XBMC problem - går inte att spela upp lågupplöst material.

Permalänk
Medlem

XBMC problem - går inte att spela upp lågupplöst material.

Hallå gossar

Har krånglat med detta flera dagar nu, googlat som en tok o läst på massa forum så hela huvet snurrar...

Byggde ihop en ny HTPC för nån vecka sedan eftersom min gamla (som hade bra många år på nacken) inte riktigt orkade med 1080p.

Tog ett Asus P5B med en Core2Duo 6320 (som jag hade liggandes sedan senaste uppdateringen av spelmaskinen),nått Tagan 500W nätagg, och kompletterade med ett HD5450 som jag läst mig till ska passa som handen i handsken i en modern HTPC. Sitter även 3st hårddiskar i, alla WD green, 1st 1,5TB och 2st 3TB. Kör Windows 7 som operativ och XBMC som mediacenter. Allt, både program och drivrutiner är nyinstallerat och uppdaterat till nyaste utgåvan.

Övrigt som ingår i anläggningen är en Onkyo TX-NR609 och en Panasonic TX-P65VT30Y om det kanske är nått i dom som spökar??

Nu till problemet.....................

Det går hur bra som helst att spela upp högupplöst material, både 720p och 1080p rullar på klockrent, knivskarp bild, underbara färger, 24p funkar klockrent, livet leker helt enkelt... Men så fort jag drar igång nått gammalt 480p material så skiter sig allt, ljudet kommer i osynk som tusan till att börja med, det blir även värre o värre ju längre man tittar, känns som att ljudet går i typ 2/3 hastighet av bilden. Detta rullar på kanske 20-30sek, i vissa fall upp till nån minut sen kraschar bilden fullständigt, antingen blir det helt svart, eller helt blått, eller så blir det bara nått hel-märkligt mönster över hela bilden. Ljudet rullar dock på och XBMC svarar på kommandon, men bilden hoppar inte igång igen förens man avslutar XBMC och går ut till skrivbordet.

Funkar att spela upp allt material med Media Player Classic och VLC utan minsta bekymmer, så jag känner mig rätt övertygad om att det är XBMC som bråkar av nån anledning.

Gick så långt att jag till och med testade att formatera och installera allt igen..... Dock exact samma problem efteråt...

Va tusan är det jag missar eller gör fel???? Någon som har en teori om något som skulle kunna orsaka detta?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av "video post-processing" under settings-video-playback.
Om den står på "Enabled for SD content" då såklart.

Blir felet på allt SD material ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Prova att stänga av "video post-processing" under settings-video-playback.
Om den står på "Enabled for SD content" då såklart.

Blir felet på allt SD material ?

Hmm, hittar inte "video post-processing" under settings-video-playback". Har XBMC EDEN 11.0, har jag missat att installera nått?

Har testat kanske 15-20 olika filer med SD material och samtliga har kraschat.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Hm my bad.
Kollade inte om eden faktiskt hade den inställningen.
Men det låter ju onekligen lite konstigt ditt problem.
Provat att köra i fönsterläge ? (alt+enter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hm my bad.
Kollade inte om eden faktiskt hade den inställningen.
Men det låter ju onekligen lite konstigt ditt problem.
Provat att köra i fönsterläge ? (alt+enter)

Testade att köra fönsterläge, nu börjar det hända intressanta saker

Det blir samma skit som innan, videon drar igång men ljudet är ordentligt ur sync, det rullar sen på i 20-60sec innan bilder hänger sig. Bara det att nu märkliga artifekter över hela skärmen, inte bara i XBMC fönstret utan även resten av skrivbordet. Nu hänger sig även windows, går inte trycka på nått, det enda som gäller är att starta om dator med knappen. Kommer även upp en pratbubbla från ikonen för catalyst center som säger

"Display driver has stoped responding and has recovered"

Hmm....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Verkar som det är ett drivrutinsproblem då.
Visserligen så installerar XBMC directx vid installationen, men testa att uppdatera ändå:
http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkar som det är ett drivrutinsproblem då.
Visserligen så installerar XBMC directx vid installationen, men testa att uppdatera ändå:
http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=35

Det var som sagt ett långskott, men jag testade och det är fortfarande precis likadant.

Börjar bli frustrerande.....

Men tack för tipsen.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Rensa grafikdrivrutinerna ordentligt med driversweep och installera igen. Eventuellt testa en äldre version av drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Senast jag hade udda problem med XBMC (i mitt fall dock ett skumt flimmer som lade sig över allt x264-kodat material) så visade det sig vara orsakat av konflikt med grafikdrivrutinerna. Svårt att säga om detsamma gäller i ditt fall, men du kan ju ta en titt i CCC/Nvidia-kontrollpanelen och inaktivera all videospecifik post-processing. Som jag förstått det sköter XBMC (och framför allt nu sedan Eden kommit) det där själv, och riskerar att hamna i konflikt med extern post-processing.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, dock så sitter jag fortfarande här med samma bekymmer...

Såg att AMD precis släppt catalyst 12.4 idag... laddar ner nu o håller tummarna.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Efter mycket om o men kom jag fram till att jag inte orkar krångla mer, nått är det som knasar så allt ska väck.

Tog fram ett annat gammalt moderkort, nått Gigabyte med socket 775, med en E4400@2ghz. Kompletterade med ett HD 6570, installerade allt precis likadant som jag gjort på de andra prylarna.....och så vips funkar det klockrent.

Känns ju lite som att jag vill skylla på hårdvarufel, men samtidigt känns det fel eftersom det funkar klockrent att spela upp HD material... jaja, det är inte meningen att man ska förstå allt här i världen

Tack till alla som försökte hjälpa.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d