andra nackdelar, min har iaf fungerat hur bra som helst. ytan är dessutom helt slät och inte sådär sträv som de mjuka plastfilmerna blir.

Vet inte om det finns hårdare plastfilmer till iPad/andra surfplattor men om det gör det, prova (om det nu inte är en hård variant du har provat med nu) men har för mig att Zagg är en mjuk variant?

Det är som med allting, för och nackdelar. Det "mjuka" skyddet sitter fantastiskt bra, om man applicerar det HELT rätt, minsta lilla snedhet leder ofta till att det efter en tid lossnar på den plats det sticker ut lite.

De hårda plastskydden är annorlunda på det sättet men lossnar även dom relativt enkelt om dom hamnar fel.
Sedan drar de på sig väldigt mycket repor på kort tid, där är den största skillnaden mellan det mjuka och hårda.

Det faller i slutet på personligt tycke och smak.

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Hotel_Golf:

Det är som med allting, för och nackdelar. Det "mjuka" skyddet sitter fantastiskt bra, om man applicerar det HELT rätt, minsta lilla snedhet leder ofta till att det efter en tid lossnar på den plats det sticker ut lite.

De hårda plastskydden är annorlunda på det sättet men lossnar även dom relativt enkelt om dom hamnar fel.
Sedan drar de på sig väldigt mycket repor på kort tid, där är den största skillnaden mellan det mjuka och hårda.

Det faller i slutet på personligt tycke och smak.

Jo, men verkligen alla jag känner som har iPhone, måste vara ungefär 10-15 pers bara i min klass, har tappat sitt mjuka plastskydd efter ett litet tag. Man börjar ju undra då. Visserligen har jag en del repor i mitt hårda plastskydd, ja (men dessa går inte att se när displayen är på). Då har jag t.o.m. haft den i min väska tillsammans med mina nycklar och pennor medan jag tränar t.ex.

Har snart haft den i 2 år och det sitter som en smäck fortfarande Tycker även om ytan mer som är helt slätt jämfört med det mjukaskyddet jag testat på kompisars iPhones som är lite strävt och kladdigt.

Visst, den första jag satte dit hamnade helt fel och var tvungen att ta bort (står dock att man ska kunna tvätta och applicera på nytt, men tog bara fram den andra man fick med, och den sitter nu efter nästan 2 år fortfarande lika bra.

Man kan säkert få bra resultat med mjuka skärm-skydd men jag har inte erfarenhet av en enda person som inte behövt slänga sitt skydd för att det lossnar efter en kortare tid. Men det är bara mina erfarenheter.

Menar nu inte att man inte ska köpa de mjuka skydden. Finns säkert de som lyckats få dit dem bra också. Men finns det hårdare varianter kan man ju ge det ett försök!

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 4 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ Sapphire 7970 Dual-X ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3
Telefon: HTC Desire HD ~ Android Revolution HD 7.0.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Tycker inte det behövs ngn film. Jag kör med smartcover istället som skyddar när man inte använder den. Ångrar att jag köpte smartcover i plast bara. Får bli skinn-varianten när jag skaffar ipad 3 sen i höst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av ozo64:

Tycker inte det behövs ngn film.

Precis. iPad och iPhone tål normal användning utan äckliga plastfilmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

Köpte Artwizz Scratchstopper till både iPhone och iPad. Känns mer som en overhead-film än plastfolie, både när man använder apparaten och när man sätter på filmen. Rekommenderas varmt!

Phanteks Evolv ITX TG White - Asus Z370-I - Intel Core i5 8600K - Asus 1080 Ti Founder's Edition - Corsair Vengeance 16 GB - Samsung 950 Pro 256 GB - Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar typ.
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ozo64:

Tycker inte det behövs ngn film. Jag kör med smartcover istället som skyddar när man inte använder den. Ångrar att jag köpte smartcover i plast bara. Får bli skinn-varianten när jag skaffar ipad 3 sen i höst.

Jag köpte smart-cover i läder och det kändes värt det när jag kände på en polares i plast. Dock är jag inte helt nöjd med den då jag har svårt att ställa den upp på magen när jag ligger på rygg, det lyckades jag med det gammla skyddet jag hade.

Skrivet av Perc:

Precis. iPad och iPhone tål normal användning utan äckliga plastfilmer.

Nja... På min Ipad 1 har jag faktiskt flera små repor i den skyddsfilmen även att jag har varit rädd om den och allt förvarat i fodral. Dock har jag faktiskt använt den väldigt flitigt och alltid tagit med mig den vart jag än har gått. Detta är ju dock inviduellt, hur mycket man använder, hur man använder och om man har lite otur eller inte.

Jag lyckades göra en buckla i min ipad 3 första veckan =( Precis i upp kanten på aluminiumet så den har "knuffat" ut skärm från höljet lite. Det suger lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Smeten Benhård:

Nja... På min Ipad 1 har jag faktiskt flera små repor i den skyddsfilmen

Repor i skyddsfilmen, ja. Men jag kan (nästan) lova dig att glaset tål mer än skyddsfilmen. Jag har en (1) repa på min gamla 3GS som låg i fickan bland mynt, grus, kontokortsfodral i plåt, nycklar osv i över två år. Känns inte som en repa hit eller dit på en två år gammal telefon (där baksidan ser ut som skit) är nåt att orda om.

4S:en är helt repfri ännu, ipaden likaså. Använder aldrig nåt fodral på nånting utom smartcover när jag våldar ner ipaden i väskan med laptop och en massa grejor.