Ny Ipad som arbetsdator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2009

Ny Ipad som arbetsdator?

Hej Hej.

Vi har just nu en tävling på jobbet om en ny Ipad 4g 16gb som verkar bli min.
Det jag undrar är om det finns möjlighet att använda en sådan som arbetsdator förutom att ha den privat?
16gb låter ganska så lite om man nu ska ha diverse ordbehandlingsprogram, säljsystem, email och dylikt på.
Men är det någon som har använt den som arbetsdator för liknande ovanstående uppgifter?
Blir den lätt för varm?

Annars har jag funderingar på att sälja den och köpa en hyfsad laptop istället (Vad kan man få för en ny oöppnad ipad?).
Fast känner jag mig själv rätt så lär jag öppna den och börja leka som en tok som vanligt...

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

som jag ser det så är det ingen ersättare för en riktig arbetsdator, det är mer någonting man kan ta till "i värsta fall" om datorn ligger kvar hemma.

Rent tekniskt så har hårdvaran inga problem med allt du nämner, grejen är att det blir väldigt plågsamt att arbeta med i längden. Det finns fysiska tangentbord som man kan koppla till - de kanske hjälper lite grann, men inget slår en smidig(~12") arbetsdator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Planerar du att ha den som huvud arbetsdator är det nog bättre att sälja och skaffa en laptop på 11-15".
Du saknar ju funktioner som fönsterhantering osv i de mobila operativsystemen.

Här finns en annons på en ipad 3 http://www.blocket.se/halland/Ipad_3_16gb_wifi_4g_svart_olast... ta och titta lite på blocket och så för att se vad du bör kunna få.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2009

Hej Hej och tack för svar.

Jag hade nog inte tänkt ha datorn som huvuddator för jobbet, men vore bra att veta om det fanns möjlighet att ha den till det.

Får som sagt se vad jag gör.
Kan vara kul att ha något hemma att leka med, kanske fungerar bra att se på film genom eller något.

Igen, tack för svar!

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Anio:

16gb låter ganska så lite om man nu ska ha diverse ordbehandlingsprogram, säljsystem, email och dylikt på.
Men är det någon som har använt den som arbetsdator för liknande ovanstående uppgifter?
Blir den lätt för varm?

Tror inte att det blir särskilt lyckat. Jag får uppfattningen att du tror att iPad är en dator, men så är det ju inte. Det är en surfplatta. Du kan inte köra windows/macmjukvara på den, så säljsystemet lär du nog få glömma. Kontorsprogram finns, t.ex Apples egna iWork som är mycket bra. E-post är ju småsaker oavsett hur mycket man får.

Värmen är nog inget problem. iOS är inget man sitter och gör flera jättetunga saker samtidigt på utan det är en sak i gången som gäller. Det går att multitaska men det finns ett begränsat antal funktioner som man får göra i bakgrunden. Allt för att användaren ska slippa fundera råka ut för bakgrundsprocesser som skenar iväg med batteriet och dylikt.

Nya iPad blir faktiskt lite varm, så pass så det märks att det är elektronik i den. Min iPad 2 blir aldrig varmare än rumstemperatur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Det skulle absolut gå att använda den som dator, men du skulle hela tiden behöva sträcka dig till skärmen för att klicka då du saknar mus. Skulle nog bara använda paddan som dator om du satt och skrev väldigt mycket och skaffade ett tangentbord till. Skaffa typ en vga adapter som du sätter till skärmen så blir det smidigt att docka den.

Annars är paddan ju lättare att ta med sig i bil, flyg, m.m. om man bara ska ha med något litet