Ingen ångerrätt på köp av domäner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2011

Ingen ångerrätt på köp av domäner

Hej, jag kontaktade kundtjänst på Surftown angående
om man kunde ångra sitt köp av domän inom 14 dagar
fast det kunde man inte...

Jag tycker det är lite märkligt
att man inte ska kunna göra det, varför ska vi följa alla
lagar och regler på internet om inte företagen gör det
heller. det jag tänker på är distansavtalslagen.

vh lemon3

edit det är väl bra att man följer lagar och regler men
jag är bara lite sur att distansavtalslagen inte gäller
för domäner.

Fractal Design Define C | Intel i5 2500k @ 4,5ghz |CM Hyper 212 Evo | Msi P67A - C45 B3 | Sapphire Nitro 380 4 GB| XFX Pro 550W | Hårddiskar SSD Trion 150 240 GB + 1 TB WD | Minne 8 GB ram | Sennheiser 558 | Bildskärm AOC Q2577PWQ|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Står där att domänavgifter inte innefattas, frågan är om det är okej att inte tillhandahålla ångerrätten eller inte.

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jul 2010

https://surftown.se/support/kan-jag-angra-mitt-domaenkoep

"När vi har registrerat domännamnet så går det tyvärr inte att ångra beställningen."

"Om du ångrar din beställning av domännamnet kan du bara låta bli att betala din faktura och efter en viss tid så kommer vårt system annullera fakturan.

Ett domännamn är inte en produkt i vanlig mening utan ett "unikt" tillhandahållande av tjänster. Det vill säga att varje domänamn är unik och kan endast ha en ägare."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2011

Eller så är dom schysst och kallar det en produkt och ordnar systemet så man kan
ångra sitt köp

Fractal Design Define C | Intel i5 2500k @ 4,5ghz |CM Hyper 212 Evo | Msi P67A - C45 B3 | Sapphire Nitro 380 4 GB| XFX Pro 550W | Hårddiskar SSD Trion 150 240 GB + 1 TB WD | Minne 8 GB ram | Sennheiser 558 | Bildskärm AOC Q2577PWQ|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

Nja, Surftown har ju i sin tur "köpt" "din" domän åt/till dig, de kommer aldrig att få tillbaka sina pengar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Nu gäller detta inte surftown specifikt och ev. inte gällande lag och praxis:
Man har inte ångerrätt på plomberade varor, t.ex. CD-skivor, om plomberingen brutits. Liknande borde användas för tjänster. Folk förstår väl orimligheten att man skulle kunna få registrera en domän, kanske i något spektakulärt syfte och använda den mycket (dra in mycket pengar?) och sedan säga upp det efter 14 dagar. I så fall borde det finnas någon "aktivera-knapp" när man väl köpt domänen som bryter "plomberingen". Om det går att förhindra att man massköper domäner bara för att hålla i dem en stund och blockera andra från att köpa och använda.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Tjänster innefattas inte av ångerrätt etc

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3