UPnP, bra skit eller bara skit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011

UPnP, bra skit eller bara skit.

Jag har i dagsläget i mitt hem en hel del UPnP-klienter. I mina datorer, i min Android, i routern, på ps3an, och i recievern.

Och jag vet inte om det är så att samtliga av mina klienter är kassa, eller om det är protokollet som spökar, men jag får det aldrig att fungera vidare stabilt. Trots att dom flesta enheter är kabelanslutna med 1GBps, så tar det flera sekunder att starta en låt, och mellan låtarna. Ibland så lång tid att nån av enheterna får en timeout, och låten skippas. Ibland börjar det spontant bara vägra, och jag får meddelanden om att anslutning inte kan upprättas med diverse formuleringar.
Det ända som verkar fungera felfritt är mellan två klienter med WMP12. Men det har jag å andra sidan inte kört speciellt mycket.
Jag kör strömmar både till och från enheter.
I övrigt fungerar mitt nätverks hur snabbt och stabilt som helst.

Värt att nämna är kanske att jag inte kör med samtliga enheter aktiverade, utan kanske 2-3 åt gången.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Vad kör du med för router och firmware?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av hasenfrasen:

Vad kör du med för router och firmware?

Netgear WNDR3700, med senaste standardfirmware. Det borde väl inte spela någon större roll?

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Använder den original firmware körs den med Fast-NAT vilket innebär att routern kan och kommer att tappa giltiga anslutningar lite nu och då - det är därför den är så snabb. Installerar du t.ex. tomato firmware används en pålitligare version av NAT som inte tappar anslutningar - men med nackdelen att WAN-LAN speed lägger sig runt 130 Mbit/sek - men som är fullt tillräckligt för en 100/100 lina. Lägger du in Tomato, se till att aktivera alla "NAT helpers" under Advanced->Conntrack.

<edit>Testade nyssens, nya 092 av Shibby's tomato gick från 132 Mbit till 145 Mbit jämfört med 085.</edit>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

UPnP är enligt mina erfarenheter bara skit. Beror förstås på vilka enheter man har i sitt nätverk men jag har då aldrig fått ut något bra med UPnP. Tanken är god men med min DIR-655 så fungerar det helt enkelt inte.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av 2000+:

UPnP är enligt mina erfarenheter bara skit. Beror förstås på vilka enheter man har i sitt nätverk men jag har då aldrig fått ut något bra med UPnP. Tanken är god men med min DIR-655 så fungerar det helt enkelt inte.

Håller med ovanstående. Har haft problem i flera månader med min TP-link router, stängde av UPnP för en vecka sedan och nu verkar min uppkoppling mycket mer stabil.

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz