Permalänk
Medlem

NES RetroKit till USB

Jag håller på att bygga om ett NES (ja, det var defekt) till en PC för att köra diverse emulatorer på. Med anledning av detta har jag beställt delar från retrousb.com för att kunna behålla handkontrollportarna i själva Nintendot och använda riktiga handkontroller!

Nu till problemet - Finns det någon möjlighet att kapa sladden på en NES-kontroll och löda fast en USB hon-kontakt i andra änden och använda den som en helt vanligt USB port där man kan koppla in tangentbord osv? I detta läget är ju handkontrollsporten i Nintendot redan anslutet till en USB-kontakt på moderkortet med ett litet chip mitt mellan som "fixar" signalen från handkontrollen.

Här är en länk till produkten: http://www.retrousb.com/product_info.php?cPath=21&products_id...

Permalänk
Medlem

Nej, du måste dra en separat "vanlig" usb till fronten.

Permalänk
Medlem

Misstänkte det

Tack för svaret! Nu får jag tänka om. Vill så gott det går bevara utseendet och USB-portar på baksidan eller så känns inte lockande.

Har för närvarande 2 nya spår att gå efter.

Det första är att jag kopplar in handkontrollportarna precis som jag beskrivit i tidigare inlägg och fäster en USB-port under luckan på undersidan av enheten. På så sätt är det alltid dolt och håller för inspektion även när man tar upp den från TV-bänken.

Det andra är att jag kapar kabeln till en handkontroll och löder fast en USB-hona i andra änden och sätter chippet från retrousb i själva handkontrollen. Då kan jag fortfarande koppla in vilken USB-produkt jag vill i handkontrollportarna men det ser fortfarande helt original ut när den står på bänken.

Permalänk
Medlem

Detta borde väll vist gå. Ge mig några min så skall jag rita en informativ bild

EDIT: Detta borde väll funka utan några konstigheter.

Du får ju då göra en adapter kabel NES controller port ---> USB female för inkoppling av allt möjligt och du får ju löda in retrousb chipet i handkontrollen så den skickar signaler på rätt pinnar.

Lycka till

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS