Permalänk
Medlem

ja lite lik är den! försökte hitta min knapp på elfa's hemsida men lyckades inte om nån är intresserad så har ja artikelnumret hemma på kvittot iaf!

Pratade nyss med företaget som skall skära aluminiumet, och de lova mig svar på pris och om det är möjligt att få allt tillverkat innan semestern senast i slutet av dagen! Så nu tycker jag att alla hjälper mig o hålla alla tummar o tår de kan för att jag ska lyckas få de innan semestern! xD

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Sådär ja, nu har jag äntligen fått de nya priserna!

1 st Front 850:- sek styck
1 st Baksida 850:- sek styck
1 st Botten/bottenplatta 450:- sek
2 st HDD 125:- sek styck
2 st kil 125:- sek styck
160 st Radiebricka 8:- sek styck

totalt blir det 3930kr

Dock glömde han bort att sätta pris på luckan så får lägga till det när han återkommit!

Blev en rätt skaplig kostnad minst sagt! Tror att priset på front och baksida är lite fel dock då de innan gick på 650kr och nu har ja inte lagt till mycket alls så fattar inte hur de kan hoppa upp hela 30% i pris.. Får se vad han säger när jag får tag på honom!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Sådär ja, nu har jag äntligen fått de nya priserna!

1 st Front 850:- sek styck
1 st Baksida 850:- sek styck
1 st Botten/bottenplatta 450:- sek
2 st HDD 125:- sek styck
2 st kil 125:- sek styck
160 st Radiebricka 8:- sek styck

totalt blir det 3930kr

Dock glömde han bort att sätta pris på luckan så får lägga till det när han återkommit!

Blev en rätt skaplig kostnad minst sagt! Tror att priset på front och baksida är lite fel dock då de innan gick på 650kr och nu har ja inte lagt till mycket alls så fattar inte hur de kan hoppa upp hela 30% i pris.. Får se vad han säger när jag får tag på honom!

OJ!
Blev jäklans dyrt asså. Men ändå värt det eftersom det är en engångskostnad för att få ett chassi som är precis så som man själv vill ha det.

Fick du någon tidsbild på när du kommer få grejerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

OJ!
Blev jäklans dyrt asså. Men ändå värt det eftersom det är en engångskostnad för att få ett chassi som är precis så som man själv vill ha det.

Fick du någon tidsbild på när du kommer få grejerna?

ah blev förjävla dyrt! Men precis som du säger.. detta chassi kommer ja ju knappast slänga xD De skulle göra vad de kunde för att få det klart tills innan semestern v29! Hoppas innerligt att de lyckas, så har ja nått o pilla med på semestern ;D De har dock så sjukt mkt o göra nu innan semestern så min kontaktperson är ju omöjlig o få tag på -.-

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ah blev förjävla dyrt! Men precis som du säger.. detta chassi kommer ja ju knappast slänga xD De skulle göra vad de kunde för att få det klart tills innan semestern v29! Hoppas innerligt att de lyckas, så har ja nått o pilla med på semestern ;D De har dock så sjukt mkt o göra nu innan semestern så min kontaktperson är ju omöjlig o få tag på -.-

Är det p.g.a. aluminium som det blev dyrt eller är det av andra anledningar(utskärningen av alumniumet t.ex.)?
Kommer inte ihåg om jag nämnt det tidigare men jag går också i tankarna om att göra eget chassi.. men att det ska kosta närmare 4000kr känns lite väl mycket :/

Håller tummarna att dom hinner klart innan v29 då! Har du provat ringa dom eller kör du bara email kontakt? Ringa går ju alltid bäst och snabbast om man vill få tag på nån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Är det p.g.a. aluminium som det blev dyrt eller är det av andra anledningar(utskärningen av alumniumet t.ex.)?
Kommer inte ihåg om jag nämnt det tidigare men jag går också i tankarna om att göra eget chassi.. men att det ska kosta närmare 4000kr känns lite väl mycket :/

Håller tummarna att dom hinner klart innan v29 då! Har du provat ringa dom eller kör du bara email kontakt? Ringa går ju alltid bäst och snabbast om man vill få tag på nån!

vet att det är extremt jobbigt att behöva "jaga" sin kontaktperson på en sån firma, men tålamod ger resultat:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Är det p.g.a. aluminium som det blev dyrt eller är det av andra anledningar(utskärningen av alumniumet t.ex.)?
Kommer inte ihåg om jag nämnt det tidigare men jag går också i tankarna om att göra eget chassi.. men att det ska kosta närmare 4000kr känns lite väl mycket :/

Håller tummarna att dom hinner klart innan v29 då! Har du provat ringa dom eller kör du bara email kontakt? Ringa går ju alltid bäst och snabbast om man vill få tag på nån!

nah aluminium ligger inte på mer än 30-40kr/kg i inköpspris för dem så total materialkostnad för chassit ligger nog på ca 3-500kr med spill o allt.. tror dock att priserna på front och baksida inte stämmer baksidan har inte förändrats mer än att hålen har annorlunda form och då blev de 200kr dyrare?! och på fronten la ja till 4st försänkta hål så där förstår ja att de borde kosta några kronor mer.. men 200kr?! De är ju en ökning på nästan 30% xD

Ah ja har både mailat och ringt, men han svarar inte alls! Då jag lyckades få tag på honom ringde ja växeln så de slet tag i han när han sprang förbi

Skrivet av Johnny71:

vet att det är extremt jobbigt att behöva "jaga" sin kontaktperson på en sån firma, men tålamod ger resultat:)

haha ja! Så surt bara när ja behöver detta brottom så att de kan lyckas bli fixat innan de går på semester xD

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått bekräftat att alla mina ritningar ligger inne i deras kölista på tillverkningen och de kanske blir klara tills nästa vecka men annars veckan därpå!

Fick även ett svar på varför priset öka så mycket, och de va ju för att min första offert var på 2st frontplattor. Billigare o göra 2 likadana än 2 som nästan är lika!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter! De hinner inte bli färdig med mina grejer innan semestern så kan inte hämta allt förns slutet på v.33

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Tungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

ja de är segt kan ju inte göra något förarbete innan ja får dem delarna heller xD hade tänkt om ja skulle sleeva nätagget kanske, men vill kapa sladdarna till rätt längd innan

har ni något tips på vad jag kan göra innan delarna till chassit kommer?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Nae om man skulle ta o göra något vettigt med detta projektet innan all aluminium kommer kanske! Fick för mig o börja plocka lite idag

bröt lite garrantier ;D då kan ni ju antagligen gissa vad som händer nu! gahh va suddigt de blir o ta bilder inomhus... -.-

ja sleeving it is! sket i o koapa några kablar, de får funka iaf blev bilder utomhus för bättre ljus med!

utan krympslang med så jäkla snyggt blir de!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

jäklar så mycket enklare och snabbare de gick med ett vettigt verktyg till 24 pin!! Här har vi resultatet efter en dags arbete! Blev sjukt nöjd med detta själv måste ja säga!

Men vad tycker ni om mönster och allt? kan ju även påpeka att detta är andra gången jag sleevar någonsin, första gången med krympslang och nu utan

ena sidan av 24 och 4 pin

och om man vänder på 24 pin ser det ut såhär

åsikter?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

åsikter?

All good!

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

All good!

Tackar

Nu är det dags att plocka fram dremeln och kapa lite i nätaggslådan då, men som ni kan se på bilden nedan så är det väldigt tajt där nuvarande hålet är :/
så tänkte kapa på sidan istället. Nån som vet om de funkar bra? tänker eftersom kablarna då har möjlighet att peka 45° utåt och bakåt istället för bara rakt bakåt.. Har märkt upp det jag tänkt kapa med

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Materialen börjar rulla in nu iaf, var och hämtade mina rundstavar och plattstänger hos Ironbill idag! De som såg mig på motorcykeln på motorvägen måste nog trott ja va knäpp elr nått ;D för såhär såg ryggsäcken ut med paketet i, bara halva fick plats inuti xD

shiny!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ouuhh! Varför har jag missat det här bygget?? Kommer in lite sent, men ska absolut följas!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Ouuhh! Varför har jag missat det här bygget?? Kommer in lite sent, men ska absolut följas!

haha ja lite dåligt Ja de tycker ja Kommentera gärna vad du tycker om saker o ting! All konstruktiv kritik är bra kritik

Btw så snacka ja med företaget som gör mina alu skivor och jag ska få hämta dem nästa vecka sa dem

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

haha ja lite dåligt Ja de tycker ja Kommentera gärna vad du tycker om saker o ting! All konstruktiv kritik är bra kritik

Btw så snacka ja med företaget som gör mina alu skivor och jag ska få hämta dem nästa vecka sa dem

Insåg att jag nog var tvungen att skumma igenom hela loggen innan jag kommenterar något.
Hittade några saker jag har åsikter om i alla fall.

Ska du inte ha några uttag i fronten?? Själv skulle jag absolut inte vilja vara utan usb, helst eSATA också. Själv tycker jag att dessa verkar skapliga, de har jag då tänkt använda till mitt bygge.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-uttag/usb-3-0-x2-uttag-p98823
Finns en liknande för eSATA också. Det är bara att skruva av dem från plåten och sätta fast dem någon annanstans (var det med mina eSATAkontakter iaf), och vill du inte ha skruvarna på sidorna borde det gå att limma ist.
Fast kanske liet sent ute om du redan skickat iväg det för cnc... :/

Blueray-spelaren. Nu har du den väl redan hemma, men annars skulle det ju bli grymt snyggt med en slot-in spelare!
Vad gäller luckan tycker jag som de flesta andra att den med rak kant är snyggare.
Tror att det blir väldigt krångligt och svårt att fixa, men går det blir det nog väldigt stiligt! Jag skulle nog inte klara det däremot...

Ska du ha någon ventilation i chassit? Glömde kolla efter det men såg inget som jag lade på minnet i alla fall.

Ser riktigt stiligt ut än i alla fall!:D Nästa projekt blir nog något liknande.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Insåg att jag nog var tvungen att skumma igenom hela loggen innan jag kommenterar något.
Hittade några saker jag har åsikter om i alla fall.

Ska du inte ha några uttag i fronten?? Själv skulle jag absolut inte vilja vara utan usb, helst eSATA också. Själv tycker jag att dessa verkar skapliga, de har jag då tänkt använda till mitt bygge.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-uttag/usb-3-0-x2-uttag-p98823
Finns en liknande för eSATA också. Det är bara att skruva av dem från plåten och sätta fast dem någon annanstans (var det med mina eSATAkontakter iaf), och vill du inte ha skruvarna på sidorna borde det gå att limma ist.
Fast kanske liet sent ute om du redan skickat iväg det för cnc... :/

Blueray-spelaren. Nu har du den väl redan hemma, men annars skulle det ju bli grymt snyggt med en slot-in spelare!
Vad gäller luckan tycker jag som de flesta andra att den med rak kant är snyggare.
Tror att det blir väldigt krångligt och svårt att fixa, men går det blir det nog väldigt stiligt! Jag skulle nog inte klara det däremot...

Ska du ha någon ventilation i chassit? Glömde kolla efter det men såg inget som jag lade på minnet i alla fall.

Ser riktigt stiligt ut än i alla fall!:D Nästa projekt blir nog något liknande.

Planen var att ha så lite skit som möjligt på fronten för att få de o se "rent" ut liksom ;D Hade från början tänkt o ha en sån slot-in blueray spelare, men de va ju så sjukt dyra att ja fick skippa de Sen har jag planer på att sätta usb portar på insidan av frontplåten mest för att kunna sätta usb mottagare till trådlöst tangentbord o typ usb-minnen alla sladdar får gå på baksidan! Har inte riktigt hunnit gå igenom alla mina planer för chassit än, tänkte att ja gör de när jag fått grejerna och kan visa lite mer på bild typ

Ang. ventilation så är det vad jag funderar på nu faktiskt.. Jag kommer ha lite fläktar i chassit men blir nog inte mer än 2-3 st! Funderar på att skapa ett undertryck i lådan genom att ha bara utblås fläktar och sen skära ut hål med nån form av filter på för att luft skall kunna strömma in av sig själv och hoppas att på så vis slippa damm i lådan och antagligen kommer jag slippa behöva rengöra filtrena så ofta också eftersom det inte är någon fläkt som suger fast dammet! Funderar också på om jag ska ha nätagget vänt så att den också tar luft ifrån insidan av chassit istället för underifrån, vet dock inte hur bra det kommer funka

Tackar! kul att du gick igenom allt o kommentera saker o ting!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Finally! Var och tittade på mina alu-bitar idag! Va riktigt nice måste ja säga ;D Ska hämta dem imorn efter jobbet så då blir de lite bilder när ja kommer hem Och som ursäkt för att de blev 2 veckor senare än vad de lovat så sänkte dem total priset till 3000kr

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Tihi! Kommer mer bilder i helgen hoppas jag, är mitt i en flytt men ska försöka hinna med o testmonter allt!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Vad tycker ni?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Waow, riktigt snyggt!! Nu börjar det äntligen bli lite mera verkliga bilder och inte bara teoretiska bilder! ;D
Fråga; Hur sitter allting fast? Jag ser ju "stöd-bitarna" som kopplar ihop t.ex. bottenplåten med bakplåten men hur sitter dom fast i vardera plåtsida??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Waow, riktigt snyggt!! Nu börjar det äntligen bli lite mera verkliga bilder och inte bara teoretiska bilder! ;D
Fråga; Hur sitter allting fast? Jag ser ju "stöd-bitarna" som kopplar ihop t.ex. bottenplåten med bakplåten men hur sitter dom fast i vardera plåtsida??

Tack så mycket! Ja eller hur! Blev lite trött på alla cad-bilder i början!

Det är utfrästa spår i de 3 stora plåtarna som stödbitarna passar in i, de syns om man kollar på bilden där allt ligger på ett bord

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Tack så mycket! Ja eller hur! Blev lite trött på alla cad-bilder i början!

Det är utfrästa spår i de 3 stora plåtarna som stödbitarna passar in i, de syns om man kollar på bilden där allt ligger på ett bord

Jo jag såg dom, men du måste väl ändå säkra fast dom på något sätt? Lim?
Eller är dom utfrästa med sån exakthet att det är jättetight och därmed verkligen sitter fast när du satt dit dom?

Har du någon bild bakifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jo jag såg dom, men du måste väl ändå säkra fast dom på något sätt? Lim?
Eller är dom utfrästa med sån exakthet att det är jättetight och därmed verkligen sitter fast när du satt dit dom?

Har du någon bild bakifrån?

jaha du tänkte så! jag kommer limma ihop dem med epoxi är det tänkt Jag ska hämta de sista bitarna idag och ska försöka hinna med att fota lite i veckan

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

jaha du tänkte så! jag kommer limma ihop dem med epoxi är det tänkt Jag ska hämta de sista bitarna idag och ska försöka hinna med att fota lite i veckan

Ah! Då hänger jag med
Kommer det då bli "slätt" på baksidan t.ex. eller kommer man se utskärningarna(utskurningarna??)?

Ska bli spännande att se hur det blir! ;DD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ah! Då hänger jag med
Kommer det då bli "slätt" på baksidan t.ex. eller kommer man se utskärningarna(utskurningarna??)?

Ska bli spännande att se hur det blir! ;DD

Just nu är baksidan helt slät men kommer ju få skära ut hål för nätagget och I/O plåten till MB Spåren till stödbrickorna kommer iaf inte att synas från baksidan!

Jaa fasen ja är sjukt pepp på att börja bygga segt att ja måste hålla på hemma i lägenheten massa nu eftersom jag precis flyttat!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Bildbomb!

Jag är nog knappast ensam om att ha varit nyfiken på hur 160st radiebrickor skulle se ut va?

Storleksjämförelse med chassit..

Movie it, move it, move it!

Mums

Sådär ja! En liten check för att se så att allt får plats som jag tänkt mig!

Kommer bli fett najs tror jag! Vad tycker ni?!

Grym passform vill ja lova!

Sitter som ett smäck!

Men nu vill jag höra vad alla ni tycker och tänker! Kommentera...NU!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb