Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

AMD Bulldozer 6100 bluescreen

Hej jag överklockade min processor och en dag senare så nu har jag börjat få bluescreen vad kan felet vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Ja vad kan felet vara!

Berätta mer om hur mycket du överklockat och vad du ändrat, som du kanske själv förstår är det din överklock som är ostabil

Dold text

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av cippen1337:

Hej jag överklockade min processor och en dag senare så nu har jag börjat få bluescreen vad kan felet vara.

Felet kan vara att CPUn är ostabil på den överklockningen du har gjort helt enkelt. Har du stress-testat CPUn med PRime95 eller ännu bättre, IntelBurnTest?

Kör igång en IntelBurnTest på "High memory use" och se om den tar sig genom de 5 beräkningar som är standardinställning. Kolla temperaturer med HWMonitor samtidigt så du ser att de inte går för högt.

Hur har du överklockat, bara med multiplier, med turbo-knapp, med buss, eller en kombination? Hur mycket har du höjt den och har du höjt spänningen manuellt också?
Vilka andra inställningar du har på minne, moderkort m.m. är ju bra att veta också. Ifall du höjer FSB så kan ju minnena bli instabila t.ex.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Fick ordning på det tack för hjälpen