Google Drive ger 5 GB gratis internetlagring

Permalänk

Ledsen att säga det, men litar inte heller på Google Vill inte att de ska snoka bland mina filer...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Har MS fixat så att man vid uppladdning kan använd sig av kataloger? Testade skydrive för ett halvår sedan och då kunde man inte ladda upp kataloger, dvs jag ville dra upp alla mina bilder som en form av backup men var då tvungen att ladda upp alla bilder i en enda stor mapp, o då försvann hela idén med att använda deras onlinetjänst.

Och fan heller att man litar på google.

Ja, de har en desktop klient likt Dropbox, ladda ner från Skydrive här https://apps.live.com/skydrive

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Använder Skydrive och fungerar perfekt, finns ingen anledning för mig att byta.

Permalänk
Medlem

Tja, eller om man inte litar på Google eller DropBox kan man alltid sätta upp sin egen server med t.ex. SparkleShare,
http://sparkleshare.org/, eller liknande.

Skyddar iofs inte data ifall ens hus brinner ner, om man väljer sin egen server...

Permalänk

Tänk om det var google som beordrade att sänka megaupload för sin nya tjänst

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Men att begära 50$ för 1TB är inte det lite väl mycket? 50x12 = 4200kr typ och för det får du ju nästan 5st 2TB (888kr på prisjakt) diskar för ok bekvämt med "molnet" men jag föredrar att ha det hemma eller en kopia av det viktiga i ett bankfack då.

I mina ögon inte intressant

Sen är ju 1 dollar värd 6-7 kr.

Vet inte heller hur du räknar. 50*12=600

Så i verkligheten blir det ju 50*6=300.

Alltså drygt 300 kr, vilket är ok.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

1TB för 49USD!?
Eller så väntar man och köper 2TB varannan månad för bara lite mer.

Företag kan (bör) inte använda sig av billiga skräp enheter som ofta används i konsument lagring. För att inte nämna att de i princip måste ha extensiv backup på allting.

Detta driver upp kostnaden, och det är innan alla sekundära kostnader såsom de själva servrarna, samt kostnaden för att driva/hyra datacentret.

Permalänk
Medlem

25 Gb Skydrive gratis, sweeet.

Permalänk
Medlem

Adjö, Dropbox. Gmail utökat till 10gb också. Bra tisdag!

Permalänk

Har mer förtroende för Microsoft än Google Synd att bing suger så hårt dock

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Använder ni Ubuntu One till Windows? Google Drive finns inte till Ubuntu så kan inte ses som ett alternativ så sett.

25GB om man har SkyDrive sedan tidigare. Bara nya användare till SkyDrive som får 7GB:
http://windows.microsoft.com/en-us/skydrive/loyalty

Jag blir tveksam när jag ser att de 7GBn jag får bara är "enough for 2±0,000 Office docs"...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Ska testa alla lösningar i veckan hade jag tänkt, Skydrive ser bäst ut just nu speciellt tack vare Win8 men antar att jag kommer använda flera olika tjänster beroende på typ av fil och tjänst jag använder dessa med.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det även planeras för Ipad och Iphone

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Har mer förtroende för Microsoft än Google Synd att bing suger så hårt dock

Det fungerar ofta. Missar ibland, men har även prickat rätt på några saker som Google missat.

Skrivet av felxi:

enough for 2 ± 0,000 Office docs

Hah!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan ha det man lägger upp privat eller kan alla ta en del av det?
Har aldrig använt mig utav molntjänster så jag har ingen aning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Den mest intressanta frågan blir nu: Vad har google "rätt" att göra med det jag laddar upp?

Kryptera dina filer innan du laddar upp dem

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Kan säga såhär, dropbox kan klia sig där bak!
Laddade upp alla mina dokument och bilder på nolltid med Google Drive jämfört med Dropbox.

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Använder ni Ubuntu One till Windows? Google Drive finns inte till Ubuntu så kan inte ses som ett alternativ så sett.

25GB om man har SkyDrive sedan tidigare. Bara nya användare till SkyDrive som får 7GB:
http://windows.microsoft.com/en-us/skydrive/loyalty

Ja både till Windows och Ubuntu. Va inte till Ubuntu? Nu vart man lite besviken. Google som annars brukar vara glada för öppen källkod.

Skrivet av Hundkex:

Ja, särskilt nu när klienten äntligen funkar till W7 : p

Enda problemet jag egentligen haft med Ubuntu One är att det är lite låg kapacitet - förhoppningsvis kommer google smiska på den punkten.

Hehe ja precis. Ja vi får hålla tummarna för det men som det är nu har gratis versionen av Ubuntu One och Google Drive samma kapacitet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Sen är ju 1 dollar värd 6-7 kr.

Vet inte heller hur du räknar. 50*12=600

Så i verkligheten blir det ju 50*6=300.

Alltså drygt 300 kr, vilket är ok.

Och sen så multiplicerar du med 12 för att räkna ut hur mycket du betalar per år...

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Att det skulle förstöra världens ekonomi är väl ändå att ta i lite väl mycket..

Google värt 195,67 B dollar... Tror det skulle påverka mycket med alla telefoner och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Har mer förtroende för Microsoft än Google Synd att bing suger så hårt dock

Använder BING dagligen. Det resultat man får är nästintill samma som i google sökmotor. I början kan det kännas ovant. Använder hellre det än google. Jag hittar allt med BING så att säga att den suger. Då har man nog inte använt den under en längre tid. Jag hade samma åsikt som dig i början. Nu för tiden kan jag inte leva utan BING.

Roligt att google döper det till ett väldigt snarlikt namn som MS har gjort.

Det ena heter skydrive och det andra google drive. Hur som helst alla kopierar varandra. Tyvärr är det så idag.

Permalänk
Medlem

Blir och använda Google Drive i framtiden då... inte för att jag litar på Google men tappade helt förtroendet för Dropbox förra året. Att lämna alla konto "öppna" utan att man behöver skriva in lösenord under fyra timmar är oacceptabelt. Sånt ska inte kunna hända.

Google har ju också sin 2-Step Authentication där man måste verifiera sin login med antingen mobil app eller telefon samtal. Det fungerar riktigt smidigt och ger ju iaf lite bättre säkerhet än bara lösenord.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Använder BING dagligen. Det resultat man får är nästintill samma som i google sökmotor. I början kan det kännas ovant. Använder hellre det än google. Jag hittar allt med BING så att säga att den suger. Då har man nog inte använt den under en längre tid. Jag hade samma åsikt som dig i början. Nu för tiden kan jag inte leva utan BING.

Jaså!? Nu måste jag testa Bing igen och se om jag ändrar mig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Skydrive är skräp

50MB maxgräns på filer.
Har inte hittat någon klient, utan man måste ladda upp filer på deras hemsida, 5 i taget. Jo men visst! Eller hur, när man har hundratals filer.

Dropbox har klient, då din mapp på nätet är är en mapp på datorn. Automatiskt synk.

Har inte provat Google Drive, men om den är som Skydrive så blir det ingen hit.

Permalänk
Avstängd

Vill ha Linux klient..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Använder Skydrive och fungerar perfekt, finns ingen anledning för mig att byta.

Byta? Man kan väl använda flera

Skrivet av sirnicke:

Den mest intressanta frågan blir nu: Vad har google "rätt" att göra med det jag laddar upp?

Skrivet av Syche:

Nej tack, google har fingrarna i allt för många kakburkar.

Och ni har "väldigt hemliga filer som absolut är av andras intresse" tror dom skiter i era filer, sen att ni inte skiter i att dom kan göra det, är en helt annan 5:a. Men vad är ni rädda för? (jaha jag tror jag fattar....det är principen) Eller?
tror dom skiter i "allmänna filer" ett stort stycke faktiskt, även om dom skulle vilja så hade dom tröttnat väldigt fort, om dom hade kollat på mina filer så, mycket nöje!

Skrivet av Exry:

Tja, eller om man inte litar på Google eller DropBox kan man alltid sätta upp sin egen server med t.ex. SparkleShare,
http://sparkleshare.org/, eller liknande.

Skyddar iofs inte data ifall ens hus brinner ner, om man väljer sin egen server...

Du ska ha stort tack för länken, är öppen för alla förslag Och angående husbrinnandet, så är det fixat x 3

Skrivet av krilleoh:

Kan säga såhär, dropbox kan klia sig där bak!
Laddade upp alla mina dokument och bilder på nolltid med Google Drive jämfört med Dropbox.

Och hur mycket bilder har du om man får fråga? Och det var knappast RAWfiler du slängde dit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För lite och för dyrt tycker jag, visst det kanske inte är världens pålitligaste diskar som man köper i handeln, men med de priserna kan jag ju spara ett år och få 2tb lagring med flera backups.....känns ovärt förutom till jobb/skol dokument och då behöver jag inte så mycket utrymme ändå....sett från MITT perspektiv då, finns kanske de som tycker det är jättebra och har användning av det.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kör SkyDrive nu, hade också turen och fick 25gb. Tack för alla som tipsade om det!
Dock så är uppladdningshastigheten sämst. Det går riktigt långsamt just nu... kan vara hög belastning, vem vet.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Har mer förtroende för Microsoft än Google Synd att bing suger så hårt dock

Varför suger bing? Själv tycker jag en del länkar kommer i fel ordning men jag tycker det ser trevligare ut på bing samt att man inte blir bländad mitt i natten av allt vitt.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och ni har "väldigt hemliga filer som absolut är av andras intresse" tror dom skiter i era filer, sen att ni inte skiter i att dom kan göra det, är en helt annan 5:a. Men vad är ni rädda för? (jaha jag tror jag fattar....det är principen) Eller?
tror dom skiter i "allmänna filer" ett stort stycke faktiskt, även om dom skulle vilja så hade dom tröttnat väldigt fort, om dom hade kollat på mina filer så, mycket nöje!

Säg, affärshemligheter?