Permalänk
Medlem

när jag häll på i början på 8:an i skolan och jobbade med metall så minns jag att jag hade slipat en järn-stång och när man tog på den så blev där också märken direkt men då lackade vi den med någon matt lack. hade det inte varit för att det var just skolan så hade vi ju spray-lackat men det är ju massa regler om sånt i skolan :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

hjälper det verkligen mot att fingeravtryck fastnar så lätt? dock blir det lite svårt nu när hela chassit är ihopsatt med epoxi dessutom! xD

Ja, anodisering hjälper mycket bra mot fingeravtryck. Jag hade definitivt gjort det om jag kunde, tror nog det skulle se mycket bättre ut än klarlackning. Vet inte om det går när det är limmat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

när jag häll på i början på 8:an i skolan och jobbade med metall så minns jag att jag hade slipat en järn-stång och när man tog på den så blev där också märken direkt men då lackade vi den med någon matt lack. hade det inte varit för att det var just skolan så hade vi ju spray-lackat men det är ju massa regler om sånt i skolan :/

Hur blev det med matt lack på metallen då? Syntes lacken något, typ förändrade finishen eller något?

Skrivet av Marcusk:

Ja, anodisering hjälper mycket bra mot fingeravtryck. Jag hade definitivt gjort det om jag kunde, tror nog det skulle se mycket bättre ut än klarlackning. Vet inte om det går när det är limmat dock.

Okey! Jag skickade precis mail till ytbehandlingsföretaget Pollux här i gbg så får se vad dem säger om det!

Om det nu är möjligt, vad tycker ni jag ska köra för färg? Ofärgat eller svart?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Hur blev det med matt lack på metallen då? Syntes lacken något, typ förändrade finishen eller något?

Okey! Jag skickade precis mail till ytbehandlingsföretaget Pollux här i gbg så får se vad dem säger om det!

Om det nu är möjligt, vad tycker ni jag ska köra för färg? Ofärgat eller svart?

ROSA Är ju förbannat manligt, eller?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Hur blev det med matt lack på metallen då? Syntes lacken något, typ förändrade finishen eller något?

Okey! Jag skickade precis mail till ytbehandlingsföretaget Pollux här i gbg så får se vad dem säger om det!

Om det nu är möjligt, vad tycker ni jag ska köra för färg? Ofärgat eller svart?

Svartanodiserat borstad aluminium är ju så förbannat snyggt!

Permalänk
Medlem

Många produkter med alu-finnish kör klarlack
Bara att välja en bra lack och testa sig fram först efter rätt look.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Hur blev det med matt lack på metallen då? Syntes lacken något, typ förändrade finishen eller något?

nope! syns inte på metallen, vet ej vilken som blir bäst till Alu men testa isåfall med matt och blank klarlack och se vad som blir bäst, kan tyvärr inte skicka foto då jag kastat prylen :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

ROSA Är ju förbannat manligt, eller?

Absolut!

Skrivet av iSw3de:

Svartanodiserat borstad aluminium är ju så förbannat snyggt!

Ja eller hur! Funderar dock på om lådan blir lite väl mörk bara :/ Den kommer ju att målas svart inuti och plexit som ska på är ju mörkgrått också..

Skrivet av ODDNAME:

Många produkter med alu-finnish kör klarlack
Bara att välja en bra lack och testa sig fram först efter rätt look.

Ah okey! får fixa lite testbitar oh se hur det blir då

Skrivet av gs242:

nope! syns inte på metallen, vet ej vilken som blir bäst till Alu men testa isåfall med matt och blank klarlack och se vad som blir bäst, kan tyvärr inte skicka foto då jag kastat prylen :S

Ah synd då! Ah får göra de, får hem en matt klarlack i min beställning från highlights så kan nog fixa de i helgen

Måste säga att det var väldigt kul att komma in här nu o se massa kommentarer! Keep going guys!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jäklar så snabbt man fick paketet från Highlights! Stod 2-5 dagar på hemsidan så ja räkna väl med att det skulle ta typ 3.. men de va framme på bara en dag haha

Köpte Power Orange(vänster) och Fire red(höger) för de båda såg väldigt oranga ut på nätet.. Fire red ser mer rosa ut nu tycker ja... -.-

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Kunde inte riktigt hålla mig borta från färgen så testa lite på en fläkt jag hade liggandes

En svart fläkt som först fick sig lite plast primer och sen ett lager vitt

Och sen lite power orange

Färgen är mycket starkare än det ser ut på bilderna!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Kunde inte riktigt hålla mig borta från färgen så testa lite på en fläkt jag hade liggandes

En svart fläkt som först fick sig lite plast primer och sen ett lager vitt

http://cdn.imghack.se/images/863113e4e6d911ff9211030cd18bd28f...

Och sen lite power orange

http://cdn.imghack.se/images/c9e2f6b6a3832c6ed801bb26cdfef71a...

http://cdn.imghack.se/images/b6254c695cd8a6a8c03da9f02f141536...

Färgen är mycket starkare än det ser ut på bilderna!

Snyggt! Kan urskillja något svarta punkter här och där.
Du skulle ha sandat bort märkena på fläkten med

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Snyggt! Kan urskillja något svarta punkter här och där.
Du skulle ha sandat bort märkena på fläkten med

haha ah! Jag sprayade 4 gånger på 1,5 timme så allt hann inte torka ordentligt denna fläkt kommer absolut inte sitta i datorn!

Märkena är ingjutna i bladen så blir tyvärr svårt att sanda bort dem

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

haha ah! Jag sprayade 4 gånger på 1,5 timme så allt hann inte torka ordentligt denna fläkt kommer absolut inte sitta i datorn!

Märkena är ingjutna i bladen så blir tyvärr svårt att sanda bort dem

Menade ju självklart märkena där motorn sitter, i mitten

Permalänk
Medlem

Hur är Montana gold färgen? Funkar den bra?

Funderar på att köpa Montana Black färger till mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Menade ju självklart märkena där motorn sitter, i mitten

är la inte så självklart

Skrivet av Nikkop:

Hur är Montana gold färgen? Funkar den bra?

Funderar på att köpa Montana Black färger till mitt nästa bygge.

jag är nöjd med dem! väldigt lätta o använda och blir inte alls så tjockt med färg och rinnigt som de lätt blir med t.ex biltemas sprayfärg iaf

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Montana gold är den bästa sprayfärgen jag använt, har ett 30-tal burkar hemma och ångrar ingen av dem

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Montana gold är den bästa sprayfärgen jag använt, har ett 30-tal burkar hemma och ångrar ingen av dem

ojoj kan ja tänka mig!

Va väldigt svårt o hålla sig borta från dessa burkar minst sagt! Så det blev ett par lager inuti lådan också Har inte fått något svar från pollux så antar att de inte är intresserade av att anodisera mitt chassi

Är fortfarande mer lager som ska på men det får bli i helgen när jag kan måla medans det är ljust

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ser nice ut! Har läst några inlägg innan från 1 o 2 sidan sen hoppade jag hit.
Men du har kommit en bit i alla fall! Ser bra ut än så länge tycker jag

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem

Jäklar vad fint det ser ut, kommer nog bli riktigt fräscht det här. Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera att du kör någon av deras klarlacker med som skydd.
Matt och blank finns

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadworon:

Ser nice ut! Har läst några inlägg innan från 1 o 2 sidan sen hoppade jag hit.
Men du har kommit en bit i alla fall! Ser bra ut än så länge tycker jag

Tackar! Skumma gärna igenom loggen o säg vad du tycker om valen jag gjort

Skrivet av Mantower:

Jäklar vad fint det ser ut, kommer nog bli riktigt fräscht det här. Tummen upp!

Tackar så mycket!

Skrivet av ODDNAME:

Kan bara rekommendera att du kör någon av deras klarlacker med som skydd.
Matt och blank finns

Jag har precis nyss lagt på ett lager med matt klarlack!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är de nästan färdiglekt med sprayburkarna Fick till ett par bilder när det var ljust idag, ser man lite bättre hur de svarta blev inuti chassit

I detta ljus kan man dock se att de blev några färgdroppar här o där :/ men de syns som tur var inte förutom i denna vinkel mot ljuset

Väldigt nöjd med hur HDD-hållarna blev i svart!

Min lilla lackhörna på balkongen haha Nu ska ni få se nått spännande med, 3 bilder på samma par fläktar men de ser ut o va 3 olika färger xD

Denna bilden är också den som enligt mig är mest rättvis i att visa hur starkt färgen faktist lyser!

Fläkten i ramen är den första jag testade färgerna på Funderar dock på om jag skall dra på ett nytt lager orange o skippa klarlacken så de verkligen blir matta, vad tycker ni?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Fy saaatan vad snyggt det blev! Fortsätt så!
ang. fläktarna så kommer de väl vara igång mestadels av tiden, och ser man skillnad på om de är klara eller matta då?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Fy saaatan vad snyggt det blev! Fortsätt så!
ang. fläktarna så kommer de väl vara igång mestadels av tiden, och ser man skillnad på om de är klara eller matta då?

Thaanks! ja tror att UV ljuset kanske kan reflekteras i lacken även att den är matt :/ Sen kom ja på att den fluorecerande effekten kan försämras lite av klarlack xD ja ska nog testa på en av dem o se vad skillnaden blir

Har nu i veckan en målare hos mig som skall tapetsera om hela lägenheten typ så lär nog dröja tills helgen eller nästa vecka innan update igen. Hoppas på o hinna klart så mycket som möjligt innan jul nu

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Mini Update

Blev rätt stor skillnad med och utan klarlack på fläktarna, tycker iaf jag! Andra fläkten ligger nu också och torkar med bara den oranga färgen

Eftersom jag inte har möjlighet att arbeta så mycket nu när hela lägenheten är kaos under tapetseringen så tänkte jag att ni ska få en liten förhandstitt på hur alla färger kommer passa ihop när datorn monteras ihop sen OBS kablarna ser skit ut ja vet.. De skall dras mycket mer noggrannt!

Nu vill jag ha era åsikter om resterande kablar till fläktar, powerknapp, lampor osv. Ska jag sleeva dem gröna, oranga eller svarta? Olika färg beroende på vad kabeln går till? Värt att tänka på är att när vattenkylningen blir av så kommer den vätskan vara UV grön.

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Behöver man säga något? Galet snyggt...
Fläktkablar och sådant, vet inte riktigt vad jag tycker. Grönt skulle nog vara snyggt, men kollar jag igen senare skulle jag nog säga någon annan färg.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Behöver man säga något? Galet snyggt...
Fläktkablar och sådant, vet inte riktigt vad jag tycker. Grönt skulle nog vara snyggt, men kollar jag igen senare skulle jag nog säga någon annan färg.

tycker jag absolut du behöver Tack

Tankarna jag går i till sladdarna nu är:

fläkt: orange
powerknapp: grön
lampsladdar: orange
sata-data: orange
sata-ström: orange/grön/svart

Sen när jag köper vattenkylningen blir det nog även orange på sladden till pumpen tror det blir bra med mycket orange då när slangarna med grönt vatten kommer till! Vad tror ni om det?

Känns inte som det är nån sladd man borde "gömma" med bara svart iaf va?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

tycker jag absolut du behöver Tack

Tankarna jag går i till sladdarna nu är:

fläkt: orange
powerknapp: grön
lampsladdar: orange
sata-data: orange
sata-ström: orange/grön/svart

Sen när jag köper vattenkylningen blir det nog även orange på sladden till pumpen tror det blir bra med mycket orange då när slangarna med grönt vatten kommer till! Vad tror ni om det?

Känns inte som det är nån sladd man borde "gömma" med bara svart iaf va?

Kör på det, kommer det grön slang blir det nog riktigt stiligt!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Kör på det, kommer det grön slang blir det nog riktigt stiligt!

Ah ja tror med det!

Hoppas alla har haft en härlig jul med massa klappar! ;D Själv så köpte ja en julklapp till mig själv nu i mellandagarna

Så såfort jag kommer hem till gbg igen så ska det jobbas på lite finare bilder

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

"Pre-Update" lol

Igår satt jag och började filura på lite grejer jag vill göra med mina mindre plexiglasbitar, när jag väl kom till att börja såga i en av dem så märkte jag att jag inte alls vill göra detta med en handsåg xD

Så idag stack jag iväg på en shoppingrunda! Och köpte mig detta

"Gorillapod" till kameran så blir det enklare o ta lite stabila bilder! Förövrigt hemskt o se denna mobilbild nu när jag kan jämföra med min systemkamera.. -.-

Fint packeterat ;D

Väldans smidigt måste ja säga! Hela sågen var ihopmonterad förutom en skyddskåpa som bara fästs med 2 skruvar!

Så nu skall jag börja kapa lite plexi tänkte jag, kommer antagligen en till update ikväll med mer bilder på vad jag gjort därav "pre-update" ;D

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb