Köpa Alienware med studentrabatt.

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Får inte alienware några kepler? I så fall kanske ni skulle vänta med att beställa och ta ett sånt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av ugoboss:

Med rabaten så gick det på ca 17500 (SSD disken har jag sen tidigare så den ingår inte i priset) då ingår även Dell's 3års world wide warranty grej.
Med bara ett år world wide warranty skulle det kosta ca 15500 (med rabatt)

Dells warranty går ut på att man nästa arbetsdag har en tekniker på besök som lagar datorn och byter ut komponenter, de byter t.o.m ut hela system om nödvändigt (och om det finns en nyare modell/ingen reservdel får man det istället ) Skönt att ha det tycker jag med ett dyrt system som jag hoppas att behålla ett bra tag.

nästan så man ska få lust att slå sönder sin dator så fort något nytt är på väg ut alltså?

Tänk va snopen man skulle bli om man köpte en Alienware som aldrig gick sönder, då har man blivit rånad på halva kostnaden

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

nästan så man ska få lust att slå sönder sin dator så fort något nytt är på väg ut alltså?

Tänk va snopen man skulle bli om man köpte en Alienware som aldrig gick sönder, då har man blivit rånad på halva kostnaden

haha ja nästan så ju, Fast det vore ju bra om den höll ihop ändå (tills nästa kommer iaf :D:D

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Får inte alienware några kepler? I så fall kanske ni skulle vänta med att beställa och ta ett sånt?

Den nya m14x får kepler (gt650m) Nvidia har inte släppt några hi-end kepler till bärbara. 660 och 675 är ju (som det har diskuterats och fastslagits tidiagare) omdöta kort från förra generatioen. gtx 680m kommer inte försn sommaren.

Själv valde jag ett 7970m som bygger på AMD's 28nm teknik. Ska tydligen vara en riktig best som tål att jämföras med grafikkort för stationära datorer. skall tydligen vara över 40% snabbare än just gtx 675m fast detta är bara baserat på tidiga benchmarks. Lär bli en bättre bild av det hela ganska snart.

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Skrivet av ugoboss:

haha ja nästan så ju, Fast det vore ju bra om den höll ihop ändå (tills nästa kommer iaf :D:D

Haha, men ärligt talat tycker jag faktiskt att det är okej med folk som köper Alienware laptops, för där får man ändå hårdvara utöver det vanliga för det mesta, även om dessa går att få ta på annat håll också.

Det jag blir irriterad på är när folk köper en stationär för 22k som ändå bara innehåller en i5 2500 och ett GTX 560Ti xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugoboss:

Den nya m14x får kepler (gt650m) Nvidia har inte släppt några hi-end kepler till bärbara. 660 och 675 är ju (som det har diskuterats och fastslagits tidiagare) omdöta kort från förra generatioen. gtx 680m kommer inte försn sommaren.

Själv valde jag ett 7970m som bygger på AMD's 28nm teknik. Ska tydligen vara en riktig best som tål att jämföras med grafikkort för stationära datorer. skall tydligen vara över 40% snabbare än just gtx 675m fast detta är bara baserat på tidiga benchmarks. Lär bli en bättre bild av det hela ganska snart.

Du.. tänkte på de här med garantin, man kan ju välja 3 år maskinsupport (diverse dom kommer hem till dig) för runt 3.000kr extra.. hade tänkt och skippa det och bara köra på standard 1 år och sen 1 år olyskförsäkring, men hur är det om jag skiter i den där maskinsupporten ?? har man en annan vanlig garanti på 2 år utöver den där ?? eller är den där garantin allt ? för om man ändå har garanti bara att dom inte kommer hem till dig, så skiter jag i den då det bara är mer en lyxgaranti

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av ugoboss:

Den nya m14x får kepler (gt650m) Nvidia har inte släppt några hi-end kepler till bärbara. 660 och 675 är ju (som det har diskuterats och fastslagits tidiagare) omdöta kort från förra generatioen. gtx 680m kommer inte försn sommaren.

GTX 660m är med nya kepler men 670m och 675m är omdöpta fermi.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

GTX 660m är med nya kepler men 670m och 675m är omdöpta fermi.

Ah ok då blandade jag ihop dessa, stämmer nog bra det du säger. Jag tror att jag blandade igop 660 med 670..

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Du.. tänkte på de här med garantin, man kan ju välja 3 år maskinsupport (diverse dom kommer hem till dig) för runt 3.000kr extra.. hade tänkt och skippa det och bara köra på standard 1 år och sen 1 år olyskförsäkring, men hur är det om jag skiter i den där maskinsupporten ?? har man en annan vanlig garanti på 2 år utöver den där ?? eller är den där garantin allt ? för om man ändå har garanti bara att dom inte kommer hem till dig, så skiter jag i den då det bara är mer en lyxgaranti

Mvh.

Ja 2 års reklamationsrätt har du men då gäller det att det är ett fel som kan bevisas skeppades med datorn, men tog tid att upptäcka (typ så iaf).

Medan maskinsupporten eller vad det heter inte bryr sig om vad det är för fel utan att allt ska funka och om det inte gör det så skall det lagas blixtsnabbt. Skönt att ha om man överklockar eller liknande

1år av detta ingår i alla (tror att deet ingår i alla iaf) alienware burkar. Stöldskyddet tror jag inte behövs om man har hemförsäkring

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugoboss:

Ja 2 års reklamationsrätt har du men då gäller det att det är ett fel som kan bevisas skeppades med datorn, men tog tid att upptäcka (typ så iaf).

Medan maskinsupporten eller vad det heter inte bryr sig om vad det är för fel utan att allt ska funka och om det inte gör det så skall det lagas blixtsnabbt. Skönt att ha om man överklockar eller liknande

1år av detta ingår i alla (tror att deet ingår i alla iaf) alienware burkar. Stöldskyddet tror jag inte behövs om man har hemförsäkring

Hmm, ok tog du inte olyksförsäkring då ? kostade 1000kr för 3 år, och då gäller allt.. cola spillning, du råkar tappa den osv.. det känns rätt bra att ha för en så dyr dator!

Fan har sån beslutsångest.. det känns inte kul och se runt 19k dra iväg från kontot
samtidigt så vill man verkligen ha en!! det jag tänker på är bara det att datorn kommer vara ganska dålig om 3-4 år .. och då vill man ha tillbaka dom där 19 lapparna!

hur resonerar du? om du vill dela med dig av de!

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hmm, ok tog du inte olyksförsäkring då ? kostade 1000kr för 3 år, och då gäller allt.. cola spillning, du råkar tappa den osv.. det känns rätt bra att ha för en så dyr dator!

Fan har sån beslutsångest.. det känns inte kul och se runt 19k dra iväg från kontot
samtidigt så vill man verkligen ha en!! det jag tänker på är bara det att datorn kommer vara ganska dålig om 3-4 år .. och då vill man ha tillbaka dom där 19 lapparna!

hur resonerar du? om du vill dela med dig av de!

Mvh.

Jag har drulleförsäkring och det går emot mina principer att ta sådana här extraförsäkringar. Jag är försiktig av mig men skulle olyckan vara framme så täcker min vanliga hemförsäkring det hela.

När det gäller att slösa så mycket pengar brukar jag tyvärr inte resonera allt för mycket med mig själv. Jag använder datorn väldigt mycket och känner nu när jag har möjlighet att unna mig själv det hela, att det är ok typ

Datorn kommer att använda till både jobb och spel, det gör att det känns lite bättre också

Sedan så finns det väl knappast någon dator som håller uppemot 4 år oavsett kostnad, men jag tror att dessa high-end datorer gör det betydligt bättre (inte bara alienware så klart utan alla med schyssta komponenter i) än andra.
En sak som är bra med m17x är dock att man längre fram kan byta ut både processor, grafikkort, minne hårddiskar, trådlöst nätverkskort osv då nästan allt i datorn är uppgraderingsbart (inte fast-lött som på 99.9% av alla andra bärbara där allt integreras i moderkortet)

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugoboss:

Jag har drulleförsäkring och det går emot mina principer att ta sådana här extraförsäkringar. Jag är försiktig av mig men skulle olyckan vara framme så täcker min vanliga hemförsäkring det hela.

När det gäller att slösa så mycket pengar brukar jag tyvärr inte resonera allt för mycket med mig själv. Jag använder datorn väldigt mycket och känner nu när jag har möjlighet att unna mig själv det hela, att det är ok typ

Datorn kommer att använda till både jobb och spel, det gör att det känns lite bättre också

Ahh okok förstår! ääh jag kan inte bestämma mig, hade känns bättre om datorn kom inom 1 vecka typ men 1 månad.. då hinner jag ångra mig fram och tillbaks 100 gånger hehe

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Ahh okok förstår! ääh jag kan inte bestämma mig, hade känns bättre om datorn kom inom 1 vecka typ men 1 månad.. då hinner jag ångra mig fram och tillbaks 100 gånger hehe

Haha ja det är sant, denna ångesten lol Jag försöker ignorera den just nu

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugoboss:

Haha ja det är sant, denna ångesten lol Jag försöker ignorera den just nu

Haha ok! så kommer jag och fortsätter slänga det i ansiktet på dig, ursäkta ska inte prata nå mer om ångest! du blir nog nöjd, du vågar iallafall köpa den!

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat om jag vore du, Theunit, tills det står på Alienwares hemsida att du får Ivy Bridge. Jag skulle inte alls bli förvånad om det dök upp en dator med Sandy Bridge oavsett vad en tekniker på Dell sagt.

Om du ändå får vänta en månad på datorn varför inte vänta en månad med beställningen?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag hade väntat om jag vore du, Theunit, tills det står på Alienwares hemsida att du får Ivy Bridge. Jag skulle inte alls bli förvånad om det dök upp en dator med Sandy Bridge oavsett vad en tekniker på Dell sagt.

Om du ändå får vänta en månad på datorn varför inte vänta en månad med beställningen?

Jo,sant! om jag nu ska beställa en så kommer jag att vänta tills det verkligen står Ivy bridge på hemsidan för man vet aldrig liksom

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag hade väntat om jag vore du, Theunit, tills det står på Alienwares hemsida att du får Ivy Bridge. Jag skulle inte alls bli förvånad om det dök upp en dator med Sandy Bridge oavsett vad en tekniker på Dell sagt.

Om du ändå får vänta en månad på datorn varför inte vänta en månad med beställningen?

Man ska absolut vänta om man känner sig osäker. Jag litar på den informationen jag har men det är såklart inte 100% även om det är väldigt jättesannolikt

Jag kan alltid lämna tillbaka den om så inte skulle vara fallet men som sagt jag tror att jag slipper lämna tillbaka den då den kommer att komma med ivy

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem

På jobbet använder vi alienware som testservrar. De tuggar på hyfsat bra men ush så fula de är xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugoboss:

Man ska absolut vänta om man känner sig osäker. Jag litar på den informationen jag har men det är såklart inte 100% även om det är väldigt jättesannolikt

Jag kan alltid lämna tillbaka den om så inte skulle vara fallet men som sagt jag tror att jag slipper lämna tillbaka den då den kommer att komma med ivy

Ååh, vad frustrerande en support snubbe trodde att man kunde välja ivy bridge i slutet av maj.. blir gaalen! :/
han sa även att dom skulle hoppa upp i pris när ivy börjar komma...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugoboss:

Med m17x så kan man självklart byta hårddiskar, finns 2 platser + msata plats så man kan ha 2 st 2.5" hårddiskar plus en msata ssd = tre st hårddiskar. Detta är inte det enda man kan byta, m17x har även grafikkort som sitter i mxm slot (inte fast-lödd på moderkortet), detta betyder att man kan byta grafikkort själv längre fram. Går även att uppdatera processor, ram etc. Ganska framtidssäkert med andra ord

Asså? Är det meningen att en person med medelnivå i datorvana ska kunna byta ut ovannämnda delar? Eller måste man hålla på att trixa med en massa saker som riskerar att förstöra datorn? Var kan man isf köpa komponenterna? Hur vet man vilka specifikationer som är kompatibla?

Vore snällt om någon kunde svara på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Czar:

Asså? Är det meningen att en person med medelnivå i datorvana ska kunna byta ut ovannämnda delar? Eller måste man hålla på att trixa med en massa saker som riskerar att förstöra datorn? Var kan man isf köpa komponenterna? Hur vet man vilka specifikationer som är kompatibla?

Vore snällt om någon kunde svara på detta

Hej, det finns en himla massa youtubeklipp så sådan här grejer. Det som är trixigt är att få tag på grejerna, det är inte lika lätt att få tag på laptophårdvara som det är med hårdvara till stationära datorer men det finns lite företag som säljer, framförallt utomlands (jag känner inte till någon svens butik) så ja det är knepigare men det går. Sedan så är ju bärbara datorer inte lika lätta att jobba med (som stationära) på grund av att de är trånga.

Jag kan tillägga att jag själv själv avbeställde den m17x jag hade beställt och istället byggde jag en stationär dator (specen syns i signaturen) Jag insåg att min gamla m11x duger gott än till bärbart användande ett tag till och jag spelar mycket sällan "on-the-go" så jag byggde en stationär burk istället

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |